AutoRai

Bijzondere 1.4 StarJet 16v benzinemotor voor Fiat Grande Punto

(6/23/2006)
Met grote regelmaat wordt Fiat Auto geroemd om zijn baanbrekende common-rail dieseltechniek. Dat wil echter niet zeggen dat er op het gebied van benzinemotoren geen baanbrekende ontwikkelingen gaande zijn. In de Fiat Grande Punto wordt bijvoorbeeld een 1,4 liter 16-kleps benzinemotor geleverd waarin drie bijzondere technieken zijn gecombineerd. De krachtbron is StarJet gedoopt en verricht opvallend zuinig en schoon zijn werk.
De 1.4 StarJet 16v gaat uit van de bestaande 1.4 achtkleps benzinemotor zoals die al leverbaar was ten tijde van de introductie van de Grande Punto, maar dan voorzien van 16-kleppentechniek. Er zijn bovendien drie ultramoderne motortechnieken samengebracht in de viercilinder, die nog niet eerder met elkaar gecombineerd zijn:
1. PDA (Port De-Activation slider)

2. VVT (Variable Valve Timing)

3. EGR (Exhaust Gas Recirculation)

Nadere uitleg: het gaat in dit geval om achtereenvolgens het kunnen sluiten van één van de dubbele inlaatkanalen (PDA; Port De-Activation slider), variabele kleptiming (VVT; Variable Valve Timing) en uitlaatgasrecirculatie (EGR; Exhaust Gas Recirculation). Afzonderlijk zijn deze technieken al eerder in motoren toegepast, maar Fiat is er nu in geslaagd om ze alle drie in te bouwen en met elkaar te laten samenwerken waardoor een zuinigere en schonere motor is ontstaan. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Fiat Grande Punto
1.4 StarJet 16v is bijvoorbeeld net zo laag als dat van de versie met
1.2 8v benzinemotor.

Innovatieve technieken
De 1.4 StarJet-motor is met 95 pk een opmerkelijk sterke krachtbron, mede dankzij de variabele kleptiming die het openingstijdstip van de kleppen kan aanpassen aan het toerental. Maar de vierpitter is ook erg soepel van karakter omdat bij lagere toerentallen één van de dubbel uitgevoerde inlaatkanalen kan worden gesloten (PDA). Bij lagere toerentallen is er dan meer trekkracht voorhanden omdat de cilindervulling wordt verbeterd. Daarnaast past Fiat ook uitlaatgasrecirculatie toe: bij lage toerentallen en onder deellast wordt een deel van de uitlaatgassen teruggeleid naar het inlaatkanaal en gemengd met het benzine/luchtmengsel. Dit verlaagt de verbrandingstemperatuur en beperkt de vorming van stikstofoxide (NOx).

Uniek
Het nieuwe van de StarJet-motor is dat de genoemde drie technieken tegelijk worden toegepast en zo samen zorgen voor een soepele krachtsontplooiing van de motor, een opmerkelijk laag verbruik en extra lage emissiewaarden. De krachtbron levert 95 pk bij 6.000 toeren en een maximumkoppel van 125 Nm bij 4.500 toeren. Daarmee sprint de Grande Punto in slechts 11,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h, terwijl een topsnelheid van 178 km/h mogelijk is. Opmerkelijk genoeg combineert de Grande Punto 1.4 StarJet 16v deze vlotte prestaties met een zeer laag brandstofverbruik. Gemiddeld neemt de Grande Punto genoegen met 6,1 liter per 100 kilometer; buiten de stad zelfs met slechts 5,2 liter. De gemiddelde CO -uitstoot bedraagt 142 gram per kilometer en de krachtbron voldoet vanzelfsprekend aan de Euro IV-normen. Alle Grande Punto-versies met deze 1.4 StarJet 16v onder de motorkap krijgen het B-energielabel, waardoor er een BPM-bonus van ⬠500,- van kracht is (reeds verwerkt in de catalogusprijs).

Uitvoeringen
De Grande Punto 1.4 StarJet 16v is verkrijgbaar vanaf ⬠14.495,- in vier uitvoeringen: Dynamic, Sportsound Plus, Emotion en Sport, standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesbak. De Dynamic en de Emotion zijn er zowel in drie- als vijfdeursuitvoering, de Sportsound Plus en de Sport zijn uitsluitend leverbaar als driedeurs.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster