AutoRai

De nieuwe Mercedes-Benz CL-Klasse: ultiem luxe coupé

(6/26/2006)
In het najaar vindt de introductie van de nieuwe CL-Klasse plaats: de kroon op meer dan 50 jaar coupétraditie van Mercedes-Benz. Het exclusieve model koppelt design aan ongeëvenaarde technologie. Innovatieve toepassingen zijn standaard, zoals het Active Body Control (ABC) onderstel, het Intelligent Light System met vijf verlichtingsfuncties en het PRE-SAFE anticipeersysteem voor bescherming van de inzittenden. Het PRE-SAFE remsysteem, waarbij de auto automatisch afremt zodra het risico van een kop-staartbotsing wordt herkend, mag als uniek worden beschouwd. Er is keuze uit twee krachtige motoren met acht of twaalf cilinders. De grote Mercedes-Benz Coupés zijn stijlvol en exclusief, al tientallen jaren. Ze zijn toonaangevend wat betreft design en uitrusting en combineren veiligheid met ongekend comfort en rijplezier. De nieuwe CL-Klasse is opnieuw een meesterstuk van Mercedes-Benz. De luxe coupé geeft met zijn innovatieve technologie de toekomst van Mercedes-Benz aan. Kenmerkend zijn het stijlvolle, strakke lijnenspel en de grote, gladde oppervlakken. Het geeft de coupé zijn opvallende, krachtige uitstraling die perfect bij zijn karakter past.

Bekende Mercedes-Benz-eigenschappen werden aan het tijdsbeeld aangepast, wat heeft geresulteerd in een harmonieuze combinatie van klassiek en eigentijds. Voorbeelden hiervan zijn de karakteristieke Mercedes-Benz-grille met zijn verchroomde lamellen en de vorm van de C-stijl. Deze kenmerkende, geleidelijk aflopende stijl is een voorbeeld van de grote Mercedes-Benz coupémodellen uit de jaren vijftig. In 1956 baarde de 220 S/SE Coupé (W 180/W 128-serie) voor het eerst opzien met dit in het oog springende ontwerp van de C-stijl, een concept dat een paar jaar later verder werd verfijnd met het daarop volgende model, de 220 SE Coupé (W 111/112).

Ook andere designkenmerken zijn typerend geworden voor de CL-Klasse, waarmee de lange coupétraditie van Mercedes-Benz in ere wordt gehouden. De volledig in de portieren verzinkende zijruiten bijvoorbeeld, waardoor dit fraaie zijaanzicht niet wordt verstoord door een B-stijl, en de grote, panoramische achterruit. In vroeger jaren was dit al een typerend stijlelement van de Mercedes-Benz Coupés. In de geëvolueerde vorm van de nieuwe CL-Klasse is dit nog net zo aantrekkelijk als in de 220 SE Coupé uit 1961.

Interieur: uitrusting voor de fijnproever
Het interieur is eveneens stijlvol: de grote opening van de zijruiten biedt zicht op het fraaie dashboard, de stijlvolle afwerking in hout en de soepele lederen bekleding. Direct wordt duidelijk dat alles in het interieur van de nieuwe CL-Klasse is ontworpen om comfort en ontspannen rijden te optimaliseren. Er zijn vijf stijlvolle kleurencombinaties leverbaar. Automatische climate control, een COMAND-systeem met radio en cd-/dvd-speler en een glazen dak behoren tot de standaarduitrusting.

Het topmodel is de CL 600. Dit model is uitgevoerd met een PASSION Exclusief lederen afwerking, speciaal geselecteerd populierenhout en een Alcantara hemelbekleding met gestikte naden, wat voor een exclusieve ambiance zorgt. Deze komt terug in de fraaie stoelen, de chromen afwerking van de portierbekleding en de vloermatten met lederen randen. Standaard is deze auto ook uitgerust met dynamische multicontour stoelen met massagefunctie en stoelventilatie, het COMAND APS navigatiesysteem met harde schijf, het LOGIC7 surround sound system met dvd-wisselaar en het KEYLESS-GO toegangs- en startsysteem.

In vergelijking met het vorige model is de nieuwe coupé van Mercedes-Benz in alle opzichten iets gegroeid. Met een lengte van 5065, een breedte van 1871 en een hoogte van 1418 millimeter is de carrosserie 75 millimeter langer, 14 millimeter breder en 20 millimeter hoger dan voorheen. Hierdoor genieten de inzittenden van nog meer comfort op alle vier zitplaatsen. De bagageruimte nam met 40 liter toe tot 490 liter (VDA-norm).

