Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Voortgang Task-Force MICU-vervoer

Kamerstuk, 23-6-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

CZ/EZ/2691974

In het AO Intensive Care van 8 december 2005 heb ik toegezegd om vóór het zomerreces u tussentijds te informeren over de werkzaamheden van de Task-Force MICU-vervoer. Hieronder volgt het verslag.

Aanleiding: inspectierapport intensieve zorgen van september 2005 De inspectie concludeerde in haar rapport Intensieve zorgen dat de IC-zorg voor complexe patiënten niet overal op orde is. Zo is het transport van deze patiënten in de meeste regio's nog ander de maat. Slechts twee regio's, Amsterdam en Rotterdam, blijken te beschikken over de gewenste voorzieningen (MICU-apparatuur en -team, IC-ambulance) voor het overbrengen van ernstige zieke patiënten naar een ander ziekenhuis.

Wat houdt MICU-transport in?
Bij het MICU-transport (Mobile Intensive Care Unit) wordt gebruik gemaakt van een speciaal daartoe ontwikkeld IC-bed (trolley) waarop alle benodigde IC-apparatuur is bevestigd. Deze MICU-trolley kan slechts in een speciaal ontwikkelde IC-ambulance worden vervoerd, waarbij speciale aandacht is besteed aan het inladen van de trolley en de benodigde werkruimte tijdens het transport (voor een impressie zie de site www.amc.nl). Het IC-transport wordt, naast de ambulancebemanning, begeleid door een intensivist en een IC-verpleegkundige, beiden bekwaam in MICU-transport. Het MICU-centrum is verantwoordelijk voor de IC-patiënt, trolley en bemensing.

Voortgang Task-Force MICU-vervoer
Hoewel de instellingen verantwoordelijk zijn voor het interklinisch IC-vervoer heb ik besloten hen te ondersteunen om het MICU-vervoer zo snel mogelijk in ons land te realiseren. Ik heb middelen vrijgemaakt voor een Task-Force MICU-transport, die op 24 november 2005 van start is gegaan. De Task-Force bestaat uit de MICU-coördinatoren van de 6 MICU-centra (waarvan 4 in oprichting), aangevuld met de 6 vertegenwoordigers van de betreffende RAV-regio`s. Een intensivist van het AMC ondersteunt de Task-Force en draagt zorg voor de landelijke coördinatie en afstemming. De Task-Force staat onder voorzitterschap van VWS.

De Task-Force heeft als taak om de regionale invoering van het MICU-vervoer landelijk te coördineren. Inmiddels zijn er gemeenschappelijke afspraken gemaakt over regio-indeling, afstemming van materieel, logistiek en werkwijze. Daarnaast is er overeenstemming over de wijze van bekostiging. De Task-Force houdt zich momenteel bezig met de verdere uitwerking van deze afspraken. Daarover kan ik het volgende melden.

* Zes Universitair Medisch Centra (UMC's) zullen de coördinatie op zich nemen van het interklinisch IC-vervoer in hun regio. De MICU-coördinator van iedere UMC heeft een consultatieve taak voor individuele indicaties voor IC-transport. Voor het logistieke deel is hij de eindverantwoordelijke.
De regio-indeling voor het MICU-vervoer valt samen met de regio-indeling van de pediatrische intensive care afdelingen (de PICU'S).

* De coördinatie van de inzet van de ambulance voor het IC-vervoer komt in handen van de recent opgerichte Landelijke Meldkamer AmbulanceZorg.

* De indicaties voor IC-transport en de werkwijze worden in detail uitgewerkt in de update van de richtlijn IC-transport van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. Naast MICU-transport als meest voorkomende indicatie zullen daarin ook criteria voor spoedeisend en begeleid IC-vervoer worden opgenomen. Een eerste concept van de aangepaste richtlijn IC-transport is inmiddels gereed.

* De Task-Force heeft de programma's van eisen voor materieel (MICU-trolley en IC-ambulance) geformuleerd. De IC-ambulance zal ook geschikt zijn voor IC-transport van kinderen en neonaten. In de komende maanden zullen de veldpartijen de operationele uitvoering op zich nemen.

* De bekostiging van het MICU-vervoer dient te bestaan uit twee componenten: de DBC honorarium IC-vervoer en de DBC kosten IC-vervoer. Daarnaast dient er een CTG-beleidsregel te worden ingesteld voor de IC-ambulance.

Eind 2006 zullen de voorbereidende werkzaamheden zijn afgerond. Begin 2007 ontvangt de Kamer daarover een eindrapportage. De implementatie zal naar verwachting een jaar in beslag nemen. Eind 2007 dient in Nederland het MICU-vervoer operationeel te zijn.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst