Projectorganisatie Maasvlakte 2


APM Terminals eerste klant voor Maasvlakte 2

22 juni 2006

Havenbedrijf Rotterdam N.V. en APM Terminals hebben een overeenkomst onder voorwaarden gesloten voor uitgifte van een containerterminal op Maasvlakte 2. De terminal wordt maximaal 167 ha groot en kan groeien naar een capaciteit van zo'n 4,5 miljoen TEU. De terminal wordt gefaseerd aangelegd. Het eerste deel moet uiterlijk 2014 operationeel zijn. President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam: "We hebben ons hiermee verzekerd van een eerste grote klant voor Maasvlakte 2. Daardoor is voldaan aan een belangrijke voorwaarde voor de aanleg van Maasvlakte 2. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat APM Terminals en Maersk Line ook op lange termijn kunnen blijven groeien in Rotterdam. Dat is goed voor de concurrentiepositie van de haven. Ik ben daarom zeer verheugd over deze overeenkomst."

APM Terminals is onderdeel van het Deense AP Møller - Maersk. De rederij Maersk Line, het zusterbedrijf van APM Terminals ontstaan uit de overname van P&O Nedlloyd door Maersk Sealand, is met een marktaandeel van 18% wereldwijd het grootste bedrijf in het zeetransport van containers. APM Terminals is derde op de wereldranglijst van containerstuwadoors en heeft op dit moment al een containerterminal in Rotterdam. Op deze terminal handelt APM Terminals hoofdzakelijk de containers af die het zusterbedrijf Maersk Line verscheept. Door de nu gesloten overeenkomst is APM Terminals ook op lange termijn verzekerd van voldoende capaciteit om te blijven groeien in Rotterdam. Tegelijkertijd zal er geen lading van Maersk Line naar andere havens hoeven stromen op het moment dat de huidige terminal volledig benut is.

Naast de uitgifte van deze terminal aan APM Terminals voert het Havenbedrijf ook nog een zogenoemde open beoordelingsprocedure voor uitgifte van een containerterminal van 138 ha. Voor deze terminal hebben veertien overslagbedrijven en rederijen zich gekwalificeerd. Het Havenbedrijf verwacht eind juni hun biedingen. APM Terminals is een van deze kandidaten, maar zal zich terugtrekken uit deze open procedure, zodra genoemde voorwaarden zijn ingevuld. Hans Smits: " Deze twee uitgiftes staan ieder op zich. Interesse vanuit de markt voor vestiging op Maasvlakte 2 is zeer groot. Ik verwacht daarom dat we de open beoordelingsprocedure medio volgend jaar succesvol kunnen afronden. Dan is al ongeveer eenderde van Maasvlakte 2 uitgegeven." De planning is erop gericht om de terminal die in de open beoordelingsprocedure wordt uitgegeven eerder operationeel te laten zijn dan die van APM Terminals.

De nieuwe terminal van APM Terminals wordt gefaseerd uitgegeven. De eerste gronduitgifte is 60 ha. Dit wordt in drie stappen uitgebreid tot 167 ha mits een contractueel vastgelegd aantal containers op de terminal wordt behandeld. De terminal krijgt minimaal 2400 m diepzeekade met een diepgang tot 20 m en 500 binnenvaartkade met diepte van ruim 10 m. Het terrein is 600 m breed. Daarmee heeft de terminal een capaciteit van zo'n 4,5 miljoen TEU. Er komt een directe aansluiting op het spoor van de Betuweroute. De capaciteit van de huidige terminal van APM Terminals is zo'n 2,5 miljoen TEU.

Voor de nieuwe terminal van APM Terminals gelden vergelijkbare uitgiftevoorwaarden, bijvoorbeeld het vlak van duurzaamheid en techniek, als voor de terminal die via de open beoordelingsprocedure wordt uitgegeven.