Bedieningsconcept: meer functies, minder schakelaars Een nieuw ontworpen bedieningsconcept, dat eerder succesvol werd toegepast in de

S-Klasse, biedt de bestuurder veel bedieningsgemak. Het werkt eenvoudig en biedt snel toegang tot veelgebruikte functies zoals radio, dvd-speler, autotelefoon of navigatiesysteem. Afhankelijk van de voorkeur van de bestuurder kunnen deze systemen worden bediend met de schakelaars op de middenconsole, op het multifunctionele stuurwiel, of met de COMAND controller op de middenconsole. Deze centrale bedieningsunit is verbonden met het grote COMAND-kleurendisplay. Het systeem wordt gekenmerkt door zijn heldere menustructuur en bedieningsgemak van de diverse functies.

Ook de standaard automatische climate control met vier onafhankelijk instelbare temperatuurzones is geïntegreerd in het nieuwe bedieningsconcept. De bestuurder en de voorpassagier kunnen de gewenste temperatuur, ventilatie en andere instellingen kiezen met de COMAND controller en het bijbehorende menu of met de schakelaars onder de ventilatieroosters. Het COMAND-systeem maakt ook andere individuele instellingen mogelijk, zoals de verdeling van de ventilatielucht en de temperatuur bij de voeten.

De nieuw ontwikkelde integrale stoelen in de CL-Klasse bieden maximaal zitcomfort. 'Integraal' wil zeggen dat alle componenten van de veiligheidsgordel zijn opgenomen in de stoelen en dat deze daarmee de veiligheid van de inzittenden nog verder vergroten. Elektrische instelling van de voorkeurspositie, de helling van de zitting en de leuning, zittinghoogte, hoofdsteun en de lengte van de zitting van de voorstoelen behoren tot de standaarduitrusting. Met lucht gevulde lendensteunen voor de bestuurder en voorpassagier vormen zich perfect naar het lichaam en bieden daarmee optimale steun aan de rug.

Extra luxe stoelen met actieve ventilatie zijn als optie verkrijgbaar (standaard in de CL 600). Samen met de verder verbeterde multicontour stoelen met negen luchtkussens en de dynamische multicontour stoelen met massagefunctie (standaard in de CL 600) bieden ze nog meer individueel comfort. De stoelen voor zowel bestuurder als voorpassagier zijn voorzien van het AGR-keurmerk ('healthy back campaign').

Active Body Control: de perfecte combinatie van dynamiek en comfort De standaarduitrusting van de nieuwe Mercedes-Benz CL-Klasse biedt technologische innovaties die ongeëvenaard zijn in de auto-industrie. Allereerst is er het Active Body Control (ABC) onderstel dat nog verder werd verfijnd, met als resultaat perfecte rijeigenschappen en een ongekend comfort. ABC werkt met een systeem van sensoren en hydraulische cilinders op de assen. Dat systeem zorgt ervoor dat de schokken en rolreacties van de carrosserie bij het optrekken, remmen en het nemen van bochten vrijwel geheel worden geëlimineerd. ABC reageert in een fractie van een seconde, waardoor de demping van de carrosserie direct wordt aangepast aan steeds veranderende rij- en wegomstandigheden. Bij snelheden boven 60 km/u verlaagt ABC de carrosserie met tien millimeter voor minder luchtweerstand en een nog betere wegligging.

Intelligent Light System: vijf verlichtingsfuncties voor alle rij- en weersomstandigheden
Het Intelligent Light System dat rijden in het donker veiliger maakt, is net zo uniek. Samen met de bi-xenon koplampen zit dit systeem standaard op de nieuwe CL-Klasse en biedt het vijf verschillende verlichtingsfuncties die worden geactiveerd afhankelijk van de rij- en weersomstandigheden.

Dit systeem heeft een countrymode (licht voor buiten de bebouwde kom) die ervoor zorgt dat de linker wegzijde over een grotere afstand wordt verlicht dan bij normale koplampen. Het zicht van de bestuurder wordt daardoor met ongeveer tien meter uitgebreid, waardoor andere weggebruikers en obstakels eerder kunnen worden opgemerkt. De snelwegmode wordt geactiveerd bij snelheden boven de 90 km/u en produceert een gelijkmatiger en verder reikende lichtbundel (tot 120 meter), waarmee de gehele weg in de breedte verlicht wordt.

