Ministerie van Financiën

Antwoorden op kamervragen over verwarring door de verstuurde wijzigingsformulieren huurtoeslag

2050614760
Vragen van de leden Depla en Noorman-den Uyl (PvdA) over verwarring door de verstuurde wijzigingsformulieren huurtoeslag (Ingezonden 8 juni 2006)
1.
Kent u het televisiespotje van de Belastingdienst waarin duidelijk wordt aangegeven dat huurtoeslagontvangers bij de huurverhogingen in juli vooral niets moeten doen?
Antwoord vraag 1
Ja.

2.
Klopt het dat de huurders van de verhuurders die de huurverhoging per 1 juli aan de Belastingdienst doorgeven, geen wijzigingsformulier voor de huurtoeslag zouden moeten krijgen?
6.
Hoe komt het dat deze huurders toch een wijzigingsformulier hebben gekregen? Antwoord vragen 2 en 6
Het proces voor het doorvoeren van huurverhogingen is vergelijkbaar met het voormalige huursubsidietraject bij VROM. Dit houdt in dat de huurgegevens na huurverhoging zoveel mogelijk worden opgevraagd bij de verhuurder. De huurders van wie de Belastingdienst geen nieuwe huurgegevens heeft, ontvangen een verzoek om deze gegevens zelf door te geven.
3.
Bent u op de hoogte van signalen van huurders die, ondanks de mededeling vooral niets te doen, toch een wijzigingsformulier van de Belastingdienst hebben ontvangen?

4.
Kunt u aangeven welke actie deze huurders in reactie op het wijzigingsformulier moeten ondernemen? Hoe staat dat op het formulier vermeld? Antwoord vragen 3 en 4
Het spotje heeft als boodschap dat de huurtoeslaggerechtigden geen actie hoeven te ondernemen, maar dat zij van de Belastingdienst bericht ontvangen over de huurverhoging per 1 juli. Heeft de Belastingdienst van de verhuurder de nieuwe huurgegevens ontvangen dan is dit een beschikking met het nieuwe.2 / 3 toeslagbedrag. Zijn de nieuwe huurgegevens niet bekend bij de Belastingdienst dan ontvangt de huurder een mutatieformulier. Op dit formulier moet hij de nieuwe huurgegevens invullen. Op basis van het ingezonden mutatieformulier ontvangt de huurder een beschikking met het nieuwe toeslagbedrag.
5.
Wat zijn de financiële consequenties voor huurders die conform het televisiespotje hun wijzigingsformulier niet invullen? 8.
Klopt het dat verschillende huurders wel zelf de aangepaste huurprijs aan de Belastingdienst moeten doorgeven? Zo ja, om hoeveel huurders gaat het? 10.
Kunt u aangeven op welke wijze u de huurders zal informeren die wel voor 1 juli
a.s. de gewijzigde huurprijs moeten doorgeven? 11.
Hoe voorkomt u dat mensen geen huurtoeslag meer krijgen omdat ze door de onduidelijke informatie hun wijzigingsformulier niet hebben ingevuld? Antwoord vragen 5, 8, 10 en 11
Het televisiespotje roept niet op tot het niet invullen van het wijzigingsformulier, maar brengt de boodschap om op de actie van de Belastingdienst te wachten. In het mutatieformulier zelf en in de begeleidende brief is duidelijk aangegeven welke actie vervolgens van de huurder wordt verwacht. Mocht de huurder desondanks geen actie ondernemen dan ontvangt hij een nieuwe beschikking op basis van de nieuwe huurnormen en zijn huidige huurgegevens. In een begeleidende brief wordt uitgelegd dat het nieuwe maandbedrag enkele euro's lager kan zijn dan in de oude situatie. Tevens wordt de huurder verzocht om een eventuele wijziging in de huurgegevens alsnog zo spoedig mogelijk aan de Belastingdienst door te geven. In totaal is aan zo'n 350.000 huurders een mutatieformulier gezonden. Van ongeveer 720.000 huurders heeft de Belastingdienst de nieuwe huurgegevens via de verhuurder ontvangen.
7.
Klopt de veronderstelling dat de Belastingdienst Toeslagen niet in staat is alle huurverhogingen die al zijn doorgegeven door de woningcorporaties, te verwerken in de nieuwe beschikkingen huurtoeslag van juli 2006? Zo ja, om hoeveel wijzigingen gaat het?
Antwoord vraag 7
De Belastingdienst verwerkt binnenkort de huurverhogingen die zijn doorgegeven door de verhuurders tot nieuwe beschikkingen. Dit proces ligt op.3 / 3 schema. In de gevallen waarin uitwisseling met verhuurders op voorhand niet mogelijk was, hebben huurders een brief met mutatieformulier van de Belastingdienst ontvangen.
9.
Deelt u de mening dat het spotje van de Belastingdienst onjuiste informatie verstrekt aan huurders die wel zelf de huurverhoging moeten doorgeven? Antwoord vraag 9
Het spotje bevat naar mijn mening geen onjuiste informatie. Wel valt over de boodschap van het spotje nog het volgende op te merken. Elk spotje van de Belastingdienst wordt uitgebreid getest op vertegenwoordigers van de doelgroep. Spotjes worden pas voor uitzending vrijgegeven zodra blijkt dat de boodschap daadwerkelijk bij de doelgroep aankomt. Het blijft ook met een dergelijke test mogelijk dat de boodschap niet bij iedere betrokkene van de doelgroep overkomt.