De nieuwe Mercedes-Benz CL-Klasse: ultiem luxe coupé
(6/26/2006)
In het najaar vindt de introductie van de nieuwe CL-Klasse plaats: de
kroon op meer dan 50 jaar coupétraditie van Mercedes-Benz. Het
exclusieve model koppelt design aan ongeëvenaarde technologie.
Innovatieve toepassingen zijn standaard, zoals het Active Body Control
(ABC) onderstel, het Intelligent Light System met vijf
verlichtingsfuncties en het PRE-SAFE anticipeersysteem voor
bescherming van de inzittenden. Het PRE-SAFE remsysteem, waarbij de
auto automatisch afremt zodra het risico van een kop-staartbotsing
wordt herkend, mag als uniek worden beschouwd. Er is keuze uit twee
krachtige motoren met acht of twaalf cilinders. De grote Mercedes-Benz
Coupés zijn stijlvol en exclusief, al tientallen jaren. Ze zijn
toonaangevend wat betreft design en uitrusting en combineren
veiligheid met ongekend comfort en rijplezier. De nieuwe CL-Klasse is
opnieuw een meesterstuk van Mercedes-Benz. De luxe coupé geeft met
zijn innovatieve technologie de toekomst van Mercedes-Benz aan.
Kenmerkend zijn het stijlvolle, strakke lijnenspel en de grote, gladde
oppervlakken. Het geeft de coupé zijn opvallende, krachtige
uitstraling die perfect bij zijn karakter past.
Bekende Mercedes-Benz-eigenschappen werden aan het tijdsbeeld
aangepast, wat heeft geresulteerd in een harmonieuze combinatie van
klassiek en eigentijds. Voorbeelden hiervan zijn de karakteristieke
Mercedes-Benz-grille met zijn verchroomde lamellen en de vorm van de
C-stijl. Deze kenmerkende, geleidelijk aflopende stijl is een
voorbeeld van de grote Mercedes-Benz coupémodellen uit de jaren
vijftig. In 1956 baarde de 220 S/SE Coupé (W 180/W 128-serie) voor
het eerst opzien met dit in het oog springende ontwerp van de C-stijl,
een concept dat een paar jaar later verder werd verfijnd met het
daarop volgende model, de 220 SE Coupé (W 111/112).
Ook andere designkenmerken zijn typerend geworden voor de CL-Klasse,
waarmee de lange coupétraditie van Mercedes-Benz in ere wordt
gehouden. De volledig in de portieren verzinkende zijruiten
bijvoorbeeld, waardoor dit fraaie zijaanzicht niet wordt verstoord
door een B-stijl, en de grote, panoramische achterruit. In vroeger
jaren was dit al een typerend stijlelement van de Mercedes-Benz
Coupés. In de geëvolueerde vorm van de nieuwe CL-Klasse is dit nog
net zo aantrekkelijk als in de 220 SE Coupé uit 1961.
Interieur: uitrusting voor de fijnproever
Het interieur is eveneens stijlvol: de grote opening van de zijruiten
biedt zicht op het fraaie dashboard, de stijlvolle afwerking in hout
en de soepele lederen bekleding. Direct wordt duidelijk dat alles in
het interieur van de nieuwe CL-Klasse is ontworpen om comfort en
ontspannen rijden te optimaliseren. Er zijn vijf stijlvolle
kleurencombinaties leverbaar. Automatische climate control, een
COMAND-systeem met radio en cd-/dvd-speler en een glazen dak behoren
tot de standaarduitrusting.
Het topmodel is de CL 600. Dit model is uitgevoerd met een PASSION
Exclusief lederen afwerking, speciaal geselecteerd populierenhout en
een Alcantara hemelbekleding met gestikte naden, wat voor een
exclusieve ambiance zorgt. Deze komt terug in de fraaie stoelen, de
chromen afwerking van de portierbekleding en de vloermatten met
lederen randen. Standaard is deze auto ook uitgerust met dynamische
multicontour stoelen met massagefunctie en stoelventilatie, het COMAND
APS navigatiesysteem met harde schijf, het LOGIC7 surround sound
system met dvd-wisselaar en het KEYLESS-GO toegangs- en startsysteem.
In vergelijking met het vorige model is de nieuwe coupé van
Mercedes-Benz in alle opzichten iets gegroeid. Met een lengte van
5065, een breedte van 1871 en een hoogte van 1418 millimeter is de
carrosserie 75 millimeter langer, 14 millimeter breder en 20
millimeter hoger dan voorheen. Hierdoor genieten de inzittenden van
nog meer comfort op alle vier zitplaatsen. De bagageruimte nam met 40
liter toe tot 490 liter (VDA-norm).
