European Union



IP/06/803

Brussel, 20 juni 2006

De Commissie werkt voor het eerst haar zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen bij

De Europese Commissie heeft vandaag de eerste driemaandelijkse bijwerking vastgesteld van haar in maart jongstleden opgestelde Europese lijst van luchtvaartmaatschappijen waaraan in de Europese Unie een exploitatieverbod is opgelegd^ . Deze nieuwe lijst vervangt de vorige en is onmiddellijk beschikbaar op de website van de Commissie.

De Commissie komt op die manier haar verplichting na om de zwarte lijst regelmatig bij te werken. Voor het opstellen van deze nieuwe lijst heeft de Commissie opnieuw gesprekken gevoerd met alle luchtvervoerders en nationale, voor de burgerluchtvaart bevoegde autoriteiten waarop deze lijst betrekking kan hebben. De lijst is unaniem goedgekeurd door het comité van deskundigen inzake veiligheid van de luchtvaart, dat is aangesteld om op dit gebied bijstand te verlenen aan de Commissie.

Hierna volgen de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke lijst, die op 22 maart jongstleden is vastgesteld (door middel van Verordening (EG) 474/2006 van de Commissie):
* Op basis van nationale maatregelen die door de lidstaten zijn aangemeld, zijn drie maatschappijen aan de lijst toegevoegd: voor Blue Wing uit Suriname (aangemeld door FR) en Sky Gate International (geregistreerd in Kirgizië en aangemeld door het VK) geldt voortaan een volledig verbod (bijlage A) en aan Air West uit Soedan (aangemeld door DE) is een exploitatiebeperking opgelegd (bijlage B).

* Aan één maatschappij, Star Jet uit Kirgizië, is een verbod opgelegd op initiatief van de Commissie. Het bleek om dezelfde maatschappij te gaan als het in Sierra Leone geregistreerde Star Air, waaraan reeds een verbod was opgelegd in de Europese Unie.
* De lijsten van maatschappijen die geregistreerd zijn in de vijf landen waaraan reeds een volledig verbod was opgelegd, zijn bijgewerkt op basis van het meest recente register van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (plus 13 maatschappijen voor de Democratische Republiek Congo, plus 26 voor Equatoriaal Guinea, plus 19 voor Liberia, plus 13 voor Sierra Leone en plus 10 voor Swaziland).

* Eén maatschappij, Buraq Air uit Libië, waaraan een exploitatiebeperking was opgelegd voor goederenactiviteiten (en die dus in bijlage B was opgenomen), is uit de lijst geschrapt; deze maatschappij heeft dit soort activiteiten stopgezet.
* Uit een Europese auditmissie is gebleken dat geen exploitatieverbod hoeft te worden opgelegd aan luchtvaartmaatschappijen uit Mauritanië. De voorwaarden voor het opheffen van het verbod voor de vervoerder GST Aero uit Kazachstan zijn niet vervuld.

De zwarte lijst bevat niet alleen verbodsmaatregelen en nuttige informatie voor passagiers die buiten Europa willen reizen, er gaat ook een aansporend effect van uit: bepaalde landen of maatschappijen die niet of inadequaat reageerden op een nationaal verbod, hebben er nu mee ingestemd met de Commissie samen te werken om de vastgestelde veiligheidsproblemen op te lossen.

De Commissie heeft extra financiële middelen vrijgemaakt om de technische bijstand aan landen met een ontoereikend veiligheidsniveau (zoals de Democratische Republiek Congo) te verhogen. Andere internationale geldschieters, met name de Wereldbank, hebben soortgelijke maatregelen aangekondigd.

Diverse Europese organisaties die actief zijn op luchtvaartgebied hebben initiatieven aangekondigd ter ondersteuning van het mechanisme van de Commissie: de Europese burgerluchtvaartconferentie (ECAC) heeft voorgesteld het mechanisme uit te breiden tot alle Europese landen buiten de Unie. Eurocontrol, het agentschap dat gespecialiseerd is in het beheer van het luchtverkeer, heeft een waarschuwingssysteem opgezet dat het mogelijk maakt onmiddellijk na te gaan of er voor de verboden maatschappijen vluchtplannen zijn geregistreerd.

Buiten Europa heeft de Internationale burgerluchtvaartorganisatie (ICAO), het in luchtvaart gespecialiseerde agentschap van de Verenigde Naties, het principe van een zwarte lijst overgenomen. ICAO publiceert voortaan een lijst van landen die niet volledig meewerken bij de uitvoering van veiligheidsaudits. IATA, de internationale vereniging van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen, heeft aangekondigd met de Commissie te zullen samenwerken, met name door de resultaten van haar controles ter beschikking te stellen. Verscheidene derde landen hebben de Commissie eveneens verzocht informatie over de veiligheid van de luchtvaart uit te wisselen.
---

http://europa.eu.int/comm/transport/air/safety/flywell_fr.htm