Internetgebruikers maken massaal kennis met nieuwe aanbieders

NIJMEGEN, 20060622 --

Uit de Nationale Search Engine Monitor van Checkit en RM Interactive blijkt dat 68% van de particulieren en 99% van de zakelijke internetgebruikers online kennis maakt met voorheen onbekende aanbieders van producten of diensten.

Oriëntatie op internet

In het afgelopen half jaar heeft 86% van alle internetgebruikers zich via internet georiënteerd op de aanschaf van een product of dienst voor privé gebruik. Dit hoge percentage wordt nog overstegen door de zakelijke gebruikers van internet: 99% heeft zich het afgelopen half jaar online georiënteerd op een zakelijke aankoop.

Kennismaking met nieuwe aanbieders

Tijdens het zoeken op internet naar een aanschaf voor privé gebruik heeft ruim twee op de drie (68%) mensen kennisgemaakt met nieuwe aanbieders. Voor zakelijke zoekers gold dit zelfs voor 99%. Alle zakelijke internetgebruikers die zich via internet oriënteren, geven dus aan dat ze kennis hebben gemaakt met voorheen onbekende aanbieders van producten en diensten.

Bekendheid en gebruik toolbars

Begin 2005 werd er in de Nationale Search Engine Monitor voor het eerst gevraagd naar de bekendheid en het gebruik van toolbars. Destijds had 66% van alle Nederlandse internetgebruikers wel eens van toolbars gehoord en 15% gebruikte de Google toolbar.

In 2006 is de bekendheid van toolbars met 9 procentpunt gestegen tot 75% en het gebruik is met 35 procent gestegen tot 50%. Het uitvoeren van zoekopdrachten(50%), het blokkeren van pop ups (43%) en het detecteren en verwijderen van virussen (30%) en spyware (20%) blijven de meest gebruikte functie van toolbars.

Over de Nationale Search Engine Monitor

Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek is met 1.297 respondenten representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers. Lees meer over de Nationale Search Engine Monitor.

Over Checkit

Checkit B.V. is een Search Engine Mediabureau dat zorgt dat organisaties op internet vindbaar zijn en blijven. Checkit biedt de top 500-organisaties van Nederland een compleet dienstenpakket aan waarmee ze hun vindbaarheid op internet kunnen optimaliseren. Checkit is specialist en marktleider in Nederland op het gebied van Search Engine Marketing. Kijk voor meer informatie over Checkit op www.checkit.nl en kijk voor meer persberichten over de Nationale Search Engine Monitor op www.checkit.nl/persberichten.html

Over RM Interactive

RM Interactive is een onderzoeksbureau dat zich heeft gespecialiseerd in internet onderzoek, online onderzoek, usability analyse en website onderzoek. Kijk voor meer informatie over RM Interactive op www.rminteractive.nl



Checkit