Publicaties TNS NIPO onderzoek
26 juni 2006
FIFA gaat te ver in pogingen om de belangen van sponsors te
beschermen
Volgens Nederlandse, Duitse en Engelse supporters gaat de FIFA te
ver in haar pogingen de belangen van sponsors te beschermen
tijdens het WK voetbal in Duitsland.
Om sponsors van de FIFA te beschermen, weert de FIFA
reclame-uitingen van niet-sponsors. Tijdens het WK voetbal in
Duitsland zijn al verschillende incidenten op dit gebied
voorgekomen: zo mocht een busje met trainingsmateriaal van het
Australische team niet het stadionterrein oprijden, omdat het
busje van een 'verkeerd' automerk was. Ook werden supporters met
'leeuwenbroeken' van bierbrouwer Bavaria geweerd en moesten
anderen hun Puma-petjes afdoen
TNS, één van 's werelds grootste organisaties in marktonderzoek,
vroeg via haar Nederlandse vestiging TNS NIPO ruim 1600
Nederlanders, Engelsen en Duitsers naar hun mening over de
bescherming van sponsorbelangen. Dit onderzoek vond plaats op 23
en 24 juni 2006.
Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de ondervraagden op de
hoogte is van de voorgevallen incidenten rondom de sponsoring (in
Nederland zelfs 71%, Duitsland 46% en UK 31%). Ongeveer driekwart
van de ondervraagden meent dat de FIFA niet het recht heeft om
supporters vanwege sponsorbelangen uit het stadion te weren
(Nederland 74%, Duitsland 70% en UK zelfs 87%). In het geval dat
het de ondervraagde zelf zou overkomen bij het stadion, dan vindt
meer dan tachtig procent dat onterecht. 86 Procent van de
Nederlanders, 75 procent van de Duitsers en 83 procent van de
Engelsen claimt dat de FIFA te ver gaat in haar pogingen
sponsorbelangen te beschermen
Tenslotte is er is gevraagd welke stakeholder-groep het
belangrijkste is voor de FIFA; de sponsors of de supporters.
Volgens 29 procent van de Nederlanders zijn dat de sponsors en
volgens een kwart (25%) van hen de supporters; in Duitsland is dat
respectievelijk 32 procent en 25 procent en in Engeland 30 om 34
procent. Kortom, in twee van de drie landen zijn de sponsors
belangrijker geworden dan de supporters.
E4873 | Web Interviewing (TNS EAP) | Het veldwerk heeft
plaatsgevonden op 23 en 24 juni 2006. Hierbij zijn 1647 personen
ondervraagd in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk
(netto n=549 per land).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden.
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Hette Spoelstra
(tel: 020 522 57 80).
TNS NIPO