TNS NIPO

Publicaties TNS NIPO onderzoek

26 juni 2006

FIFA gaat te ver in pogingen om de belangen van sponsors te beschermen

Volgens Nederlandse, Duitse en Engelse supporters gaat de FIFA te ver in haar pogingen de belangen van sponsors te beschermen tijdens het WK voetbal in Duitsland.

Om sponsors van de FIFA te beschermen, weert de FIFA reclame-uitingen van niet-sponsors. Tijdens het WK voetbal in Duitsland zijn al verschillende incidenten op dit gebied voorgekomen: zo mocht een busje met trainingsmateriaal van het Australische team niet het stadionterrein oprijden, omdat het busje van een 'verkeerd' automerk was. Ook werden supporters met 'leeuwenbroeken' van bierbrouwer Bavaria geweerd en moesten anderen hun Puma-petjes afdoen

TNS, één van 's werelds grootste organisaties in marktonderzoek, vroeg via haar Nederlandse vestiging TNS NIPO ruim 1600 Nederlanders, Engelsen en Duitsers naar hun mening over de bescherming van sponsorbelangen. Dit onderzoek vond plaats op 23 en 24 juni 2006.

Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de ondervraagden op de hoogte is van de voorgevallen incidenten rondom de sponsoring (in Nederland zelfs 71%, Duitsland 46% en UK 31%). Ongeveer driekwart van de ondervraagden meent dat de FIFA niet het recht heeft om supporters vanwege sponsorbelangen uit het stadion te weren (Nederland 74%, Duitsland 70% en UK zelfs 87%). In het geval dat het de ondervraagde zelf zou overkomen bij het stadion, dan vindt meer dan tachtig procent dat onterecht. 86 Procent van de Nederlanders, 75 procent van de Duitsers en 83 procent van de Engelsen claimt dat de FIFA te ver gaat in haar pogingen sponsorbelangen te beschermen

Tenslotte is er is gevraagd welke stakeholder-groep het belangrijkste is voor de FIFA; de sponsors of de supporters. Volgens 29 procent van de Nederlanders zijn dat de sponsors en volgens een kwart (25%) van hen de supporters; in Duitsland is dat respectievelijk 32 procent en 25 procent en in Engeland 30 om 34 procent. Kortom, in twee van de drie landen zijn de sponsors belangrijker geworden dan de supporters.

E4873 | Web Interviewing (TNS EAP) | Het veldwerk heeft plaatsgevonden op 23 en 24 juni 2006. Hierbij zijn 1647 personen ondervraagd in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk (netto n=549 per land).

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Hette Spoelstra (tel: 020 522 57 80).