IP/06/803
Brussel, 20 juni 2006
De Commissie werkt voor het eerst haar zwarte lijst van
luchtvaartmaatschappijen bij
De Europese Commissie heeft vandaag de eerste driemaandelijkse
bijwerking vastgesteld van haar in maart jongstleden opgestelde
Europese lijst van luchtvaartmaatschappijen waaraan in de Europese
Unie een exploitatieverbod is opgelegd^ . Deze nieuwe lijst vervangt
de vorige en is onmiddellijk beschikbaar op de website van de
Commissie.
De Commissie komt op die manier haar verplichting na om de zwarte
lijst regelmatig bij te werken. Voor het opstellen van deze nieuwe
lijst heeft de Commissie opnieuw gesprekken gevoerd met alle
luchtvervoerders en nationale, voor de burgerluchtvaart bevoegde
autoriteiten waarop deze lijst betrekking kan hebben. De lijst is
unaniem goedgekeurd door het comité van deskundigen inzake veiligheid
van de luchtvaart, dat is aangesteld om op dit gebied bijstand te
verlenen aan de Commissie.
Hierna volgen de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de
oorspronkelijke lijst, die op 22 maart jongstleden is vastgesteld
(door middel van Verordening (EG) 474/2006 van de Commissie):
* Op basis van nationale maatregelen die door de lidstaten zijn
aangemeld, zijn drie maatschappijen aan de lijst toegevoegd: voor
Blue Wing uit Suriname (aangemeld door FR) en Sky Gate
International (geregistreerd in Kirgizië en aangemeld door het VK)
geldt voortaan een volledig verbod (bijlage A) en aan Air West uit
Soedan (aangemeld door DE) is een exploitatiebeperking opgelegd
(bijlage B).
* Aan één maatschappij, Star Jet uit Kirgizië, is een verbod
opgelegd op initiatief van de Commissie. Het bleek om dezelfde
maatschappij te gaan als het in Sierra Leone geregistreerde Star
Air, waaraan reeds een verbod was opgelegd in de Europese Unie.
* De lijsten van maatschappijen die geregistreerd zijn in de vijf
landen waaraan reeds een volledig verbod was opgelegd, zijn
bijgewerkt op basis van het meest recente register van de
Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (plus 13 maatschappijen
voor de Democratische Republiek Congo, plus 26 voor Equatoriaal
Guinea, plus 19 voor Liberia, plus 13 voor Sierra Leone en plus 10
voor Swaziland).
* Eén maatschappij, Buraq Air uit Libië, waaraan een
exploitatiebeperking was opgelegd voor goederenactiviteiten (en
die dus in bijlage B was opgenomen), is uit de lijst geschrapt;
deze maatschappij heeft dit soort activiteiten stopgezet.
* Uit een Europese auditmissie is gebleken dat geen
exploitatieverbod hoeft te worden opgelegd aan
luchtvaartmaatschappijen uit Mauritanië. De voorwaarden voor het
opheffen van het verbod voor de vervoerder GST Aero uit Kazachstan
zijn niet vervuld.
De zwarte lijst bevat niet alleen verbodsmaatregelen en nuttige
informatie voor passagiers die buiten Europa willen reizen, er gaat
ook een aansporend effect van uit: bepaalde landen of maatschappijen
die niet of inadequaat reageerden op een nationaal verbod, hebben er
nu mee ingestemd met de Commissie samen te werken om de vastgestelde
veiligheidsproblemen op te lossen.
De Commissie heeft extra financiële middelen vrijgemaakt om de
technische bijstand aan landen met een ontoereikend veiligheidsniveau
(zoals de Democratische Republiek Congo) te verhogen. Andere
internationale geldschieters, met name de Wereldbank, hebben
soortgelijke maatregelen aangekondigd.
Diverse Europese organisaties die actief zijn op luchtvaartgebied
hebben initiatieven aangekondigd ter ondersteuning van het mechanisme
van de Commissie: de Europese burgerluchtvaartconferentie (ECAC) heeft
voorgesteld het mechanisme uit te breiden tot alle Europese landen
buiten de Unie. Eurocontrol, het agentschap dat gespecialiseerd is in
het beheer van het luchtverkeer, heeft een waarschuwingssysteem
opgezet dat het mogelijk maakt onmiddellijk na te gaan of er voor de
verboden maatschappijen vluchtplannen zijn geregistreerd.
Buiten Europa heeft de Internationale burgerluchtvaartorganisatie
(ICAO), het in luchtvaart gespecialiseerde agentschap van de Verenigde
Naties, het principe van een zwarte lijst overgenomen. ICAO publiceert
voortaan een lijst van landen die niet volledig meewerken bij de
uitvoering van veiligheidsaudits. IATA, de internationale vereniging
van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen, heeft aangekondigd met
de Commissie te zullen samenwerken, met name door de resultaten van
haar controles ter beschikking te stellen. Verscheidene derde landen
hebben de Commissie eveneens verzocht informatie over de veiligheid
van de luchtvaart uit te wisselen.
---
http://europa.eu.int/comm/transport/air/safety/flywell_fr.htm
European Union