Zorgautoriteit 1e evaluatie nw zorgverzekeringsmarkt

Ctgzorg

Dynamiek in zorgverzekeringsmarkt onverwacht groot
De nieuwe zorgverzekering is vanuit de consument bezien positief. De premies zijn lager dan vooraf geschat en de toegankelijkheid van het zorgstelsel is in 2006 niet in het geding. 18% van de verzekerden heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheid om over te stappen, daarmee is de dynamiek in de zorgverzekeringsmarkt onverwacht groot. De consument kan nog onvoldoende kiezen op kwaliteit. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de eerste monitor zorgverzekeringsmarkt van de Nederlandse Zorgautoriteit (in oprichting), die vandaag verschijnt.

De monitor geeft de eerste evaluatie van de ontwikkelingen in het nieuwe verzekeringsstelsel. De NZa i.o. constateert een forse stijging van het aantal overgestapte verzekerden, van 3% in 2005 (1) naar 18% in 2006. Met de verzekerden die binnen dezelfde maatschappij zijn geswitcht van pakket is dit zelfs 25%. De consument geeft daarmee duidelijk het signaal af bewust te kiezen, dit heeft een positief effect op de concurrentie in de markt. Uit het onderzoek is geen verband gebleken tussen de premiehoogte en de vermogenspositie van verzekeraars.

Betaalbaarheid
Vanuit de consument geredeneerd is de situatie in 2006 gunstig. De concurrentie op de markt heeft de premie gedrukt. Van alle verzekerden betaalt 98% een premie die onder de
1.100 euro ligt. De gemiddelde premie is 78 euro lager uitgevallen dan de vooraf door het ministerie van VWS werd geraamd, en waar de zorgtoeslag op is gebaseerd. Daarnaast maken veel consumenten gebruik van het prijsvoordeel van collectiviteiten, maar liefst 46% van de Nederlanders is verzekerd via een collectief contract. De gemiddelde korting die dit oplevert is 6,6%.

Kwaliteit
Het overgrote deel van de verzekerden heeft gekozen voor een polis met gecontracteerde zorg. Het is voor consumenten moeilijk om te kiezen op basis van kwaliteit van verzekeraar en van de geleverde zorg. Kwaliteitsinformatie was beperkt aanwezig en daardoor niet goed vergelijkbaar. In 2006 is een begin gemaakt met onderhandelingen over kwaliteit. Daarnaast zijn recentelijk voor een aantal aandoeningen kwaliteitsindicatoren ontwikkeld. Dit is positief, maar nog niet voldoende. De NZa i.o. wil dat kwaliteit in de toekomst een belangrijke rol speelt bij de onderhandelingen en zal erop toezien dat kwaliteitsinformatie inzichtelijk en vergelijkbaar is voor de consument.

Toegankelijkheid
De toegankelijkheid is in de eerste fase na de overgang niet in het geding gekomen. Wel moesten veel verzekerden in de eerste helft van 2006 dubbele premies betalen omdat de in- en uitschrijving niet aansloot. Verzekeraars verklaren dit vaak door achterstand of miscommunicatie in de administratie. De NZa i.o. vindt de nieuwe verzekeraar verantwoordelijk voor een goede afwikkeling. Het mag niet zo zijn dat het wel lukt de premie van de nieuwe cliënt te innen, maar de opzegging bij de oude verzekeraar mis loopt. Ook zal de NZa erop toezien dat de verzekeraars consumenten goed informeren over de kortere overstaptermijn (twee maanden) in het komende jaar, afgelopen jaar was die termijn aanzienlijk langer.

Acties NZa
De NZa zal zich in de komende periode concentreren op verbeteringen op het terrein van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid. Uitgangspunt daarbij is dat de consument op basis van begrijpelijke, goed vergelijkbare informatie kan kiezen en dat de betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg niet in het geding komt.

(1)Dit cijfer is iets hoger als de overstappers worden meegerekend die gedwongen overstapten wegens bijvoorbeeld loongrens.

De monitor is te downloaden op de website www.ctg-zaio.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Annemiek van der Laan, woordvoerder Tel. 030 296 83 58 of 06 46 72 60 72

De Nederlandse Zorgautoriteit i.o. is de toezichthouder in de gezondheidszorg en komt voort uit het College tarieven gezondheidszorg (CTG) en het College toezicht zorgverzekeringen (CTZ).