Ingezonden persbericht


Ook 55-minners hebben behoefte aan domotica producten

Domotica wordt met name geassocieerd met het langer zelfstandig laten wonen van senioren. Hierbij draait het veelal om het vergroten van de veiligheid. Maar zou domotica niet voor alle leeftijdscategorieën van toegevoegde waarde kunnen zijn bij het vergroten van het leefcomfort? In het continue onderzoek Woonkennis.nl van USP Marketing Consultancy is de interesse voor domotica producten gemeten onder alle leeftijdscategorieën. Hieruit blijkt dat ook onder de jongere doelgroepen de behoefte aanwezig is, en dan met name onder de groep jonger dan 35 jaar. Dit is een groep die er veelal nog lang niet aan hoeft te denken aanpassingen in de woning nodig te hebben om zelfstandig te kunnen blijven wonen. Deze groep staat open voor nieuwe technische mogelijkheden die het wooncomfort kunnen vergroten. De tijd is dan ook rijp om domotica in een breder perspectief te plaatsen.

Domotica

Wat is domotica? Onder domotica (samentrekking van domus (huis) & robotica) worden uiteenlopende producten en diensten rondom automatisering van woningen verstaan. Bij de introductie van het begrip werd domotica vooral gezien als luxe. Gedurende de tijd heeft domotica steeds meer de associatie met zorg en veiligheid gekregen. Denk bijvoorbeeld aan alarmering in geval van nood, toegangscontrole met spreek en luisterverbinding en het licht dat 's nachts aangaat op weg naar het toilet. Maar domotica omvat meer producten en het lijkt erop dat ook de jongere doelgroepen zich daarvoor beginnen te interesseren.

Interesse in domotica

De domotica producten zijn in te delen in een aantal toepassingsgebieden, namelijk beveiliging, communicatie, verlichting en verduistering, huishouden in het algemeen en verwarmen, koelen en ventileren. In de volgende tabel zijn de toepassingsgebieden en producten waar de meeste interesse voor bestaat weergegeven.

Voor veel mensen is de stap om in de huidige woning domotica producten te installeren nog te groot. Om de toekomstige behoefte aan domotica weer te geven is niet alleen gevraagd of men in de huidige woning behoefte heeft aan deze producten, maar eventueel ook in een nieuwe woning. In de tabel zijn beide percentages bij elkaar opgeteld weergegeven.

De resultaten uit de tabel laten zien dat voor alle domotica toepassingen de interesse onder alle doelgroepen aanwezig is. De behoefte aan domotica producten die de veiligheid vergroten is het grootst. Opvallend is dat de groep onder de 35 jaar hiervoor de meeste interesse toont. Er is derhalve niet alleen onder senioren die hun veiligheid willen vergroten in en om de woning een markt voor domotica, maar zeker ook onder de andere doelgroepen. Uit de tabel blijkt dat dat ook geldt voor de andere toepassingsgebieden.

|Beveiliging                |55 jaar     |
|Brandalarm                 |59%          |42%          |39%          |
|Inbraakalarm               |42%          |30%          |31%          |
|Automatische melding bij de|40%          |28%          |32%          |
|brandweer bij brand        |             |             |             |
|Automatische melding bij   |21%          |17%          |20%          |
|beveiligingsdienst         |             |             |             |
|Communicatie               |55 jaar     |
|Intercom                   |28%          |23%          |37%          |
|Video-intercom             |27%          |24%          |37%          |
|Videofoon                  |20%          |20%          |32%          |
|Verlichting en             |55 jaar     |
|verduistering              |             |             |             |
|Sensoren om verlichting    |30%          |29%          |35%          |
|automatisch aan te zetten  |             |             |             |
|en ook weer uit te         |             |             |             |
|schakelen                  |             |             |             |
|Woning in dag- en          |28%          |24%          |26%          |
|nachtstand                 |             |             |             |
|Nachtelijk                 |24%          |25%          |31%          |
|oriëntatieverlichting      |             |             |             |
|Verwarmen, koelen en       |55 jaar     |
|ventileren                 |             |             |             |
|Mechanische ventilatie     |35%          |31%          |31%          |
|Klimaatmanagement          |23%          |22%          |19%          |
|Bedieningspaneel van de    |22%          |19%          |19%          |
|verwarming, verlichting en |             |             |             |
|zonwering                  |             |             |             |
Bron: Woonkennis.nl.

Woonkennis.nl

Woonkennis.nl is een initiatief van USP Marketing Consultancy. Woonkennis.nl is een continue woonmonitor die ieder kwartaal de mening en het gedrag van de Nederlandse woonconsument onderzoekt op ander andere de volgende aspecten: verhuisgeneigdheid, klusgedrag, media en oriëntatiegedrag, woonservices, leefbaarheid, wensen/gedrag van starters en wensen/gedrag van senioren. Woonkennis.nl heeft als doelstelling informatie bieden over de woonmarkt waarmee woonmarktpartijen hun beleid kun invullen of bijsturen zodat aansluiting wordt gevonden bij motieven en gedrag van woondoelgroepen. De resultaten van het eerste kwartaal van 2006 zijn inmiddels bekend. In deze kwartaalrapportage staan de volgende onderwerpen centraal:
. Domotica

. Klusgedrag
Het onderzoek is per telefoon en internet uitgevoerd onder ruim 1.600 Nederlanders. Deze steekproef is representatief voor de Nederlandse woonconsument.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
USP Marketing Consultancy
Drs. Sandy van Marrewijk
Telefoon: 010-2066900
E-mail: marrewijk@usp-mc.nl Internet : www.usp-mc.nl of www.woonkennis.nl

---- --