Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Contactpersoon Ons kenmerk FEZ/VBI/2006/52078 Doorkiesnummer Datum 26 juni 2006

Onderwerp Comply-or-Explain-brief

Aanleiding
Met deze brief geef ik invulling aan de afspraken die tijdens het AO tussen de Commissie voor de Rijksuitgaven en de Minister van Financiën zijn gemaakt over de inhoud van de zogenoemde `Comply-or-Explain"-brieven. Deze brieven dienen er toe de Kamer nog voor het zomerreces gedetailleerde informatie te geven over het (eventueel) ontbreken van outcome- of outputgegevens in de op stapel staande begroting 2007. Ik maak van de gelegenheid gebruik de Kamer tegelijkertijd te informeren over enkele voorgenomen wijzigingen in de structuur van de SZW-begroting.

Stand van zaken SZW-begroting
Met ingang van 2005 is de begroting van SZW omgevormd naar een begroting waarin samen- hangende beleidsdoelen op de artikelen centraal staan. Tegelijkertijd zijn ook de indicatoren opnieuw beoordeeld en waar nodig aangepast. Bij die gelegenheid is met de Tweede Kamer intensief gecommuniceerd over de opzet van de SZW-begroting.

Bij de opstelling van de vorige SZW-begroting is een beperkt aantal wijzigingen doorgevoerd, mede als uitwerking van de aanbevelingen van de VBTB-evaluatie. Ook in de voorbereiding van de begroting voor 2007 is een aantal wijzigingen aangebracht. De relatie tussen de geformuleerde algemene doelstellingen, de operationele doelstellingen en de indicatoren is kritisch bezien. Waar daartoe aanleiding bestond zijn doelstellingen aangepast of vervallen, en zijn nieuwe indicatoren geformuleerd. In die gevallen waar geen taakstellende indicatoren kunnen worden geformuleerd wordt de beoordeling van de kwantitatieve ontwikkeling met kengetallen mogelijk gemaakt.

Bij de artikelen op de SZW-begroting 2007 is een drietal situaties actueel:
- artikelen 21 t/m 25, 29, 35: de algemene doelstelling en/of operationele doelstellingen worden volledig door indicatoren afgedekt, d.w.z. 100% `comply';
- artikelen 30 t/m 33: de algemene doelstelling en/of operationele doelstellingen worden in belangrijke mate door indicatoren afgedekt, daar waar dit niet het geval is betreft het doelstellingen met een gering budgettair beslag;

Ons kenmerk FEZ/VBI/2006/52078


- artikel 26 t/m 28, artikel 34: dit zijn artikelen waarvoor minder of geen indicatoren beschikbaar zijn, d.w.z. in belangrijke mate `explain'. De artikelen 26 t/m 28 betreffen de arbeidsverhoudingen, waar de doelstellingen van de regering in belangrijke mate voorwaar- denscheppend zijn. Uitvoering of toepassing van het instrumentarium liggen overwegend in handen van de sociale partners. Doelstellingen kunnen in dergelijke gevallen maar ten dele worden gekwantificeerd. In de VBTB-systematiek betekent het dat bij deze artikelen periodieke beleidsdoorlichtingen en evaluaties een nadrukkelijke rol krijgen in de informatievoorziening over werking en effectiviteit van het beleid. Artikel 34 betreft de borging van voldoende dekking in de sociale fondsen en het spaarfonds AOW, een doelstelling die met de desbetreffende instrumenten (het verstrekken van rijksbijdragen) wordt gerealiseerd.

In de bijlagen van deze brief wordt meer gedetailleerd ingegaan op enkele structuurwijzigingen in de SZW-begroting 2007 (bijlage 1) en wordt een toelichting gegeven voor de beleidsartikelen welke niet voor 100% comply zijn (bijlage 2).

