VVD


26-6-2006

VVD niet akkoord met wijzigingen Bouwstoffensluit

Het Bouwstoffenbesluit is een bureaucratisch gedrocht dat velen al jaren een doorn in het oog is. De VVD juicht het toe dat de Regering dit wil vereenvoudigen. Maar de voorstellen die de Staatssecretaris van VROM op tafel heeft gelegd, bevatten voor de VVD nog teveel vraagtekens VVD om daar al mee in te stemmen. Zo wil de VVD de garantie dat de toe

Hieronder vindt u de bijdrage van VVD woordvoerder Paul de Krom. Alleen het gesproken woord geldt.

Bodemsanering
De Staatssecretaris brengt helder in beeld welke partijen welke rol hebben in het bodembeleid. Dank daarvoor. Het blijven veel clubjes en organisaties! Wat de VVD betreft kan hier flink in worden gesaneerd. Ook blijken 3 tot 6.000 ambtenaren met bodembeleid bezig te zijn. Hoeveel daarvan zijn met controle ter plekke bezig? Daar bovenop hebben we dan ook nog de private partijen. Al met al een flinke industrie. Je zou het een bodemindustrieel complex kunnen noemen. De Staatssecretaris beantwoordt mijn vraag inzake oneerlijke concurrentie door overheids of overheids geafillieerde bedrijven alleen voor de grondbedrijven, maar niet voor bijvoorbeeld gemeentelijke ir. bureau's. Ik zou willen dat de NMa eens een onderzoek doet naar de bodemsaneringsmarkt. Wat is de meerwaarde van TNO boven die van DHV? Is er wel voldoende concurrentie in de markt om lage prijzen en een efficiënte aanpak te garanderen? Wat is het effect van de Wet Markt en Overheid, die nu bij de Raad van State ligt? De VVD kijkt reikhalzend uit naar de MKBA in september. De opzet lijkt helder en overzichtelijk, maar dat mag ook wel na zeven maanden. Ik ben benieuwd in hoeverre de conclusies aansluiten bij eerdere constateringen van het MNP. Ik zou wel aan de MKBA willen toevoegen dat ook wordt gekeken naar het scenario als we nu helemaal zouden stoppen met het saneringsbeleid, behalve daar waar sprake is van onaanvaardbare risico's. Wat zijn dan de maatschappelijke kosten? Wat gaat er dan wanneer en waar mis? Voor de gedachtevorming lijkt me dit echte nulalternatief aantrekkelijk. Graag een reactie. Is de Staatssecretaris al bezig met de vraag wat er moet gebeuren als de MKBA een negatief beeld geeft? Overigens is de manier waarop verschillende overheden langs elkaar heen werken of sanering actief tegenwerken hemelschreiend. Een bedrijf dat ik heb bezocht wil met zink verontreinigde grond saneren. De provincie heeft het saneringsplan goedgekeurd. Maar vervolgens lag het zuiveringsschap dwars, daarna de gemeente. Het bedrijf zelf wordt geacht alle overheden bij elkaar te brengen om de boel op te lossen. Intussen rijzen de kosten voor onderzoek de pan uit en is de zaak onnodig lang opgehouden. Ik vind dat als de overheid sanering verlangt, diezelfde overheid voor 1 loket moet zorgen waar een ondernemer met alles terecht kan. Ik heb dat eerder het Hamburgermodel genoemd. Hoe functioneert het Bodemcentrum eigenlijk? Heeft dit al aantoonbare resultaten geboekt en zo ja welke dan?

Bouwstoffenbesluit
Aan het ontwerp-Bouwstoffenbesluit stelt de VVD een aantal eisen. Ten eerste moet het (veilig) gebruik van secundaire grondstoffen zoveel mogelijk worden gestimuleerd. De VVD is er niet voor dat als gevolg van onnodige specificaties meer primaire grondstoffen zoals zand en grind worden gebruikt dan nodig is. Dat werpt de vraag op waarom de normen voor sommige stoffen hoger wordt gesteld dan de HC5 norm, en voor andere lager. Enige onderbouwing op basis van een nuchtere risico-analyse ontbreekt. Waarom is de lijst uitgebreid van 38 naar 122 stoffen? Wat ging er mis? Wat is trouwens de reden dat toepassing van grond en baggerspecie alleen in nog vervuilender grond kan worden toegepast, als het uit het gebied zelf afkomstig is?

Ten tweede moet de normering zijn afgestemd op die in het buitenland. Zoniet, dan zijn buitenlandse producenten in het voordeel, de import neemt toe. Is dit verenigbaar met EU beleid? Ik zie de problemen alweer komen. Is het correct dat AVI bodemas in Duitsland nog wel onder wegen mag worden gebruikt en hier niet? Waarom niet? Kan de Staatssecretaris garanderen dat onze normering niet uitstijgt boven die in Europa? Dit is belangrijk omdat de EU werkt aan 1 markt voor bouwstoffen. Ik neem aan dat de Staatssecretaris daar nu al rekening mee houdt. Kan hij dat bevestigen?

Ten derde vindt de VVD het niet handig dat afwijkend lokaal beleid mogelijk is. De beer is los als afwijkende lokale interpretaties worden toegestaan. Wat de VVD betreft is het toepassen van een bouwstof ofwel veilig, of niet. Aan lokaal geknutsel hebben wij geen behoefte. Het levert veel hobbyisme, een lappendeken van lokaal protectionisme, onduidelijkheid en extra regeltjes op waar wij niet op zitten te wachten. En de markt ook niet. Waarom houdt de Staatssecretaris daar toch aan vast? Wat is de winst in zijn visie? Als we dat wel toestaan kan het gebeuren dat de lusten van het beleid lokaal vallen, terwijl de lasten op nationaal niveau worden gedragen, bijvoorbeeld als meer import of gebruik van primaire grondstoffen het resultaat is. Een voorbeeld: Rijkswaterstaat schijnt onder druk van de lokale milieufederatie toepassing van AVI bodemas (600.000 ton) bij de A73 bij Venlo-Blerick te sommeren andere materialen te gebruiken. Dit lijkt mij ongewenst. Als toepassing van AVI bodemas voldoet aan de eisen, kan het DUS worden toegepast. De vraag is wel waarom we bij geluidhinder lokale afwijking van de normen wel toestaan. Omdat daar zowel de lasten als de lusten op lokaal niveau vallen. Bij secundaire grondstoffen ligt dat dus anders.

Ten vierde moet keihard worden gegarandeerd dat de administratieve lasten substantieel lager zijn dan onder het vigerende besluit. Ik heb daar - en ik niet alleen - nog vraagtekens bij. Kan de Staatssecretaris daar eens wat dieper op ingaan?

Waarom zijn de normen voor bodemkwaliteit en bodemfunctie nog niet beschikbaar? Was het niet eenvoudiger geweest om deze concept-normen net als voor bouwstoffen op te nemen in dit ontwerp-AMvB? De definitieve normstelling wordt bij Ministeriele regerling geregeld. De VVD zou die graag zien voordat wij akkoord gaan met de AMvB. Waarom geldt trouwens een afwijkend regime voor grond- en baggerspecie? Waarom is niet ook gekozen voor toepassing van de HC5 norm, net als bij andere bouwstoffen?

Conclusie
De conclusie van de VVD fractie is dat het voorliggende Besluit nog niet gereed is om in werking te treden. Teveel is nog onduidelijk. Uiteraard geef ik de Staatssecretaris graag de gelegenheid op de door mij genoemde punten in te gaan.