Federale regering Belgie
Overheid en notarissen communiceren elektronisch
(2006-06-23)
Persbericht van de Ministerraad
Administratieve vereenvoudiging voor burgers en ondernemingen
De ministerraad keurde vandaag de samenwerking met het notariaat voor
het gebruik van een referentiedatabank van notarissen en hun
medewerkers goed.
Notarissen zijn openbare ambtenaren die actief zijn op domeinen die
het leven van burgers en ondernemingen raken (familiale zaken,
onroerend goed, testamenten, oprichting van vennootschappen).
Bij de voorbereiding van akten wisselen notarissen heel wat informatie
uit met de overheid. Nu gebeurt dit meestal op papier, in de toekomst
zal dit steeds vaker via elektronische weg gebeuren. Notariële
dossiers zullen hierdoor efficiënter worden afgewerkt en meer
rechtszekerheid bieden, wat uiteraard belangrijk is voor burgers en
ondernemingen. En dit alles met respect voor de privacy.
Deze maatregel van Minister van Werk en Informatisering Peter
Vanvelthoven zal de interacties tussen notaris en overheid op
gestructureerde wijze informatiseren.
In de toekomst zal het ook mogelijk zijn om de gegevens van de
elektronische identiteitskaart te koppelen aan de professionele
hoedanigheid van gespecialiseerde beroepen.
De overheid wil garanties over de hoedanigheid van notarissen en hun
medewerkers. Wanneer zij bij de uitoefening van hun job optreden, moet
kunnen nagegaan worden dat zij hiervoor de bevoegdheid hebben. Daarom
heeft de ministerraad beslist om de kwaliteitscriteria vast te leggen
van de databank waarin alle notarissen en hun medewerkers zijn
opgenomen. Deze databank zal permanent door de overheidsdiensten
geraadpleegd kunnen worden. Deze officiële, betrouwbare en beveiligde
databank wordt beheerd door het notariaat. Op die manier erkent de
overheid de Nationale Kamer van notarissen als beheerder van een
'authentieke bron'.