Bedieningsconcept: meer functies, minder schakelaars
Een nieuw ontworpen bedieningsconcept, dat eerder succesvol werd
toegepast in de
S-Klasse, biedt de bestuurder veel bedieningsgemak. Het werkt
eenvoudig en biedt snel toegang tot veelgebruikte functies zoals
radio, dvd-speler, autotelefoon of navigatiesysteem. Afhankelijk van
de voorkeur van de bestuurder kunnen deze systemen worden bediend met
de schakelaars op de middenconsole, op het multifunctionele stuurwiel,
of met de COMAND controller op de middenconsole. Deze centrale
bedieningsunit is verbonden met het grote COMAND-kleurendisplay. Het
systeem wordt gekenmerkt door zijn heldere menustructuur en
bedieningsgemak van de diverse functies.
Ook de standaard automatische climate control met vier onafhankelijk
instelbare temperatuurzones is geïntegreerd in het nieuwe
bedieningsconcept. De bestuurder en de voorpassagier kunnen de
gewenste temperatuur, ventilatie en andere instellingen kiezen met de
COMAND controller en het bijbehorende menu of met de schakelaars onder
de ventilatieroosters. Het COMAND-systeem maakt ook andere individuele
instellingen mogelijk, zoals de verdeling van de ventilatielucht en de
temperatuur bij de voeten.
De nieuw ontwikkelde integrale stoelen in de CL-Klasse bieden maximaal
zitcomfort. 'Integraal' wil zeggen dat alle componenten van de
veiligheidsgordel zijn opgenomen in de stoelen en dat deze daarmee de
veiligheid van de inzittenden nog verder vergroten. Elektrische
instelling van de voorkeurspositie, de helling van de zitting en de
leuning, zittinghoogte, hoofdsteun en de lengte van de zitting van de
voorstoelen behoren tot de standaarduitrusting. Met lucht gevulde
lendensteunen voor de bestuurder en voorpassagier vormen zich perfect
naar het lichaam en bieden daarmee optimale steun aan de rug.
Extra luxe stoelen met actieve ventilatie zijn als optie verkrijgbaar
(standaard in de CL 600). Samen met de verder verbeterde multicontour
stoelen met negen luchtkussens en de dynamische multicontour stoelen
met massagefunctie (standaard in de CL 600) bieden ze nog meer
individueel comfort. De stoelen voor zowel bestuurder als
voorpassagier zijn voorzien van het AGR-keurmerk ('healthy back
campaign').
Active Body Control: de perfecte combinatie van dynamiek en comfort
De standaarduitrusting van de nieuwe Mercedes-Benz CL-Klasse biedt
technologische innovaties die ongeëvenaard zijn in de auto-industrie.
Allereerst is er het Active Body Control (ABC) onderstel dat nog
verder werd verfijnd, met als resultaat perfecte rijeigenschappen en
een ongekend comfort. ABC werkt met een systeem van sensoren en
hydraulische cilinders op de assen. Dat systeem zorgt ervoor dat de
schokken en rolreacties van de carrosserie bij het optrekken, remmen
en het nemen van bochten vrijwel geheel worden geëlimineerd. ABC
reageert in een fractie van een seconde, waardoor de demping van de
carrosserie direct wordt aangepast aan steeds veranderende rij- en
wegomstandigheden. Bij snelheden boven 60 km/u verlaagt ABC de
carrosserie met tien millimeter voor minder luchtweerstand en een nog
betere wegligging.
Intelligent Light System: vijf verlichtingsfuncties voor alle rij- en
weersomstandigheden
Het Intelligent Light System dat rijden in het donker veiliger maakt,
is net zo uniek. Samen met de bi-xenon koplampen zit dit systeem
standaard op de nieuwe CL-Klasse en biedt het vijf verschillende
verlichtingsfuncties die worden geactiveerd afhankelijk van de rij- en
weersomstandigheden.
Dit systeem heeft een countrymode (licht voor buiten de bebouwde kom)
die ervoor zorgt dat de linker wegzijde over een grotere afstand wordt
verlicht dan bij normale koplampen. Het zicht van de bestuurder wordt
daardoor met ongeveer tien meter uitgebreid, waardoor andere
weggebruikers en obstakels eerder kunnen worden opgemerkt. De
snelwegmode wordt geactiveerd bij snelheden boven de 90 km/u en
produceert een gelijkmatiger en verder reikende lichtbundel (tot 120
meter), waarmee de gehele weg in de breedte verlicht wordt.
