Federale regering Belgie
Controle op het ziekteverzuim van de ambtenaren
(2006-06-23)
Persbericht van de Ministerraad
Vanaf oktober 2006 worden de controles gereorganiseerd en versterkt
Op voorstel van Minister van Ambtenarenzaken Christian Dupont en van
Minister van Volksgezondheid Rudy Demotte keurde de ministerraad het
ontwerp van koninklijk besluit goed tot wijziging van diverse
bepalingen betreffende de controle op het ziekteverzuim van de
federale ambtenaren.
Het ontwerp heeft als doel een actief beleid inzake controle van de
afwezigheden te herlanceren vanaf oktober 2006, waarbij de preventie
en het beheer van de afwezigheden in de federale overheidsdiensten
worden versterkt.
Op het niveau van de federale administraties valt de medische controle
van de afwezigheden van de ambtenaren onder de verantwoordelijkheid
van Medex. Op dit moment worden de controles van de afwezigheden enkel
uitgevoerd indien de administratie van oorsprong hierom vraagt. Zo
werden er in 2005 1.245 controles uitgevoerd.
Dit systeem vertoont echter belangrijke lacunes:
- enerzijds door het gebrek aan middelen van Medex: op dit moment zijn
amper twee artsen (1,7 voltijds equivalent) ermee belast de controles
uit te voeren;
- anderzijds door de heterogeniteit van de informatie die wordt
verzameld in de verschillende federale overheidsdiensten: sommige
diensten nemen het zwangerschapsverlof in aanmerking, andere niet;
sommige diensten rekenen in werkdagen, terwijl Medex rekent in
kalenderdagen.
Naast de problemen die verband houden met het gebrek aan controle,
vertoont dus het hele personeelsbeleid deze lacunes, aangezien het op
dit moment onmogelijk is een duidelijk en globaal zicht te hebben op
het fenomeen van de afwezigheid in heel het openbaar ambt.
Sinds januari 2006 hebben de Minister Dupont en Minister Demotte een
BPR (Business Process Reengeneering of verbeterproject) gelanceerd in
de dienst voor controle op het ziekteverzuim van Medex om te zien hoe
de controle moet worden gereorganiseerd om ze efficiënter te maken.
In afwachting van de volledige resultaten van de BPR hebben de
Ministers nu reeds beslist te voorzien in de reorganisatie van de
controles, met drie doelstellingen:
1. Gecentraliseerde en betrouwbare gegevens verkrijgen voor heel het
federaal Openbaar Ambt
Er werd een gemeenschappelijke definitie goedgekeurd van wat men
verstaat onder 'ziekteverzuim', om vergelijkingen met andere
organisaties, zowel van de overheidssector als van de privé-sector,
mogelijk te maken.
Op basis van deze definitie zal een geïnformatiseerd systeem voor
informatieverzameling op touw worden gezet. Er zullen in de toekomst
verschillende indicatoren worden verzameld om het mogelijk te maken
het fenomeen beter te begrijpen en het te verbeteren.
2. De controles op het ziekteverzuim van de federale ambtenaren
herlanceren
Er werden bij de laatste begrotingscontrole extra budgettaire middelen
vrijgemaakt. Ze zullen de aanwerving van een honderdtal artsen
mogelijk maken vanaf oktober 2006.
De modaliteiten van de organisatie van de controles zullen eveneens
worden herzien na een overgangsfase van 6 maanden. Op termijn bestaat
de doelstelling erin 30% van de afwezigheden van één dag en 20% van de
afwezigheden van meerdere dagen te controleren, waarbij objectieve
regels op punt zullen worden gesteld om misbruiken met controles van
personen met ernstige ziektes te vermijden.
3. Een modern personeelsbeleid invoeren waarin het beheer van de
afwezigheden is geïntegreerd
Naast de controles zal een actief beleid worden gevoerd inzake
preventie en sensibilisering van de overheidsdiensten via
verschillende initiatieven die voornamelijk bestemd zijn voor de
houders van management- en kaderfuncties: brochure, opleiding,
seminarie, gericht op het absenteïsme en de oplossingen die hiervoor
moeten worden aangereikt.
Door efficiënte middelen in te zetten in de strijd tegen de eventuele
fraudes, door een globaal zicht te krijgen op het fenomeen van de
afwezigheden in de overheidsdiensten en door te investeren in een
beleid inzake preventie en beheer van de afwezigheden, hopen de
Ministers Dupont en Demotte niet alleen het personeelsbeleid van de
federale overheid te verbeteren en bijgevolg de kwaliteit van de
diensten aan de burgers, maar ook komaf te maken met de clichés die
nog al te vaak de ronde doen over het absenteïsme van de ambtenaren op
basis van ongegronde gegevens.