Vertraging betalingstermijn zomermaanden forse kostenpost voor bedrijf

Wanbetalende klant eerder over de brug bij aanmaning door vrouw

NEDERHORST DEN BERG, 20060622 -- Tijdens de zomermaanden missen bedrijven op maandbasis grote bedragen door vertraagde betalingen van hun klanten. Dit blijkt uit de Credit Management Trendmeter van OnGuard, Europees marktleider op gebied van credit management software. Het onderzoek is gedaan onder 123 credit managers bij bedrijven in Nederland. Ruim 64% van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat het betalingsgedrag van klanten verslechtert tijdens de zomerperiode. De gemiddelde vertraging van niet betaalde rekeningen is maar liefst 18 dagen. Uit het onderzoek blijkt tevens dat vrouwelijke creditmanagers een positieve invloed hebben op het betaalgedrag van klanten.


Buiten de zomermaanden mist 40% van de ondervraagde bedrijven minimaal 15.000 euro maandomzet vanwege niet betaalde rekeningen. In de zomermaanden ligt dit bedrag nog een stuk hoger en dat merken bedrijven in hun maandomzet.
David Taylor, directeur van OnGuard: "In de zomer hebben veel bedrijven te maken met onderbezette afdelingen. Hierdoor blijven rekeningen ook vaak langer liggen. Het gaat soms om zeer grote bedragen waardoor de maandelijkse geplande liquiditeit veel lager uitvalt. Vooral kleine bedrijven merken dit op de maandbalans."

Vrouwelijke credit manager beter dan mannelijke
Het beroep credit manager wordt vaak als een echt 'mannenberoep' gezien. Uit het onderzoek blijkt echter dat deze aanname niet opgaat. Alhoewel het vak nog steeds populairder is bij mannen, bestaat de credit management afdeling in 30% van de gevallen uit meer vrouwen dan mannen. In 18% van de gevallen is de verhouding mannen - vrouwen gelijk.
Tevens blijkt dat vrouwelijke credit managers hun vak goed verstaan. Het onderzoek wijst uit dat het betalingsgedrag van klanten significant beter is met (meer) vrouwen op de credit management afdeling. Judith Verloop van OnGuard: "De reden hiervoor zou kunnen zijn dat vrouwen een andere klantenbenadering hanteren dan mannen. Vrouwen nemen een meer begripvolle en meer geduldige houding aan dan mannen, als het gaat om het benaderen van wanbetalende klanten. Mannen hanteren een meer directe en zakelijkere aanpak."

Betalingsmoraal niet in relatie met Nederlandse economie
Uit het onderzoek blijkt verder dat ruim 30% van de ondervraagden de betalingsmoraal van klanten in Nederland matig tot slecht vindt. Bijna 75% van de ondervraagde bedrijven heeft te maken met klanten die hun rekeningen geregeld tot vaak niet binnen de officiële termijn betalen. Opvallend hierbij is dat de afgelopen 6 maanden 41% van de ondervraagde bedrijven wel een lichte daling heeft gezien van de Days Sales Outstanding (DSO), oftewel; het aantal dagen dat een rekening open blijft staan is gedaald. Toch is 63% van plan zijn debiteurenbeleid aan te scherpen.
Opmerkelijk is dat grote bedrijven tot de slechtste betalers worden bestempeld. Slechts 5% van de ondervraagden beoordeelt de betalingsmoraal bij Nederlandse bedrijven als goed. Men verwacht ook niet dat daar de komende 6 maanden verandering in komt.
Taylor: "Dit is opvallend aangezien er wel een groei wordt verwacht van de Nederlandse economie. Blijkbaar hangt het aantrekken van de economie niet samen met de verwachting van een verbetering in de betalingsmoraal."

Over OnGuard
Als onafhankelijk Nederlands softwarebedrijf biedt OnGuard het bedrijfsleven totaaloplossingen voor credit en collections management. Van ontwikkeling en implementatie tot aan service en training. Met de door OnGuard ontwikkelde producten heeft de onderneming een vooraanstaande positie opgebouwd bij onder meer grote organisaties in de dienstverlening, bij productiebedrijven en handelsbedrijven. De producten worden inmiddels in twintig landen gebruikt, waarbij OnGuard in Nederland onbetwist marktleider is.
De OnGuard Credit Management Trendmeter is een driejaarlijks onderzoek dat trends en ontwikkelingen in kaart brengt op gebied van credit management en de Nederlandse betalingsmarkt.




OnGuard