VVD


22-6-2006

VVD tevreden over akkoord zwerfafval

Statiegeld op blikjes en flesjes is voorlopig van de baan. Dat scheelt een hoop kosten, administratieve lasten en gedoe voor consumenten. Tegelijk is de aanpak waarover nu overeenstemming is bereikt met betrokken partijen veel effectiever.

Blikjes en flesjes maken maar vijf procent van het zwerfafval uit. Een veel bredere aanpak om het probleem aan te pakken is dus nodig. Met het bereikte akkoord wordt die aanpak veilig gesteld. Goed voor het milieu en goed voor de consument.

Hieronder treft u de bijdrage van VVD woordvoerder Paul de Krom. Alleen het gesproken woord geldt.

Principe akkoord producentenverantwoordelijkheid Eerst een opmerking over de rare brief die de Staatssecretaris aan 440.000 bedrijven stuurde op 10 maart, maar na schriftelijke vragen van collega Koopmans en mijzelf bij brief van 24 maart aan dezelfde bedrijven weer schielijk introk. Ik wil er niet teveel woorden aan vuil maken. Dit valt in de categorie `eens maar nooit weer'. Ik wil graag van de Staatssecretaris de verzekering dat bedrijven die niets met verpakkingen te maken hebben, zoals transporteurs, niet onder het regime vallen. Ik vraag ook bevestiging dat de grens van 15.000 kilo gehandhaafd blijft. Kan de Staatssecretaris nog eens toelichten waarom juist die grens is gekozen? De VVD wil in geen geval dat kleine ondernemers met dit alles worden lastig gevallen. De Richtlijn biedt hier ook ruimte voor door de mogelijkheid rekening te houden met kleine en middelgrote ondernemingen. Die hoeven toch hopelijk geen papiertjes te tellen van hun `toonbankproducten'? Nederland heeft toch geen kop gezet op de Richtlijn?

Inmiddels heeft ons het bericht bereikt dat er een principeakkoord is gesloten tussen verpakkend Nederland en de VNG over de belangrijkste uitgangspunten van de financiering van de inzameling van verpakkingsafval door gemeenten. Dat is mooi, maar mij is nog onduidelijk wat de afspraken precies inhouden. Ik begrijp dat het alleen om kunststofverpakkingen gaat en dat de
inzamelingsdoelstellingen `ruimschoots' worden gehaald. Ik heb wel een intentieverklaring gezien, maar veel wijzer ben ik daar niet van geworden. Kan de Staatssecretaris hierop ingaan? Wanneer krijgt de Kamer volledig inzicht in de afspraken, zowel inhoudelijk als financieel? Kan de Staatssecretaris het onderhandelingsproces uitleggen? Wanneer is hij zich er persoonlijk mee gaan bemoeien en waarom pas in een zo laat stadium? