Gemeente Utrecht
2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
66 Vragen van de heer V. Oldenborg
(vragen binnengekomen op 21 juni 2006)
Op 12 juni 2006 heeft het College een verzoek gekregen van een groot aantal bewoners van de Burgemeester Verderlaan, inzake de onacceptabele overlast veroorzaakt door (zwaar) bouwverkeer dat de Verderlaan gebruikt als sluiproute langs de snelweg A2. Behalve het aspect van overlast en verkeersveiligheid, speelt ook mee dat de Burgemeester Verderlaan niet is ingericht op de continue verwerking van zwaar vrachtverkeer. Deze te hoge belasting zal dan ook zeker schade en extra slijtage veroorzaken aan het wegdek en zal leiden tot hoge extra onderhoudskosten.
De bewoners constateren dat de door het wijkbureau toegezegde handhaving bij de bussluis niet of nauwelijks sprake is. Deze handhaving is per brief op 20 februari 2006 toegezegd aan de bewoners. Een waarneming van Leefbaar Utrecht op woensdagmiddag 21 juni leerde dat in een tijdsbestek van 10 minuten 26 motorvoertuigen de bussluis aan het begin van de Rijksstraatweg passeerden, waarvan er ten hoogste 5 als ontheffinghouders zouden kunnen worden gekwalificeerd (zoals taxi's en voertuigen van de dienst stadswerken). Dat betekent in de ogen van Leefbaar Utrecht dat het inrijverbod massaal geschonden wordt en handhaving middels een verbaliserend ambtenaar op zijn plaats is. Fysieke afsluiting of intensieve verbaliseringsacties gedurende een aantal weken zal het sluipverkeer en zodoende de overlast in de Burgemeester Verderlaan aanmerkelijk verminderen.
Dat leidt de fractie van Leefbaar Utrecht tot de volgende vragen.
1. Is het College bekend met het gebruik van de route Rijksstraatweg - Stadsdambrug - Zandweg - Burgemeester Verderlaan als sluiproute om de drukte op de snelweg A2 te omzeilen?
2. Is het College met Leefbaar Utrecht van mening dat de Burgemeester Verderlaan op een dergelijke verkeersstroom niet is ingericht?
3. Is het College bereid om op zeer korte termijn fysieke maatregelen te nemen, teneinde de bussluis af te sluiten voor ander verkeer dan bussen en eventuele andere ontheffingshouders?
4. Indien aanpassing van de bussluis op zeer korte termijn om gegronde redenen niet haalbaar zou zijn, is het College dan bereid om bij de politie aan te dringen op handhaving (d.w.z. verbalisatie) van het inrijverbod op de Rijksstraatweg?
5. Is het College bereid om in overleg te treden met de in het gebied gevestigde bedrijven (ook de in Leidsche Rijn actieve bouwbedrijven) en hen te wijzen op de geldende verkeersregels, de voorgenomen verscherpte handhaving en hun medeverantwoordelijkheid voor een leefbare woonomgeving?
---- --