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)


---

Ons kenmerk FEZ/VBI/2006/52078

Bijlage 1: structuurwijzigingen in de SZW-begroting 2007

Artikel 23, Re-integratie, algemene doelstelling (AD)

Begroting 2007 Begroting 2006 Bevorderen van de uitstroom naar regulier Voorkomen van uitval uit arbeid en werk van die uitkeringsgerechtigden en inschakeling in reguliere arbeid van hen werklozen die dat niet op eigen kracht die dat niet op eigen kracht kunnen. kunnen.

Artikel 23, Re-integratie, operationele doelstelling (OD)

Begroting 2007 Begroting 2006 Ondersteuning bij het verkleinen van de Het voorkomen van uitval uit arbeid en het afstand tot regulier werk aan die toeleiden naar reguliere arbeid van hen die uitkeringsgerechtigden en werklozen die dat niet op eigen kracht kunnen door het dat niet op eigen kracht kunnen. bieden van reïntegratievoorzieningen.

Toelichting
De aanpassing is de invulling van de motie/brief Bakker (Tweede Kamer 2005-2006; 30300, nr. 45) en antwoordbrief (Tweede Kamer 2005-2006; 28719 en 30300, nr. 28). Deze gaf aan dat de `toetssteen re-integratie' (het maatschappelijke effect) de uitstroom naar werk dient te zijn. De operationele doelstelling beschrijft de ondersteuning van de doelgroep door de uitvoeringsorganen.

Artikel 24, Sociale werkvoorziening, operationele doelstelling 1 en 2

Begroting 2007 Begroting 2006 OD: Het realiseren van aangepaste arbeid OD1: Het realiseren van aangepaste door personen met een WSW-indicatie, arbeid voor degenen die hiervoor zijn waar mogelijk in een zo regulier mogelijke geïndiceerd. werkomgeving. OD2: Het bevorderen van de arbeidsbekwaamheid van de sw- werknemer.

Toelichting
De nieuwe operationele doelstelling is een samenvoeging van de doelstellingen uit de begroting 2006. De outputindicator bij de tweede oorspronkelijke doelstelling, percentage begeleid werken, zal vanaf 2007 niet meer als outputindicator, maar als kengetal opgenomen zijn binnen één nieuwe operationele doelstelling. Volgens het wetsvoorstel voor de modernisering van de Wsw zal vanaf 2007 geen sprake meer zijn van specifieke sturing op de vorm begeleid werken.


---

Ons kenmerk FEZ/VBI/2006/52078

Artikel 29, Arbeidsomstandigheden, arbozorg en verzuim, operationele doelstelling

Begroting 2007 Begroting 2006 OD: Bevorderen dat werkgevers en OD1: Beperken van de arbeidsrisico's werknemers in bedrijven een effectief en waaraan werknemers zijn blootgesteld. efficiënt arbo- en verzuimbeleid voeren. OD2: Beperken ziekteverzuim en instroom in arbeidsongeschiktheidsregelingen ten gevolge van arbeid.

Toelichting
Als reactie op het verdiepingsonderzoek van de ARK is de opzet van artikel 29 kritisch tegen het licht gehouden. Daarbij is een verbetering aangebracht in de samenhang tussen de algemene doelstelling, de operationele doelstelling, de indicatoren en de kengetallen. De resultaten hiervan zijn in het nieuwe begrotingsartikel zichtbaar.

Artikel 30, Inkomensbescherming met activering, operationele doelstelling 1

Begroting 2007 Begroting 2006 Zorgdragen dat voldoende middelen Zorgdragen dat een aanvulling tot inkomen worden verstrekt aan gemeenten voor op minimumniveau wordt verstrekt aan inkomensaanvulling tot minimumniveau mensen die niet zelf (volledig) kunnen aan mensen die niet zelf (volledig) kunnen voorzien in hun levensonderhoud. voorzien in hun levensonderhoud.

Met deze wijziging wordt een duidelijker verband gelegd tussen de doelstelling en de meting daarvan via de outcome-indicator bijstandslastenreductie WWB.