Dankzij de aangepaste mistlampen - die ook een onderdeel zijn van het
Intelligent Light System â is het zicht bij mist beter en wordt
terugkaatsing van het licht verminderd. Verder biedt het Intelligent
Light System nog de actieve bochtenverlichting en afslagverlichting.
PRE-SAFE: automatische remfunctie bij een dreigende botsing
Mercedes-Benz is er als eerste automerk in geslaagd een anticiperend
veiligheidssysteem te ontwikkelen dat het gevaar van een botsing
herkent en adequate maatregelen neemt: PRE-SAFE. De CL-Klasse is er
standaard mee uitgerust. Tijdens een noodstop, of wanneer de auto in
een slip dreigt te raken, plaatst het systeem de passagiersstoel in
een dusdanige positie, dat de bescherming door de veiligheidsgordels
en airbags bij een botsing optimaal is. Tegelijk worden luchtkussens
in de dynamic multicontour stoelen gevuld met lucht, waarmee ze de
bestuurder en voorpassagier omsluiten en extra steun bieden. PRE-SAFE
sluit ook de zijruiten en het zonnedak, wanneer in gevaarlijke
situaties zijdelingse krachten boven een bepaalde waarde uitkomen.
Mercedes-Benz heeft zijn meermaals bekroonde anticiperend
beveiligingssysteem in de nieuwe CL-Klasse nog verder verbeterd met
het PRE-SAFE remsysteem. In combinatie met Brake Assist PLUS (BAS
PLUS) waarschuwt het systeem de bestuurder met visuele en akoestische
signalen zodra zich het risico van een kop-staartbotsing aandient.
Bovendien berekent het systeem direct hoeveel remkracht nodig is om
een aanrijding te voorkomen. Wanneer de bestuurder de BAS
PLUS-waarschuwingen negeert, grijpt PRE-SAFE automatisch in met een
remmanoeuvre waarbij ongeveer 40 procent van de totale remkracht wordt
aangewend.
Dit automatisch remmen geeft de bestuurder een duidelijke waarschuwing
dat hij of zij moet handelen. Wanneer de bestuurder vervolgens remt,
is direct de maximale remkracht beschikbaar en kan een aanrijding --
afhankelijk van de omstandigheden -- op het laatste moment worden
voorkomen. Wanneer een ongeluk niet te vermijden is, vermindert het
PRE-SAFE remsysteem de impact van de botsing aanzienlijk en daarmee de
kans op verwondingen van de inzittenden.
Net als met Brake Assist PLUS, maakt het nieuwe PRE-SAFE remsysteem
gebruik van hoogwaardige radartechnologie om de situatie vóór de
auto te scannen en een potentieel gevaar te herkennen. Twee
korteafstand-radarsensoren met een bereik van 30 meter en een scanhoek
van 80º bevinden zich achter de voorbumper van de CL-Klasse. De
aanvullende langeafstandsradar in de grille heeft een bereik van 150
meter.
Mercedes-Benz biedt BAS PLUS en het PRE-SAFE remsysteem ook aan in
combinatie met de optionele DISTRONIC PLUS, het verbeterde cruise
controle systeem met variabele afstandsregeling. Dit radargestuurde
systeem werkt nu bij elke snelheid tussen 0 en 200 km/u en resulteert
daarmee in nog meer rijcomfort. In langzaam rijdend en stilstaand
verkeer houdt DISTRONIC PLUS de nieuwe CL-Klasse op een veilige
afstand ten opzichte van de voorligger, brengt de coupé automatisch
tot stilstand indien nodig en laat hem weer naar de gewenste snelheid
accelereren als de verkeerssituatie dit toelaat.
Parkeerassistent: radarsensoren maken parkeren kinderlijk eenvoudig
Het nieuwe parkeerbegeleidingssysteem (als optie leverbaar)
functioneert ook op basis van radartechnologie. De sensoren meten de
lengte van een parkeerruimte wanneer de auto erlangs rijdt en het
display op het dashboard geeft aan of er voldoende ruimte is. Het
display geeft vervolgens een schematische weergave van de benodigde
parkeerhandelingen met lijnen die de stuurhoek bepalen en de richting
van parkeren. Hiermee is de bestuurder in staat altijd en overal
perfect in te draaien.
