Voortgang Task-Force MICU-vervoer
Kamerstuk, 23-6-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ/EZ/2691974
In het AO Intensive Care van 8 december 2005 heb ik toegezegd om vóór
het zomerreces u tussentijds te informeren over de werkzaamheden van
de Task-Force MICU-vervoer. Hieronder volgt het verslag.
Aanleiding: inspectierapport intensieve zorgen van september 2005
De inspectie concludeerde in haar rapport Intensieve zorgen dat de
IC-zorg voor complexe patiënten niet overal op orde is. Zo is het
transport van deze patiënten in de meeste regio's nog ander de maat.
Slechts twee regio's, Amsterdam en Rotterdam, blijken te beschikken
over de gewenste voorzieningen (MICU-apparatuur en -team,
IC-ambulance) voor het overbrengen van ernstige zieke patiënten naar
een ander ziekenhuis.
Wat houdt MICU-transport in?
Bij het MICU-transport (Mobile Intensive Care Unit) wordt gebruik
gemaakt van een speciaal daartoe ontwikkeld IC-bed (trolley) waarop
alle benodigde IC-apparatuur is bevestigd. Deze MICU-trolley kan
slechts in een speciaal ontwikkelde IC-ambulance worden vervoerd,
waarbij speciale aandacht is besteed aan het inladen van de trolley en
de benodigde werkruimte tijdens het transport (voor een impressie zie
de site www.amc.nl). Het IC-transport wordt, naast de
ambulancebemanning, begeleid door een intensivist en een
IC-verpleegkundige, beiden bekwaam in MICU-transport.
Het MICU-centrum is verantwoordelijk voor de IC-patiënt, trolley en
bemensing.
Voortgang Task-Force MICU-vervoer
Hoewel de instellingen verantwoordelijk zijn voor het interklinisch
IC-vervoer heb ik besloten hen te ondersteunen om het MICU-vervoer zo
snel mogelijk in ons land te realiseren. Ik heb middelen vrijgemaakt
voor een Task-Force MICU-transport, die op 24 november 2005 van start
is gegaan. De Task-Force bestaat uit de MICU-coördinatoren van de 6
MICU-centra (waarvan 4 in oprichting), aangevuld met de 6
vertegenwoordigers van de betreffende RAV-regio`s. Een intensivist van
het AMC ondersteunt de Task-Force en draagt zorg voor de landelijke
coördinatie en afstemming. De Task-Force staat onder voorzitterschap
van VWS.
De Task-Force heeft als taak om de regionale invoering van het
MICU-vervoer landelijk te coördineren. Inmiddels zijn er
gemeenschappelijke afspraken gemaakt over regio-indeling, afstemming
van materieel, logistiek en werkwijze. Daarnaast is er overeenstemming
over de wijze van bekostiging. De Task-Force houdt zich momenteel
bezig met de verdere uitwerking van deze afspraken. Daarover kan ik
het volgende melden.
* Zes Universitair Medisch Centra (UMC's) zullen de coördinatie op
zich nemen van het interklinisch IC-vervoer in hun regio. De
MICU-coördinator van iedere UMC heeft een consultatieve taak voor
individuele indicaties voor IC-transport. Voor het logistieke deel
is hij de eindverantwoordelijke.
De regio-indeling voor het MICU-vervoer valt samen met de
regio-indeling van de pediatrische intensive care afdelingen (de
PICU'S).
* De coördinatie van de inzet van de ambulance voor het IC-vervoer
komt in handen van de recent opgerichte Landelijke Meldkamer
AmbulanceZorg.
* De indicaties voor IC-transport en de werkwijze worden in detail
uitgewerkt in de update van de richtlijn IC-transport van de
Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. Naast MICU-transport
als meest voorkomende indicatie zullen daarin ook criteria voor
spoedeisend en begeleid IC-vervoer worden opgenomen. Een eerste
concept van de aangepaste richtlijn IC-transport is inmiddels
gereed.
* De Task-Force heeft de programma's van eisen voor materieel
(MICU-trolley en IC-ambulance) geformuleerd. De IC-ambulance zal
ook geschikt zijn voor IC-transport van kinderen en neonaten. In
de komende maanden zullen de veldpartijen de operationele
uitvoering op zich nemen.
* De bekostiging van het MICU-vervoer dient te bestaan uit twee
componenten: de DBC honorarium IC-vervoer en de DBC kosten
IC-vervoer. Daarnaast dient er een CTG-beleidsregel te worden
ingesteld voor de IC-ambulance.
Eind 2006 zullen de voorbereidende werkzaamheden zijn afgerond. Begin
2007 ontvangt de Kamer daarover een eindrapportage. De implementatie
zal naar verwachting een jaar in beslag nemen. Eind 2007 dient in
Nederland het MICU-vervoer operationeel te zijn.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport