Socialistische Partij
Gedeputeerde Mooij neemt advies SP over
23-06-2006 * In het Belgische gewest Vlaanderen zijn de prijzen van
het busvervoer zeer laag in vergelijking met die in Nederland. Alle
reden om eens te gaan kijken, vindt de SP, hoe die Belgen dat doen:
goed openbaar vervoer en toch binnen de Europese regelgeving blijven.
Mooij heeft nu beloofd poolshoogte gaan nemen bij de zuiderburen.
In België heet de vervoerder De Lijn. De Lijn heeft als aandeelhouders
de gemeenten, Provincies en het Vlaamse gewest. Het is een zogenaamde
publiek private onderneming. In de landelijke gebieden van Vlaanderen,
het Vlaamse platteland, worden de bussen gereden door plaatselijke
private busondernemingen. Aan de chauffeurs worden echter dezelfde
eisen gesteld als aan de chauffeurs die in dienst zijn van De Lijn
zelf. De contracten zijn voor 5 jaar en wanneer een andere private
onderneming de exploitatie krijgt, dienen zij het personeel ook over
te nemen en ook de bussen weer hetzelfde uiterlijk te geven als De
Lijn. In Vlaanderen is het aantal OV-reizigers de afgelopen jaren
sterk toegenomen. In tegenstelling tot Nederland: daar wordt het
OV-gebruik in Noord-Holland Noord steeds minder.
Het De Lijn-principe is zo: in grote steden op elke 350m van een
woonplek een halte, in kleinere steden op elke 550m en op het
platteland op elke 750m. De bussen rijden gemiddeld om de 12 en 15
minuten in de grote stad, om de 20en 30 minuten in de wat kleinere
stad en om de 30 tot 60 minuten op het platteland. De eerste bus rijdt
vanaf 6 uur, de laatste bus tenminste 22:00 uur. Het vervoersbedrijf
kent slechts drie bedragen: 1, 2 strippen en de maximale 3+ strip. Een
jaarkaart kost EUR 157,90. 1 en 2 zones kosten EUR1,50 op de bus en
EUR 1,20 in voorverkoop. 65+-plussers hebben in Vlaanderen bovendien
een gratis OV-kaart op de bus en tram.
Vlaanderen voert kortom een duidelijk actief OV-beleid. Vlaanderen
richt zich bij uitstek op de verbetering van het OV en niet, zoals in
Noord-Holland, op vooral het terugdringen van de files. Vlaanderen
biedt kortom een interessant perspectief. In Noord-Holland kunnen we
er veel van leren. Ander OV-beleid is mogelijk, de Vlaamse praktijk
bewijst het.
Zie ook:
* Openbaar vervoer in België veel beter
* Dossier Openbaar Vervoer