PERSBERICHT
Hilversum, 26 juni 2006
consumentenbond: Energiebedrijven moeten klanten duidelijker informeren
HILVERSUM- Energiebedrijven die klanten de mogelijkheid bieden een contract af te sluiten met een langere looptijd moeten de consumenten beter informeren over de gevolgen hiervan. Dat zei de Consumentenbond vanmiddag is het AVRO radioprogramma 1opdeMiddag. De Consumentenbond heeft namelijk berekend dat de energieprijs in de toekomst wel erg fors moet stijgen wil een vast contract de klant voordeel opleveren.
Veel energiebedrijven willen consumenten doen geloven dat vaste contracten voordeliger zijn omdat de kosten van de energierekening dan voor een bepaalde periode vast liggen. Dit gaat volgens de Consumentenbond echter alleen op voor de levering en niet voor de belastingen en transportkosten van de energie. Bij stroom gaat het dan om ruim 30% en bij gas om een kleine 60% van de energienota. Veel energiebedrijven zijn onvoldoende duidelijk in hun voorlichting hierover. 'De informatie naar de klanten toe is niet duidelijk en dat is kwalijk,' aldus Julliette Oolders van de Consumentenbond.
Als rekenvoorbeeld noemt Oolders een vast contract bij Nuon voor elektriciteit voor 3 jaar. Het break-evenpoint ligt bij een prijsstijging van maar liefst 38,1 procent na 18 maanden. Stijgt de prijs van een variabel contract daar met 5 procent bovenuit, dan is er de eerste maanden een verlies van circa 50 euro en de laatste 18 maanden een voordeel van circa 65 euro. Dit komt per saldo over 3 jaar neer op een besparing van ongeveer 15 euro. Volgens de Consumentenbond lijkt het er dan ook op dat energieleveranciers vooral uit eigenbelang handelen als ze klanten stimuleren een vast contract af te sluiten.
Eerder kwam consumentenorganisatie United Consumers in een soortgelijk onderzoek al tot dezelfde conclusies. Directeur Paul van Selms van United Consumers kondigde in 1opdeMiddag aan samen met de Consumentenbond de energiebedrijven aan te willen pakken door naar de Reclame Code Commissie te stappen.
Sjoerd Marbus van EnergieNed, de branchevereniging van energieleveranciers, verwees in een reactie naar een nieuwe gedragscode die vandaag werd gepresenteerd. Hierin staat onder meer dat de stroomleveranciers helder met de consument moeten communiceren en geen valse informatie mogen verstrekken. Paul van Selms van United Consumers heeft hier echter weinig vertrouwen in. 'Energiebedrijven hebben vaak lak aan bepaalde codes. Ze zijn zo machtig en groot dat ze hun macht gebruiken om de onwetende consument te misleiden,' aldus Selms.
---
Algemene omroepvereniging AVRO
Algemene omroepvereniging AVRO