Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Vijf decennia Duitse modefotografie in De Zonnehof
De Zonnehof, centrum voor moderne kunst
Amersfoort, juni 2006
Zeitgeist becomes form
Mode door de lens van Duitse fotografen
1945 - 1995
27 juni t/m 13 augustus 2006
In de tentoonstelling Zeistgeist becomes form presenteert De Zonnehof, centrum voor moderne kunst, prachtige foto's van 39 internationaal vermaarde fotografen van Duitse afkomst. Werk van onder andere Regi Relang, Peter Lindbergh, Helmut Newton, Olaf Martens, Rico Puhlmann en Ellen von Unwerth geeft een boeiend overzicht van vijf decennia modefotografie. Tegelijkertijd geeft de tentoonstelling inzicht in de steeds weer veranderende tijdgeest. De klassieke zwart/wit foto's met couture van Christian Dior en Jean Patou, de foto's met de eerste prêt-a-porter kleding en de foto's met een erotische spanning; het zijn bijzondere voorbeelden van de manier waarop de modefotografie door de decennia heen met de veranderende maatschappij is meegegroeid en er tevens haar eigen stempel op heeft gedrukt.
De tentoonstelling bestaat uit 188 foto's waarvan de eerste foto's vlak na de Tweede Wereldoorlog zijn gemaakt: de zwart/wit foto's die Willy Maywald en Regi Relang van Christian Dior's New Look maakten, zijn wereldberoemde 'klassiekers' geworden. Met de veranderingen in de maatschappij, de mode en de techniek, verandert ook de modefotografie. De rol van de fotograaf wordt belangrijker: deze is niet langer ondergeschikt aan het fotografisch object, maar heeft ruimte gekregen om rond kleding een imago of een belofte te creëren. Een belangrijk middel hiervoor is de erotiek, waarmee het werk van Helmut Newton, Olaf Martens of Ellen von Unwerth doorspekt is of juist de ingetogenheid die de relativerende, sobere foto's van Sibylle Bergemann en Ute Mahler kenmerkt.
Tijdgeest
Hoewel de foto's in de tentoonstelling geënsceneerd zijn en een fictief beeld oproepen, blijken ze onbedoeld representatief te zijn voor de tijd waarin ze zijn gemaakt. De foto's geven daarmee buitengewoon interessante informatie over de tijdgeest, over veranderingen in de samenleving en over morele codes. Dit is duidelijk zichtbaar in de rol van de fotomodellen en de poses die zij op foto's aannemen. Poseerden zij in de jaren veertig en vijftig anoniem en statisch, door de jaren heen zijn ze verworden tot supermodellen met de status van filmidolen. In de tentoonstelling is bijvoorbeeld een foto van Rico Puhlmann te zien: een close-up van Cindy Crawford, haar haren door de war en schijnbaar draagt ze geen bovenkleding. Alle aandacht is op haar gezicht gericht. Dankzij snellere vormen van reizen en nieuwe mediaontwikkelingen, is de wereld het speelveld van fotografen geworden. Zij reizen naar exotische plekken om de juiste sfeer voor een reportage op te roepen. De essentie van de modefotografie is echter door de decennia heen hetzelfde gebleven: ze heeft het vermogen droombeelden te scheppen. Het verlangen naar deze droombeelden blijft onveranderd bestaan.
Catalogus
De tentoonstelling maakt deel uit van het tentoonstellingsprogramma van het Institut für Auslandsbeziehungen en is samengesteld door F.C. Gundlach. Bij de tentoonstelling is een Engelstalige catalogus verschenen. De catalogus is in De Zonnehof te koop voor ¤ 17,50. De tentoonstelling was eerder te zien in onder meer Australië, Mexico en Venezuela.
//////////////////////// EINDE BERICHT ///////////////////////////
Ingezonden persbericht