Provincie Noord-Holland

23-6-2006

Onderwerp

Task Force Ruimtewinst: bundel infrastructuur stationsgebied Heerhugowaard

Marjan Lansdaal

De N242, de Westtangent en het spoor moeten gebundeld worden om op die manier de drie bestaande barrières in de infrastructuur te concentreren. Zo kan ruimte worden vrijgespeeld om stedelijke woonvormen en voorzieningen voor ouderen, starters en hogeropgeleiden, op Heerhugowaardse maat toe te voegen.

Dat is het advies van de Provinciale Task force Ruimtewinst over de ontwikkeling van de stationsomgeving Heerhugowaard. Deze ambitie kan alleen slagen wanneer het project stapsgewijs wordt uitgedacht en uitgevoerd.

De gemeente Heerhugowaard stelde drie vragen aan de Task Force. Wat is het toekomstig karakter van het Stationsgebied? Hoe kunnen we een stedelijke verbinding creëren tussen het station en het stadshart de Middenwaard? Kom met een visie op de hele strook tussen de provinciale weg en Westtangent, die de gemeente in staat stelt om de initiatieven in dat gebied beter te begeleiden.

Het advies kwam tot stand na een drukbezochte avond op 21 juni in congrescentrum De Zandhorst in Heerhugowaard, waar lokale politici, ondernemers, bewoners en andere belanghebbenden aanwezig waren. Deze gingen de discussie met elkaar aan na twee presentaties over de strategie en de verbeelding daarvan. In deze voorstellen werden de Westtangent en N242 verplaatst en als viaduct boven het spoor aangelegd, resulterend in een bouwwerk van twee kilometer lang en meer dan twintig meter hoog. De Westtangent wordt in het centrale deel geknipt. Hierdoor ontstaat ruimte rond het station voor een stedelijke toevoeging waarbij vooral wordt gedacht aan appartementen voor ouderen en jongeren bovenop de voorzieningen. Uitgangspunt daarbij is de huidige karakteristieken van Heerhugowaard te koesteren en alleen in deze kernzone de kansen te pakken om de gewenste verstedelijking vorm te geven.

Bundeling en verdichting
Vrijwel alle partijen waren het erover eens dat zeker met het oog op de toekomst een bundeling van de infrastructuur een goede zaak was. De drukke provinciale weg N242, de Westtangent en de spoorlijn zijn nu drie afzonderlijke barrières, en die worden door het bundelen en optillen veel beter beheersbaar. De manier waarop dat zou moeten gebeuren zorgde voor de nodige discussie. Het uiteindelijke advies van de Task Force, waarin ook de verdichtingkansen zijn opgenomen, wordt binnenkort aan de gemeente gepresenteerd. De gemeente vindt dat de Task Force goed werk heeft verricht, omdat er innovatieve en creatieve oplossingen zijn voorgelegd. Het is nu aan de gemeente om met deze nieuwe en vergaande denkrichtingen zijn voordeel te doen.

Over de Task Force Ruimtewinst
De Task Force Ruimtewinst is een initiatief van de provincie Noord-Holland gericht op ruimte-efficiënt bouwen. De adviesgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de provincie en verschillende andere partijen die bij ruimtelijke projecten betrokken zijn, zoals projectontwikkelaars, woningbouwcorporaties en gebruikers. Voorzitter van de Task Force is burgemeester Han ter Heegde van Heerhugowaard; bij dit tweede advies was hij uiteraard alleen technisch voorzitter.

De leden van de Task Force leden denken actief mee over vraagstukken van stedelijke verdichting. In de periode van 2005 tot 2007 behandelt de Task Force Ruimtewinst tien projecten in Noord-Holland. Het gaat om projecten waar intensief en efficiënt ruimtegebruik gekoppeld wordt aan een hoge kwaliteit van woongebieden, gemengde gebieden of bedrijventerreinen. De Task Force adviseert bij deze tien projecten over de vraag hoe die doelstellingen bereikt kunnen worden. Meer informatie is te vinden op www.noord-holland.nl/ruimtewinst.