Artikel 30, Inkomensbescherming met activering, operationele doelstelling 2

Begroting 2007 Begroting 2006 Zorgdragen dat werknemers bij Zorgdragen dat een tijdelijke en werkloosheid een tijdelijk loonvervangend activerende inkomensvoorziening wordt inkomen ontvangen én tot werkhervatting verstrekt aan werknemers die werkloos worden gestimuleerd. zijn geworden.

Met deze wijziging wordt duidelijker aangesloten bij het beleidsuitgangspunt van het kabinet t.a.v. de WW, namelijk dat werkhervatting het uiteindelijke oogmerk van beleid is.


---

Ons kenmerk FEZ/VBI/2006/52078

Artikel 34, Rijksbijdragen aan sociale fondsen en spaarfonds AOW

Begroting 2007 Begroting 2006 OD1: Het medebekostigen van de sociale OD1: Het medebekostigen van de sociale verzekeringen uit de schatkist ter dekking verzekeringen uit de schatkist ter dekking of voorkoming van tekorten in de fondsen. of voorkoming van tekorten in de fondsen. OD2: Het waarborgen dat de AOW vanaf 2020 ondanks de vergrijzing betaalbaar blijft

De tweede operationele doelstelling is bevat in operationele doelstelling 1.


---

Ons kenmerk FEZ/VBI/2006/52078

Bijlage 2: VBTB-gehalte SZW-begroting 2007 per beleidsartikel

De algemene lijn is dat in de begroting van SZW per begrotingsartikel bij de algemene doelstelling (AD) of, wanneer dat beter past, bij de operationele doelstelling (OD) outcome- indicatoren worden gepresenteerd. Bij de operationele doelstelling worden output-indicatoren vermeld. Voor de beleidsartikelen waar dergelijke indicatoren geheel of gedeeltelijk ontbreken geef ik in deze bijlage een toelichting. Bij onderstaand overzicht past de kanttekening dat bespreking van de SZW-begroting 2007 in de Ministerraad nog tot wijzigingen aanleiding kan geven.

Artikel 26 Overlegstructuren, collectieve arbeidsvoorwaardenvorming en medezeggenschap

Operationele doelstelling 26.1 Het bevorderen van zelfregulering door sociale partners
Motivatie Output/outcome zijn moeilijk objectief meetbaar. Het toepassen van het voor zelfregulering aangeboden instrumentarium ligt bij de sociale partners. Er worden wel kengetallen opgenomen.

Operationele doelstelling 26.2 Afstemmen en onderling coördineren van overheidsbeleid en het beleid van sociale partners Motivatie Output/outcome zijn moeilijk te vatten in een zinvolle en bestendige indicator. Dit is het gevolg van de telkens wisselende onderwerpen bij het overleg met sociale partners.

Artikel 27 Regulering van individuele arbeidsrelaties

Operationele doelstelling 1, bevorderen van gelijke kansen op (toegang tot) de arbeidsmarkt door bescherming te bieden tegen ongelijke behandeling bij arbeid en beroep, is van outcome- indicatoren voorzien.

Operationele doelstelling 27.2 Zorgdragen voor een goede balans tussen rechten en plichten van werkgevers en werknemers voortvloeiend uit de arbeidsovereenkomst Motivatie Output/outcome zijn moeilijk objectief meetbaar. De doelstelling van het beleid is te komen tot een transparante regelgeving waarbij op evenwichtige wijze rekening wordt gehouden met zowel de bescherming van de werknemers als met de benodigde flexibiliteit voor de werkgever. Voor dit evenwicht is geen objectieve indicator te geven. Er worden wel kengetallen opgenomen.
---

Ons kenmerk FEZ/VBI/2006/52078

Operationele doelstelling 27.3 Zorgdragen voor een adequaat normenstelsel voor arbeids- en rusttijden
Motivatie Output/outcome zijn moeilijk objectief meetbaar. De doelstelling van het beleid is te komen tot een transparante regelgeving waarbij op evenwichtige wijze rekening wordt gehouden met zowel de bescherming van de werknemers als met de benodigde flexibiliteit voor de werkgever. Voor dit evenwicht is geen objectieve indicator te geven.

