IP/06/818
Brussel, 22 juni 2006
Europa in beweging houden: vervoersbeleid stelt duurzame mobiliteit centraal
De Europese Commissie heeft vandaag de richtsnoeren voor het
toekomstige Europese vervoersbeleid goedgekeurd. Mobiliteit is
essentieel voor de Europese welvaart en het vrij verkeer van personen.
De negatieve effecten van mobiliteit op het stuk van energieverbruik
en milieuverontreiniging moeten worden teruggedrongen. Bovenop de
maatregelen uit het witboek van 2001, zoals het bevorderen van
spoorvervoer en scheepvaart voor goederenvervoer over lange afstand,
zijn er extra hefbomen nodig om deze doelstellingen te bereiken: een
actieplan voor goederenlogistiek, intelligente vervoerssystemen om te
zorgen voor efficiëntere en schonere mobiliteit; een debat over
duurzamere mobiliteit van personen in Europese steden; een actieplan
om de binnenvaart te stimuleren en ambitieuze programma's voor een
groene vrachtwagens en auto's.
Jacques Barrot, vice-voorzitter van de Commissie belast met vervoer,
verklaarde: "Mobiliteit is essentieel voor het vrij verkeer van de
Europese burgers en de economische groei. De EU zal het gebruik van
spoor- en waterwegen voor vervoer over lange afstanden blijven
aanmoedigen. Voorts moeten we de inspanningen om het wegvervoer en de
luchtvaart efficiënter en milieuvriendelijker te maken opdrijven.
Daarom wil ik de nadruk leggen op logistiek, groene aandrijftechnieken
en intelligente vervoerssystemen die een beroep doen op de nieuwste
technologieën."
Op basis van het witboek van 2001 zijn in de mededeling een aantal
richtsnoeren voor het vervoersbeleid geschetst. De richtsnoeren
omvatten acties om het concurrentievermogen van de Europese spoorwegen
te verbeteren via liberalisering, technologische innovatie en
interoperabiliteit van de diverse systemen, investeringen in
infrastructuur en een betere monitoring van de markt met nieuwe
indicatoren vanaf 2007. Bij de ontwikkeling van snelwegen op zee en de
korte vaart moet meer nadruk worden gelegd op betere
hinterlandverbindingen. In 2007 gaat het Europese havenbeleid van
start. Dit beoogt onder meer extra investeringen in de havens en hun
verbindingen met het hinterland.
Intelligente heffingssystemen moeten zorgen voor een rationeler
gebruik van de infrastructuur. In de mededeling wordt tegen 2008 een
methodologie in het vooruitzicht gesteld die hiertoe de basis zal
vormen. Ook de maatregelen om de veiligheid en beveiliging van de
verschillende vervoerswijzen te verbeteren worden voortgezet. Er
moeten extra inspanningen gedaan worden om het aantal doden op de
Europese wegen tussen 2001 en 2010 te halveren. Om het bewustzijn aan
te scherpen zal in 2007 een Europese dag voor de veiligheid op de weg
worden georganiseerd. In het kader van een integraal
verkeersveiligheidsbeleid komen zowel het voertuigontwerp, de
infrastructuur en het rijgedrag van de bestuurder aan bod. Ook de
bescherming van de passagiersrechten moet worden verbeterd, in het
bijzonder voor personen met beperkte mobiliteit, en voor alle
vervoerswijzen.
De instrumenten uit het witboek van 2001 moeten worden aangepast aan
de nieuwe context van het uitgebreide Europa, de stijgende
olieprijzen, de Kyoto-verbintenissen en de globalisering. Om de
prestaties van de diverse vervoersmodaliteiten en de intermodaliteit
te verbeteren, dient het Europees beleid inzake duurzame mobiliteit
over extra hefbomen te kunnen beschikken. De Commissie wil in 2007 een
actieplan logistiek opstellen om betere synergieën tot stand te
brengen tussen weg, zee, spoor en waterweg en de diverse vervoersmodi
te integreren in logistieke ketens. De sector zal daardoor over een
concurrentievoordeel beschikken, maar ook het milieu-effect pet
vrachteenheid zal verminderen.