Dankzij de aangepaste mistlampen - die ook een onderdeel zijn van het Intelligent Light System â is het zicht bij mist beter en wordt terugkaatsing van het licht verminderd. Verder biedt het Intelligent Light System nog de actieve bochtenverlichting en afslagverlichting.

PRE-SAFE: automatische remfunctie bij een dreigende botsing Mercedes-Benz is er als eerste automerk in geslaagd een anticiperend veiligheidssysteem te ontwikkelen dat het gevaar van een botsing herkent en adequate maatregelen neemt: PRE-SAFE. De CL-Klasse is er standaard mee uitgerust. Tijdens een noodstop, of wanneer de auto in een slip dreigt te raken, plaatst het systeem de passagiersstoel in een dusdanige positie, dat de bescherming door de veiligheidsgordels en airbags bij een botsing optimaal is. Tegelijk worden luchtkussens in de dynamic multicontour stoelen gevuld met lucht, waarmee ze de bestuurder en voorpassagier omsluiten en extra steun bieden. PRE-SAFE sluit ook de zijruiten en het zonnedak, wanneer in gevaarlijke situaties zijdelingse krachten boven een bepaalde waarde uitkomen.

Mercedes-Benz heeft zijn meermaals bekroonde anticiperend beveiligingssysteem in de nieuwe CL-Klasse nog verder verbeterd met het PRE-SAFE remsysteem. In combinatie met Brake Assist PLUS (BAS PLUS) waarschuwt het systeem de bestuurder met visuele en akoestische signalen zodra zich het risico van een kop-staartbotsing aandient. Bovendien berekent het systeem direct hoeveel remkracht nodig is om een aanrijding te voorkomen. Wanneer de bestuurder de BAS PLUS-waarschuwingen negeert, grijpt PRE-SAFE automatisch in met een remmanoeuvre waarbij ongeveer 40 procent van de totale remkracht wordt aangewend.

Dit automatisch remmen geeft de bestuurder een duidelijke waarschuwing dat hij of zij moet handelen. Wanneer de bestuurder vervolgens remt, is direct de maximale remkracht beschikbaar en kan een aanrijding -- afhankelijk van de omstandigheden -- op het laatste moment worden voorkomen. Wanneer een ongeluk niet te vermijden is, vermindert het PRE-SAFE remsysteem de impact van de botsing aanzienlijk en daarmee de kans op verwondingen van de inzittenden.

Net als met Brake Assist PLUS, maakt het nieuwe PRE-SAFE remsysteem gebruik van hoogwaardige radartechnologie om de situatie vóór de auto te scannen en een potentieel gevaar te herkennen. Twee korteafstand-radarsensoren met een bereik van 30 meter en een scanhoek van 80º bevinden zich achter de voorbumper van de CL-Klasse. De aanvullende langeafstandsradar in de grille heeft een bereik van 150 meter.

Mercedes-Benz biedt BAS PLUS en het PRE-SAFE remsysteem ook aan in combinatie met de optionele DISTRONIC PLUS, het verbeterde cruise controle systeem met variabele afstandsregeling. Dit radargestuurde systeem werkt nu bij elke snelheid tussen 0 en 200 km/u en resulteert daarmee in nog meer rijcomfort. In langzaam rijdend en stilstaand verkeer houdt DISTRONIC PLUS de nieuwe CL-Klasse op een veilige afstand ten opzichte van de voorligger, brengt de coupé automatisch tot stilstand indien nodig en laat hem weer naar de gewenste snelheid accelereren als de verkeerssituatie dit toelaat.

Parkeerassistent: radarsensoren maken parkeren kinderlijk eenvoudig Het nieuwe parkeerbegeleidingssysteem (als optie leverbaar) functioneert ook op basis van radartechnologie. De sensoren meten de lengte van een parkeerruimte wanneer de auto erlangs rijdt en het display op het dashboard geeft aan of er voldoende ruimte is. Het display geeft vervolgens een schematische weergave van de benodigde parkeerhandelingen met lijnen die de stuurhoek bepalen en de richting van parkeren. Hiermee is de bestuurder in staat altijd en overal perfect in te draaien.

