Projectorganisatie Maasvlakte 2
APM Terminals eerste klant voor Maasvlakte 2
22 juni 2006
Havenbedrijf Rotterdam
N.V. en APM Terminals hebben een overeenkomst onder voorwaarden
gesloten voor uitgifte van een containerterminal op Maasvlakte 2. De
terminal wordt maximaal 167 ha groot en kan groeien naar een
capaciteit van zo'n 4,5 miljoen TEU. De terminal wordt gefaseerd
aangelegd. Het eerste deel moet uiterlijk 2014 operationeel zijn.
President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam: "We
hebben ons hiermee verzekerd van een eerste grote klant voor
Maasvlakte 2. Daardoor is voldaan aan een belangrijke voorwaarde voor
de aanleg van Maasvlakte 2. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat APM
Terminals en Maersk Line ook op lange termijn kunnen blijven groeien
in Rotterdam. Dat is goed voor de concurrentiepositie van de haven. Ik
ben daarom zeer verheugd over deze overeenkomst."
APM Terminals is onderdeel van het Deense AP Møller - Maersk. De
rederij Maersk Line, het zusterbedrijf van APM Terminals ontstaan uit
de overname van P&O Nedlloyd door Maersk Sealand, is met een
marktaandeel van 18% wereldwijd het grootste bedrijf in het
zeetransport van containers. APM Terminals is derde op de
wereldranglijst van containerstuwadoors en heeft op dit moment al een
containerterminal in Rotterdam. Op deze terminal handelt APM Terminals
hoofdzakelijk de containers af die het zusterbedrijf Maersk Line
verscheept. Door de nu gesloten overeenkomst is APM Terminals ook op
lange termijn verzekerd van voldoende capaciteit om te blijven groeien
in Rotterdam. Tegelijkertijd zal er geen lading van Maersk Line naar
andere havens hoeven stromen op het moment dat de huidige terminal
volledig benut is.
Naast de uitgifte van deze terminal aan APM Terminals voert het
Havenbedrijf ook nog een zogenoemde open beoordelingsprocedure voor
uitgifte van een containerterminal van 138 ha. Voor deze terminal
hebben veertien overslagbedrijven en rederijen zich gekwalificeerd.
Het Havenbedrijf verwacht eind juni hun biedingen. APM Terminals is
een van deze kandidaten, maar zal zich terugtrekken uit deze open
procedure, zodra genoemde voorwaarden zijn ingevuld. Hans Smits: "
Deze twee uitgiftes staan ieder op zich. Interesse vanuit de markt
voor vestiging op Maasvlakte 2 is zeer groot. Ik verwacht daarom dat
we de open beoordelingsprocedure medio volgend jaar succesvol kunnen
afronden. Dan is al ongeveer eenderde van Maasvlakte 2 uitgegeven." De
planning is erop gericht om de terminal die in de open
beoordelingsprocedure wordt uitgegeven eerder operationeel te laten
zijn dan die van APM Terminals.
De nieuwe terminal van APM Terminals wordt gefaseerd uitgegeven. De
eerste gronduitgifte is 60 ha. Dit wordt in drie stappen uitgebreid
tot 167 ha mits een contractueel vastgelegd aantal containers op de
terminal wordt behandeld. De terminal krijgt minimaal 2400 m
diepzeekade met een diepgang tot 20 m en 500 binnenvaartkade met
diepte van ruim 10 m. Het terrein is 600 m breed. Daarmee heeft de
terminal een capaciteit van zo'n 4,5 miljoen TEU. Er komt een directe
aansluiting op het spoor van de Betuweroute. De capaciteit van de
huidige terminal van APM Terminals is zo'n 2,5 miljoen TEU.
Voor de nieuwe terminal van APM Terminals gelden vergelijkbare
uitgiftevoorwaarden, bijvoorbeeld het vlak van duurzaamheid en
techniek, als voor de terminal die via de open beoordelingsprocedure
wordt uitgegeven.