Socialistische Partij

Gedeputeerde Mooij neemt advies SP over

23-06-2006 * In het Belgische gewest Vlaanderen zijn de prijzen van het busvervoer zeer laag in vergelijking met die in Nederland. Alle reden om eens te gaan kijken, vindt de SP, hoe die Belgen dat doen: goed openbaar vervoer en toch binnen de Europese regelgeving blijven. Mooij heeft nu beloofd poolshoogte gaan nemen bij de zuiderburen.

In België heet de vervoerder De Lijn. De Lijn heeft als aandeelhouders de gemeenten, Provincies en het Vlaamse gewest. Het is een zogenaamde publiek private onderneming. In de landelijke gebieden van Vlaanderen, het Vlaamse platteland, worden de bussen gereden door plaatselijke private busondernemingen. Aan de chauffeurs worden echter dezelfde eisen gesteld als aan de chauffeurs die in dienst zijn van De Lijn zelf. De contracten zijn voor 5 jaar en wanneer een andere private onderneming de exploitatie krijgt, dienen zij het personeel ook over te nemen en ook de bussen weer hetzelfde uiterlijk te geven als De Lijn. In Vlaanderen is het aantal OV-reizigers de afgelopen jaren sterk toegenomen. In tegenstelling tot Nederland: daar wordt het OV-gebruik in Noord-Holland Noord steeds minder.

Het De Lijn-principe is zo: in grote steden op elke 350m van een woonplek een halte, in kleinere steden op elke 550m en op het platteland op elke 750m. De bussen rijden gemiddeld om de 12 en 15 minuten in de grote stad, om de 20en 30 minuten in de wat kleinere stad en om de 30 tot 60 minuten op het platteland. De eerste bus rijdt vanaf 6 uur, de laatste bus tenminste 22:00 uur. Het vervoersbedrijf kent slechts drie bedragen: 1, 2 strippen en de maximale 3+ strip. Een jaarkaart kost EUR 157,90. 1 en 2 zones kosten EUR1,50 op de bus en EUR 1,20 in voorverkoop. 65+-plussers hebben in Vlaanderen bovendien een gratis OV-kaart op de bus en tram.

Vlaanderen voert kortom een duidelijk actief OV-beleid. Vlaanderen richt zich bij uitstek op de verbetering van het OV en niet, zoals in Noord-Holland, op vooral het terugdringen van de files. Vlaanderen biedt kortom een interessant perspectief. In Noord-Holland kunnen we er veel van leren. Ander OV-beleid is mogelijk, de Vlaamse praktijk bewijst het.
Zie ook:
* Openbaar vervoer in België veel beter
* Dossier Openbaar Vervoer