De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
ons kenmerk : FEZ. 2006/1067
datum : 23-06-2006
onderwerp : Comply-or-Explain brief
bijlagen : 1
Geachte Voorzitter,
In het Algemeen Overleg met de Commissie Rijksuitgaven van 26 april
jl. is afgesproken dat de Tweede Kamer op de hoogte zal worden gesteld
van de stand van zaken omtrent het presenteren van de maatschappelijke
effecten en de prestaties in de rijksbegrotingen. Daarbij is aan de
departementen gevraagd om het 'comply-or-explain' principe toe te
passen.
Met deze brief wil ik u informeren over de wijze waarop de outcome en
outputindicatoren in de LNV-begroting 2007 zullen worden weergegeven.
In de LNV-begroting van 2006 zijn de doelstellingen al zo veel
mogelijk voorzien van outcome- en outputindicatoren. De Algemene
Rekenkamer heeft onlangs in haar rapport bij het Jaarverslag 2005
geconstateerd dat LNV met de begroting 2006 een positieve ontwikkeling
heeft ingezet. In haar conclusies stelt de AR dat het ministerie van
LNV serieus aandacht besteedt aan het verbeteren van het VBTB-gehalte
van de begroting en het jaarverslag en dat de begroting voor 2006 een
verdere verbetering is.
Dit jaar wordt bij het opstellen van de LNV begroting 2007 ingezet op
het verder verbeteren van de indicatoren. Zo wordt op artikel 21 de
'maatschappelijke appreciatiescore' nader uitgewerkt, zal voor artikel
22 als outcome-indicator de 'toegevoegde waarde primaire sector'
worden gehanteerd en wordt op artikel 25 de indicator 'basisscholen
met smaaklessen' geïntroduceerd.
Nagenoeg alle algemene en operationele beleidsdoelstellingen in de LNV
begroting 2007 zullen zijn voorzien van een indicator. De laatste open
eindjes liggen vooral op de beleidsterreinen die gelieerd zijn aan
doelstellingen van het rijksmeerjarenprogramma van de Agenda Vitaal
Platteland (MJP2). De Tweede Kamer heeft eerder dit jaar met deze
doelstellingen ingestemd.
De vertaling naar outcome- en outputindicatoren is echter nog niet op
alle punten afgerond. Dit heeft met name betrekking op onderdelen van
artikel 24 Landschap en Recreatie en artikel 27 Reconstructie.
De voornaamste reden voor het ontbreken van outcome-indicatoren op
deze artikelen is dat nog meetbare streefwaarden en een bijbehorend
meetinstrumentarium moeten worden vastgesteld. Dit zal begin 2007 zijn
afgerond, zodat outcome-indicatoren in de begroting 2008 kunnen worden
opgenomen.
Op artikelen 24 en 27 zullen wel outputindicatoren in de LNV-begroting
2007 worden opgenomen, waarbij wordt aangesloten op de prestaties die
in het MJP-2 zijn geformuleerd. Eind 2006 sluiten het Rijk en de
provincies bestuursovereenkomsten over het ILG. Op basis van deze
overeenkomsten wordt bezien of aanpassing van de outputindicatoren
nodig is. Eventuele aanpassingen worden tevens opgenomen in de
LNV-begroting 2008.
Daarnaast wil ik u graag attenderen op de wijze waarop het ILG in de
LNV-begroting 2007 zal worden verwerkt. Zoals ik in het AO over het
jaarverslag heb gemeld, ben ik voornemens dit transparant in de
begroting weer te geven.
In de beleidsartikelen 23 en 24 worden de operationele doelstellingen
congruent gemaakt met de ILG-structuur. Tevens wordt om een nauwere
aansluiting met het ILG te bewerkstellingen op beleidsartikel 27 een
nieuwe operationele doelstelling 'Bodem & Water' gecreëerd.
In de bijlage bij deze brief treft u aan op welke onderdelen nog
outcome- of outputindicatoren in de LNV begroting 2008 worden
uitgewerkt.
Met het afronden van de streefwaarden en prestatiegegevens voor de
MJP-2 doelstellingen in 2007 verwacht ik dat in de LNV-begroting 2008
alle beleidsdoelstellingen zijn voorzien van outcome- en
outputindicatoren.
Uiteraard zal ik mij blijven inspannen om waar mogelijk verdere
verbeteringen in de presentatie van maatschappelijke effecten en
prestaties aan te brengen.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
Bijlagen
Bijlage bij Comply-or-Explain brief
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit