Ingezonden persbericht
Persbericht
Hilversum, 23 juni 2006
Werkgroep Naar een Andere Publieke Omroep
presenteert een gezond financieel model
Reclamevrije publieke omroep: het kan nu al
Een reclamevrije publieke omroep die stoelt op een gezonde financiële basis: volgens berekeningen van de werkgroep Naar een Andere Publieke Omroep (APO) kan dat vandaag al. Door invoering van het APO-plan is de begroting van de publieke omroep in evenwicht en kan Hilversum zich eindelijk en in alle rust gaan concentreren op haar kerntaak: kwaliteitsprogramma's maken voor een breed publiek.
Juist nu zich in de Tweede Kamer een meerderheid lijkt af te tekenen voor een reclamevrije publieke omroep, is het zaak om naar de uitvoering van dit plan te kijken. Een reclamevrije publieke omroep betekent namelijk niet dat er per definitie extra overheidsgeld vrij hoeft te worden gemaakt voor de publieke omroep. Sterker nog, volgens het plan van aanpak van de werkgroep Naar een Andere Publieke Omroep (APO) is de begroting in evenwicht.
Financieel gezond
In haar plannen stelt de werkgroep APO voor het omroepbestel reclamevrij te maken, het aantal tv-zenders terug te brengen tot twee en het aantal radiozenders te reduceren tot drie. Op verzoek van de werkgroep APO heeft Atos Consulting de financiële consequenties van deze wijzigingen van het bestel doorgerekend. Hieruit blijkt dat een financieel gezonde, reclamevrije publieke omroep zeer wel mogelijk is.
Het tekort bij het programmeringsmodel van de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep komt op ruim E 40 miljoen op jaarbasis. In het APO-businessplan is dit teruggebracht tot E 7 miljoen. Met vrijval van geld gereserveerd voor voetbalrechten zoals voor de Champions League in 2008 en 2009 is daarbij nog niet gerekend (zie bijlagen).
Andere zaken die in het APO-plan naar voren komen, zijn:
. De Wereldomroep wordt geïntegreerd in NOS Nieuws;
. Internet wordt, naast radio en televisie, de derde pijler van de publieke omroep;
. De centrale aansturing van de publieke omroep wordt versterkt;
. Sport wordt behandeld als nieuws en niet meer als amusement en er wordt dus niet meer geïnvesteerd in voetbalrechten.
Over de werkgroep APO
In de werkgroep Naar een Andere Publieke Omroep heeft een aantal mediadeskundigen zich verenigd. Sinds 2004 denkt de werkgroep na over een model waarin de publieke omroep in Nederland beter tot haar recht komt. De werkgroep bestaat uit de volgende leden: Antonie Dake (ondernemer, oud-journalist), Koos Kalkman (directeur Multimediaraad), Maurice Koopman (consultant en oud-programmamaker) en Nico Haasbroek (journalist en oud-hoofdredacteur van Het Journaal).
Bijlage 1: Plan van aanpak APO
Bijlage 2: Brief voor Tweede Kamer-leden
Bijlage 3: Begroting APO-plan
Bijlage 4: Financiële onderbouwing Atos Consulting