Ook de als optie verkrijgbare nachtzicht assistent met infrarode koplampen, de achteruitrijcamera, de stembediening voor radio, dvd-speler/-wisselaar en navigatiesysteem en bandenspanningcontrole bieden extra bedieningsgemak, veiligheid en comfort.

Motoren: acht- en twaalfcilinder krachtbronnen met merkbaar meer vermogen
De nieuwe luxe coupé presteert dankzij de krachtige Mercedes-Benz-motoren uitmuntend, zowel op de snelweg als op bochtige binnenwegen. De 8-cilinder in de CL 500 levert 285 kW/388 pk en een maximumkoppel van 530 Newtonmeter vanaf 2800 t/min. Hiermee levert deze krachtbron 26 procent meer vermogen dan de bestaande V8 en 15 procent meer koppel. Uitgerust met vier-kleppentechnologie, variabele kleptiming, een tweetraps inlaatmodule en tuimelkleppen in de inlaatkanalen behoort de nieuwe V8 tot de meest geavanceerde en krachtigste motoren in zijn klasse. De CL 500 sprint van 0 tot 100 km/u in 5,4 seconden (vorig model: 6,3 seconden).

Een ultramoderne biturbo twaalfcilinder motor onder de motorkap van de CL 600 geeft deze auto zijn indrukwekkende vermogen. De technici van Mercedes-Benz hebben de bestaande krachtbron op diverse punten verbeterd, waardoor het vermogen met 12 kW/17 pk is toegenomen tot 380 kW/517 pk. Het maximumkoppel dat al beschikbaar is vanaf 1900 t/min, werd met 30 Newtonmeter verhoogd tot 830 Newtonmeter en blijft constant tot 3500 t/min. De nieuwe CL 600 accelereert van 0 tot 100 km/u in slechts 4,6 seconden (vorig model: 4,8 seconden). Ondanks deze aanmerkelijke toename van het vermogen daalde het brandstofverbruik van de V12 zelfs met 0,4 liter per 100 km ten opzichte van de vorige CL 600.

Mercedes-Benz heeft de standaard automatische transmissie gecombineerd met het nieuwe DIRECT SELECT-schakelsysteem: de bestuurder kan de standen 'P', 'N', 'R' en 'D' selecteren met behulp van een schakelpeddel aan het stuur.

Traditie: zeven generaties van de Mercedes-Benz coupé De nieuwe CL-Klasse leidt de zevende generatie van de Mercedes-Benz coupés in. Het tweedeurs model vervangt de voorganger die met ongeveer 46.800 verkochte exemplaren tot de bestverkochte luxe coupés behoort.

De historie van de Mercedes-Benz coupés voert terug tot 1952, het jaar waarin Mercedes-Benz de legendarische 300 S Coupé lanceerde -- een 'auto voor de rijken der aarde', oordeelde de vakpers in die dagen. Het model werd in 1956 opgevolgd door de 220 S Coupé als onderdeel van de W 180-serie, die flink tot de verbeelding sprak met zijn 'ponton'-carrosserie. In 1961 nam de 220 SE Coupé (W 111-serie) met zijn stijlvolle, verlengde carrosserie het stokje over.

In 1981 waren de SEC Coupés uit de C 126-serie gebaseerd op de toenmalige S-Klasse en zij zouden 10 jaar in productie blijven, tot een totaal van 74.000 eenheden. In 1992 werd op de Autosalon van Genève de opvolger geïntroduceerd (C 140-serie), voor het eerst aangedreven door een 12-cilinder motor met 290 kW/394 pk. De voorganger van de nieuwe CL-Klasse beleefde zijn werelddebuut in maart 1999, waarmee hij nieuwe maatstaven zette met Mercedes-Benz innovaties zoals het Active Body Control (ABC) onderstel en bi-xenon koplampen.

Mercedes-Benz heeft sinds 1952 meer dan 178.000 luxe coupés gebouwd.

De nieuwe CL 500 is vanaf september 2006 in Nederland leverbaar. De verkoopprijs bedraagt ⬠150.700 (inclusief BTW en BPM). De nieuwe CL 600 komt in het laatste kwartaal op de Nederlandse markt tegen een verkoopprijs van ⬠212.700 (inclusief BTW en BPM).

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster