VVD


22-6-2006

VVD wil motie luchtkwaliteit strikt uitgevoerd zien

De Tweede Kamer heeft vorig jaar een motie aangenomen waarin de Regering wordt opgedragen niet akkoord te gaan met verscherpte luchtkwaliteitsnormen zolang de huidige problemen in Nederland niet zijn opgelost.

Als de Regering keihard garandeert dat met een beleidspakket inclusief aangescherpte normen de Tweede Maasvlakte en spitsstroken weer kunnen worden aangelegd en woningbouwprojecten weer kunnen worden gebouwd, en dat de regering kan aangeven hoe en tegen welke kosten de nieuwe normen kunnen worden gehaald, dan houdt de VVD de deur naar instemming open. Zolang daar onduidelijkheid over bestaat, verwacht de VVD dat de Regering onder geen beding met verscherpte normen instemt.

Hieronder vindt u de bijdrage van VVD woordvoerder Paul de Krom in het debat. Alleen het gesproken woord geldt.

Luchtkwaliteit
Het belangrijkste onderwerp is natuurlijk Luchtkwaliteit. Vorige week hebben de Staatssecretaris en ik daar al een heftig debat over gehad. De VVD fractie wil niet meer en niet minder dan dat het Kabinet de motie van 16 november 2005 - waarin de Regering wordt opgedragen niet akkoord te gaan met aanscherping van luchtkwaliteitsnormen zolang niet is gegarandeerd dat de huidige problemen worden opgelost - strikt uitvoert. Enig tastbaar resultaat heb ik tot op de dag van vandaag nog niet gezien. De VVD is vóór effectief milieubeleid, en dus tegen beleid dat niet onderbouwd, juridisch onuitvoerbaar of praktisch onhaalbaar is. En dat is precies wat er wél gebeurt.

Dankzij de PvdA stemde Nederland zeven jaar geleden in met de normen met de aantekening dat Europa dan wel scherper bronbeleid moest voeren. Anders zou Nederland de normen niet halen. Daar kwam niets van terecht. Van het begin af aan bleef onduidelijk hóe Nederland die normen zou halen. Vervolgens zouden de normen door Brussel worden geëvalueerd. Ook dat gebeurde niet.

Toen bleek dat - zoals de VVD al vreesde - steeds meer bouw- en infrastructuurprojecten werden afgeblazen was de boodschap dat als Nederland zijn huiswerk zou doen we voor uitstel in aanmerking zouden komen. Dat huiswerk deden we, een in Europa ongeëvenaard pakket maatregelen van 900 mln. werd met steun van de VVD op tafel gelegd. Maar uitstel: ho maar. Afspraak op afspraak wordt dus geschonden. Sterker: de normen worden nog verder aangedraaid maar tegelijk mogen we van Europa nota bene geen roetfilters verplicht stellen op nieuwe auto's! De boodschap is nu: als Nederland niet instemt met aanscherping van de normen dan kan je uitstel en bronbeleid wel vergeten. Hoe haalbaar en uitvoerbaar dat is: geen idee. En hoe hard die toezeggingen zijn: ook geen idee. De geschiedenis van zeven jaar geleden herhaalt zich. De VVD kan en wil niet uitleggen dat zolang er geen garantie is dat het huidige probleem wordt opgelost, we alweer met verdere aanscherping akkoord moeten gaan. Wat ons betreft is het simpel: je kunt niet overgaan naar de volgende klas als je bent gezakt voor je examen. Ook harmonisatie van meetmethoden wordt door Europa keurig op de lange baan geschoven. Andere landen hebben kennelijk wat te verliezen of te verbergen! Het lijkt helemaal nergens naar. Kortom: de ruimte voor dit Kabinet om met aangescherpte normen thuis te komen voordat de huidige problemen zijn opgelost is wat de VVD fractie betreft nul. Na zeven jaar is het probleem nóg niet opgelost. Het verhaal dat we moeten instemmen omdat we ons onderhandelingstechnisch anders buitenspel zetten, geloof ik niets. Met dat argument worden we elke keer weer wat nieuws ingerommeld dat we eigenlijk niet willen. Ik heb liever dat de Staatssecretaris thuiskomt met de mededeling dat hij tegen heeft gestemd maar het bij gebrek aan meerderheid niet heeft gehaald, dan dat hij thuiskomt met aangescherpte normen zonder de garantie dat de huidige problemen zijn opgelost. Laat de Brusselse bureaucraten en politici zelf de zaak dan maar aan de mensen in Nederland uitleggen.
De Staatssecretaris neigt ernaar om het compromis dat in de Milieucommissie is bereikt op voorhand te omarmen. Ik vraag hem: kan hij op basis daarvan garanderen dat de huidige problemen worden opgelost, dat de Tweede Maasvlakte kan worden aangelegd, zijn collega Peijs weer spitsstroken kan aanleggen en zijn eigen Minister Dekker weer woningen kan bouwen? Garandeert hij uitstel, en adequate aanscherping van het bronbeleid? Wie zegt mij dat door de mogelijkheid van uitstel dat uitstel ook werkelijk krijgen? Of krijgen we dan soms opnieuw de boodschap weer eerst meer te doen? Zonder keiharde garanties heb ik er geen vertrouwen in. Kijk maar naar de historie. En als hij die garanties niet krijgt, hoe gaat hij mensen in Nederland dan uitleggen dat hij niettemin akkoord gaat met verdere verscherping? Gelet op de wetenschappelijke onzekerheid, hoe rechtvaardigt hij nieuwe PM 2,5 normen? Welke garantie geeft hij dat de aangescherpte (PM10) c.q. nieuwe normen (PM 2,5) worden gehaald? Hoe dan en tegen welke kosten? Kan hij beargumenteren dat de gezondheidseffecten ruimschoots opwegen tegen de kosten? Waar is de onderbouwing en verantwoording van dit alles? De VVD fractie wil op al deze punten volstrekte duidelijkheid. Het mag overigens duidelijk zijn dat de VVD fractie de inzet van de regering m.b.t. de Euro 5 en 6 normen volledig steunt.

Geen onnodige Brusselse bemoeizucht

In het overleg vorige week heb ik al aangegeven welke Brusselse beleidsvoornemens - hetzij van subsidiariteit, hetzij vanuit proportionaliteit - de prullenbak in moeten. Bijvoorbeeld de thematische strategie stedelijk milieu, de mariene strategie, de richtlijn inzake de bevordering van schone voertuigen, of de thematische strategie natuurlijke hulpbronnen. De VVD fractie eist van de Regering een zeer strakke toepassing van het subsidiariteits- en proportionaliteitsbeginsel. Het vertrouwen van de Nederlanders in de EU was toch al niet zo groot, weet u nog? Zie hoe het hier met de Constitutie is afgelopen. We moeten werken aan herstel van het vertrouwen in Europa, maar dat doen we niet door steeds min of meer stilzwijgend akkoord ter gaan met regels die betrekking hebben op zaken waar Europa zich eigenlijk niet mee moet bemoeien.

Varia

Wat betreft de Richtlijn toezicht en controle radioactieve afvalstoffen: maakt dit systeem het transport van afval en splijtstoffen nu eenvoudiger? De VVD wil duidelijkheid over de definities. Aangesloten moet worden bij de definitie uit de Kaderrichtlijn afvalstoffen en andere internationale afspraken, zoals de IAEA Joint Convention. Gebeurt dat niet, dan betekent dat dat er weer een extra vergunningprocedure wordt geschapen. Daar is de VVD tegen. Niet het materiaal zelf, maar de bestemming ervan moet bepalend zijn. De tekst hierover moet worden verduidelijkt. De vrijheid om scheepsroutes te gebruiken is verankerd in het internationale recht. De directive geeft niet aan dat deze rechten worden gehandhaafd. Dat moet wel gebeuren
Wat de Hoogwaterrichtlijn betreft wil de VVD niet dat dit leidt tot eindeloze rapportages en oeverloos overleg. Gaat de Staatssecretaris daarvoor zorgen?
Voor wat betreft de herziening van de Kaderrichtlijn Afvalstoffen: de VVD wil graag een KBA bij beleidsvoorstellen. Wat de VVD betreft moet worden gestuurd op het type hergebruik, maar de markt zoveel mogelijk zijn werk doen.