Artikel 28 Pensioenbeleid

Operationele doelstelling 2, verbeteren van de houdbaarheid van het stelsel van aanvullende pensioenen, en operationele doelstelling 3, verbeteren van de betrokkenheid van deelnemers bij hun pensioenvoorziening, zijn van outcome-indicatoren voorzien.

Operationele doelstelling 28.1 Vergroten van het bereik van aanvullende pensioenen
Motivatie Output/outcome zijn moeilijk objectief meetbaar. In 2006 wordt evaluatieonderzoek uitgevoerd op de omvang van de zogenoemde `witte vlek'. Streven is een halvering t.o.v. 1996. Deze indicator is gebaseerd op omvangrijk (dus duur) steekproefonderzoek en wordt daarom niet jaarlijks gemeten. Een alternatieve indicator die aansluit bij de OD en die is gebaseerd op bestaande gegevensbronnen is niet voorhanden. Nagegaan zal worden of de huidige indicator op een alternatieve wijze kan worden ingevuld, door uit te gaan van kenmerken van pensioenregelingen en gegevens over het totale werknemersbestand.

Artikel 30: Inkomensbescherming met activering

Operationele doelstelling 1, zorgdragen dat voldoende middelen worden verstrekt aan gemeenten voor inkomensaanvulling tot minimumniveau aan mensen die niet zelf (volledig) kunnen voorzien in hun levensonderhoud; en operationele doelstelling 2, zorgdragen dat werknemers bij werkloosheid een tijdelijk loonvervangend inkomen ontvangen én tot werkhervatting worden gestimuleerd, zijn van outcome-indicatoren voorzien.
---

Ons kenmerk FEZ/VBI/2006/52078

Operationele doelstelling 30.3 Verstrekken van een tijdelijke financiële ondersteuning aan kunstenaars Motivatie Output/outcome zijn moeilijk objectief meetbaar. De WWIK kent geen uitstroomdoelstelling, wel is de uitkeringsduur gebonden aan een maximum van 4 jaar, waarbij een progressieve inkomens-eis van kracht is. Er worden wel kengetallen opgenomen.

Operationele doelstelling 30.4 Zorgdragen dat een aanvulling tot inkomen op minimumniveau wordt verstrekt aan oudere herkeurde arbeidsongeschikten Motivatie Output/outcome zijn in beginsel wel meetbaar maar in verhouding tot de uitgaven en/of administratieve lasten relatief kostbaar en tijdrovend. Het relevante instrument, de BIA, is een overgangsregeling voor een steeds kleiner wordende groep uitkeringsgerechtigden. Ultimo 2016 zal het uitkeringsrecht op grond van de BIA vervallen. Er worden wel kengetallen opgenomen.

Operationele doelstelling 30.5 Zorgdragen dat een tijdelijke tegemoetkoming wordt verstrekt aan bepaalde arbeidsongeschikten die herbeoordeeld zijn in de zg. herbeoordelingsoperatie.
Motivatie Output/outcome zijn in beginsel wel meetbaar maar in verhouding tot de uitgaven en/of administratieve lasten relatief kostbaar en tijdrovend. Gezien het geringe aantal gerechtigden, het geringe uitkeringsbedrag en de korte looptijd van de regeling zijn geen indicatoren geformuleerd.