In de mededeling wordt nog sterker het accent gelegd op intelligente
vervoerssystemen. Er is geen enkele reden om schepen, vrachtwagens,
auto's en treinen niet uit te rusten met dezelfde geavanceerde
communicatie- en navigatieapparatuur als vliegtuigen. Verkeers- en
capaciteitsbeheer in real-time en tracking zullen de kosten drukken,
de milieukwaliteit verbeteren en de veiligheid verhogen. Galileo zal
een centrale rol spelen voor de verspreiding van nieuwe technologieën.
Vervoer vertegenwoordigt 30% van het totale energieverbruik en 71% van
het olieverbruik in de EU. Het wegvervoer is goed voor 60% van het
totale olieverbruik. Om de afhankelijkheid van olie te verminderen en
duurzaam vervoer te bevorderen, zal de Commissie respectievelijk in
2007 en 2009 een strategisch technologieplan en een grootschalig
programma voor milieuvriendelijke voertuigen voorstellen.
In de mededeling van vandaag wordt opgeroepen tot ambitieuze
maatregelen om de mobiliteit in de Europese steden bij te sturen. In
2007 zal de Commissie een groenboek publiceren om de discussie op gang
te brengen over het beleid inzake stedelijk vervoer. De EU kan een rol
spelen als katalysator om de beleidsmakers ertoe aan te zetten werk te
maken van innoverende maatregelen tegen congestie, vervuiling en
ongevallen. In het kader van deze discussie moet duidelijk worden
bepaald welk beleidsniveau verantwoordelijk is voor die nieuwe
maatregelen.
De jongste jaren werden weliswaar positieve resultaten geboekt, maar
er zijn meer instrumenten nodig. De in de evaluatie van het Witboek
omschreven richtsnoeren zullen worden aangescherpt op basis van een
publieke raadpleging van alle betrokken actoren en studies over het
toekomstige vervoersbeleid.
ANNEX
Actions
The Commission plans on deploying a number of concrete actions. Among
others these include:
a. Optimisation of existing transport modes
* An internal market review of road transport to ensure the proper
functioning of the market, determine the role of SME's, and
provide an analysis of the social elements involved (2006)
* Launch European ports policy (2007)
* Removal of technical barriers in rail transport to ensure
interoperability between companies. Programme to promote rail
freight corridors and prepare a review of the internal market in
rail transport (2006), with a scoreboard for market performance of
rail (2007)
* A review of air transport liberalisation measures, airport charges
and capacity (2006)
* A mobilisation of all sources of infrastructure financing;
multi-annual investment programme up to 2013 for Trans-European
networks
b. Mobility for the citizen
* Publication of a Green Paper on Urban Transport (2007)
* Development of a strategy for critical infrastructure (2006), land
and public transport security (2007), and review air and maritime
security rules (2008)
* Passenger rights: proposal on minimum standards for coach
transport, notably for people with limited mobility (2007)
* A first European road safety day (2007); promotion of road safety
through vehicle design and technology, infrastructure and drive
behaviour (on a continuing basis)
* Review legislation on working conditions in road sector (2007)
c. Better transport solutions through new technologies
* Development of a freight transport logistics strategy, as well as
the launch of a broad debate on possible preparation of an EU
action plan for 2007
* Energy and transport: strategic technology plan for energy in 2007
and green propulsion programme for 2009
* Technology: RTD and support to market penetration, including big
technology projects such as Galileo and ERTMS which should be
implemented on certain corridors from 2009 onwards.
* Smart charging (basis for methodology by 2008)
* Major programme to bring intelligent road transport systems to
market (2008)
Concrete measures will be decided after consultations and impact
assessment.
European Union