Nederlander wil wel kerstpakket, maar geen ragoutbakjes

Huijskens


- Persbericht -

Onderzoek Tintelingen wijst uit:

Den Bosch, 23 juni 2006- Een meerderheid van de Nederlandse werknemers hecht grote waarde aan het jaarlijkse kerstpakket van de werkgever. 44% van hen geeft echter aan absoluut nooit meer levensmiddelen zoals ragoutbakjes, paté en zoutjes te willen ontvangen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, een half jaar na kerst uitgevoerd in opdracht van Tintelingen, leverancier van kerstpakketten op maat.

Nederlanders hechten veel waarde aan hun kerstbeloning: 64 % van de ondervraagden zou teleurgesteld zijn als zij niets zouden ontvangen met kerst. Opvallend is dat 7 % zelfs aangeeft het onacceptabel te vinden om geen kerstpakket te krijgen! Het kerstpakket wordt door de meeste werknemers (61%) ervaren als blijk van waardering van de werkgever. 34% van de ondervraagden ziet een kerstpakket als traditie. Nederlanders vinden het kerstpakket nog lang niet uit de tijd: slechts 5 % van de respondenten geeft aan de traditie achterhaald te vinden.

Liever geen levensmiddelen in pakket
Verreweg de meeste mensen ontvangen met kerst van hun werkgever een doos met levensmiddelen (59%). De rest ontvangt een cadeau (17%) of een waardebon om zelf invulling te geven aan de kerstbeloning (10%).
Van de mensen die afgelopen jaar levensmiddelen (drank of etenswaren) als kerstpakket hebben ontvangen, heeft slechts 31% deze ook daadwerkelijk geconsumeerd. Bij 21 % van de mensen staan op dit moment een half jaar na kerst- de spullen nog in de kast. Meer dan een kwart (26%) van de ondervraagden heeft het eten of drinken uit zijn kerstpakket weggegeven.
Opvallend is dat bijna de helft van de mensen (44%) voortaan absoluut geen levensmiddelen wil terugzien in het kerstpakket. Etenswaren zoals paté, ragoutbakjes, vis of zoutjes werden hierbij vaak genoemd. Bovendien geeft 13% aan liever geen drank als kerstpakket te ontvangen.

Over het onderzoek:
Het onderzoek is uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Tintelingen. Het doel van het onderzoek was om meer inzicht te krijgen in de tevredenheid van de consument over het kerstgeschenk. Het onderzoek is online uitgevoerd in de week van 12 juni 2006. In totaal hebben 643 personen deelgenomen aan het onderzoek, allen fulltime of parttime in loondienst.

Over Tintelingen:
Tintelingen, kerstcadeaus met een persoonlijk tintje, is een aanbieder van kerstgeschenken-op-maat. Tintelingen biedt haar klanten een webshop op internet waar een kerstpakket kan worden uitgezocht. In samenwerking met de klant wordt een assortiment samengesteld uit een ruim aanbod van de verschillende productgroepen uit vijf prijsklassen (15, 25, 35, 50 en 70 Euro). Uiteindelijk kan de medewerker een kerstgeschenk kiezen uit: producten (25), belevenissen (10) of goede doelen (10). Wanneer de klant op internet een keus heeft aangegeven wordt deze binnen 24 uur afgeleverd op het opgegeven adres. Werkgevers betalen bij Tintelingen enkel de verzilverde Tintelingen. Zie voor meer informatie ook: www.tintelingen.nl