Artikel 31, Inkomensbescherming met activering bij arbeidsongeschiktheid

Operationele doelstelling 1, zorgdragen dat een permanente inkomensvoorziening wordt verstrekt aan volledig en duurzaam arbeidsongeschikte werknemers en een in principe tijdelijke inkomensvoorziening aan gedeeltelijk arbeidsgeschikte en tijdelijk volledig arbeidsongeschikte werknemers, is van outcome-indicatoren voorzien.
---

Ons kenmerk FEZ/VBI/2006/52078

Operationele doelstelling 31.2 Zorgdragen dat een aanvulling tot inkomen op minimumniveau wordt verstrekt aan jonggehandicapten.
Motivatie Output/outcome zijn in beginsel wel meetbaar maar in verhouding tot de uitgaven en/of administratieve lasten relatief kostbaar en tijdrovend. De meting van output/ outcome voor deze doelstelling wordt meegenomen bij OD1. Daarom zijn geen afzonderlijke indicatoren opgenomen. Er worden wel kengetallen opgenomen.

Artikel 32, overige inkomensbescherming

Operationele doelstelling 1, zorgdragen dat een aanvulling tot inkomen op minimumniveau wordt verstrekt aan alleenstaande nabestaanden, wezen of halfwezen voor wie het niet mogelijk is om zelfstandig in hun levensonderhoud te voorzien, en operationele doelstelling 2, zorgdragen dat een minimuminkomen wordt verstrekt aan personen van 65 jaar en ouder, zijn van outcome-indicatoren voorzien.

Operationele doelstelling 32.3 Zorgdragen dat een aanvulling tot inkomen op minimumniveau wordt verstrekt aan zieke, arbeidsongeschikte en werkloze werknemers. Motivatie Output/outcome zijn in beginsel wel meetbaar maar in verhouding tot de uitgaven en/of administratieve lasten relatief kostbaar en tijdrovend. Recht op een toeslag uit hoofde van de TW is slechts aan de orde bovenop een ander uitkeringsrecht. Output/outcome wordt gemeten bij de regeling waar de TW op aanvult (ZW, WW, WAO, WAZ, WAJONG, WAMIL). Er worden wel kengetallen opgenomen.

Artikel 33 Tegemoetkoming specifieke kosten

Operationele doelstelling 2, zorgdragen dat een financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen wordt verstrekt aan ouders of verzorgers, is van outcome-indicatoren voorzien.

Operationele doelstelling 33.1 Zorgdragen dat gemeenten een tegemoetkoming kunnen verstrekken aan burgers voor noodzakelijke kosten voortvloeiend uit bijzondere omstandigheden die niet uit eigen middelen kunnen worden voldaan. Motivatie Output/outcome zijn moeilijk objectief meetbaar. De bevoegdheden op het terrein van de bijzondere bijstand zijn namelijk bij gemeenten belegd. Er worden wel kengetallen opgenomen.

---

Ons kenmerk FEZ/VBI/2006/52078

Operationele doelstelling 33.3 Het zoveel mogelijk bij leven verstrekken van een eenmalige financiële tegemoetkoming in de immateriële schade bij werknemers, of huisgenoten van werknemers, met maligne mesothelioom door asbestblootstelling.
Motivatie Output/outcome zijn in beginsel wel meetbaar maar in verhouding tot de uitgaven en/of administratieve lasten relatief kostbaar en tijdrovend. Gezien het geringe aantal gerechtigden en het geringe uitkeringsbedrag zijn geen indicatoren geformuleerd. Er worden wel kengetallen opgenomen.

Artikel 34 Rijksbijdragen aan sociale fondsen en spaarfonds AOW

Algemene doelstelling 34 Borgen van voldoende dekking in sociale fondsen en spaarfonds AOW
Motivatie Output/outcome zijn niet te vatten in een zinvolle indicator. Wanneer de budgettaire overheveling van begroting naar fondsen is geschied, is het beoogde effect gerealiseerd. De vermogenspositie van de fondsen is dan verbeterd in de mate die was beoogd. In de begroting van het spaarfonds AOW worden kengetallen opgenomen.

10