Ook de als optie verkrijgbare nachtzicht assistent met infrarode
koplampen, de achteruitrijcamera, de stembediening voor radio,
dvd-speler/-wisselaar en navigatiesysteem en bandenspanningcontrole
bieden extra bedieningsgemak, veiligheid en comfort.
Motoren: acht- en twaalfcilinder krachtbronnen met merkbaar meer
vermogen
De nieuwe luxe coupé presteert dankzij de krachtige
Mercedes-Benz-motoren uitmuntend, zowel op de snelweg als op bochtige
binnenwegen. De 8-cilinder in de CL 500 levert 285 kW/388 pk en een
maximumkoppel van 530 Newtonmeter vanaf 2800 t/min. Hiermee levert
deze krachtbron 26 procent meer vermogen dan de bestaande V8 en 15
procent meer koppel. Uitgerust met vier-kleppentechnologie, variabele
kleptiming, een tweetraps inlaatmodule en tuimelkleppen in de
inlaatkanalen behoort de nieuwe V8 tot de meest geavanceerde en
krachtigste motoren in zijn klasse. De CL 500 sprint van 0 tot 100
km/u in 5,4 seconden (vorig model: 6,3 seconden).
Een ultramoderne biturbo twaalfcilinder motor onder de motorkap van de
CL 600 geeft deze auto zijn indrukwekkende vermogen. De technici van
Mercedes-Benz hebben de bestaande krachtbron op diverse punten
verbeterd, waardoor het vermogen met 12 kW/17 pk is toegenomen tot 380
kW/517 pk. Het maximumkoppel dat al beschikbaar is vanaf 1900 t/min,
werd met 30 Newtonmeter verhoogd tot 830 Newtonmeter en blijft
constant tot 3500 t/min. De nieuwe CL 600 accelereert van 0 tot 100
km/u in slechts 4,6 seconden (vorig model: 4,8 seconden). Ondanks deze
aanmerkelijke toename van het vermogen daalde het brandstofverbruik
van de V12 zelfs met 0,4 liter per 100 km ten opzichte van de vorige
CL 600.
Mercedes-Benz heeft de standaard automatische transmissie gecombineerd
met het nieuwe DIRECT SELECT-schakelsysteem: de bestuurder kan de
standen 'P', 'N', 'R' en 'D' selecteren met behulp van een
schakelpeddel aan het stuur.
Traditie: zeven generaties van de Mercedes-Benz coupé
De nieuwe CL-Klasse leidt de zevende generatie van de Mercedes-Benz
coupés in. Het tweedeurs model vervangt de voorganger die met
ongeveer 46.800 verkochte exemplaren tot de bestverkochte luxe coupés
behoort.
De historie van de Mercedes-Benz coupés voert terug tot 1952, het
jaar waarin Mercedes-Benz de legendarische 300 S Coupé lanceerde --
een 'auto voor de rijken der aarde', oordeelde de vakpers in die
dagen. Het model werd in 1956 opgevolgd door de 220 S Coupé als
onderdeel van de W 180-serie, die flink tot de verbeelding sprak met
zijn 'ponton'-carrosserie. In 1961 nam de 220 SE Coupé (W 111-serie)
met zijn stijlvolle, verlengde carrosserie het stokje over.
In 1981 waren de SEC Coupés uit de C 126-serie gebaseerd op de
toenmalige S-Klasse en zij zouden 10 jaar in productie blijven, tot
een totaal van 74.000 eenheden. In 1992 werd op de Autosalon van
Genève de opvolger geïntroduceerd (C 140-serie), voor het eerst
aangedreven door een 12-cilinder motor met 290 kW/394 pk. De
voorganger van de nieuwe CL-Klasse beleefde zijn werelddebuut in maart
1999, waarmee hij nieuwe maatstaven zette met Mercedes-Benz innovaties
zoals het Active Body Control (ABC) onderstel en bi-xenon koplampen.
Mercedes-Benz heeft sinds 1952 meer dan 178.000 luxe coupés gebouwd.
De nieuwe CL 500 is vanaf september 2006 in Nederland leverbaar. De
verkoopprijs bedraagt ⬠150.700 (inclusief BTW en BPM). De nieuwe CL
600 komt in het laatste kwartaal op de Nederlandse markt tegen een
verkoopprijs van ⬠212.700 (inclusief BTW en BPM).
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai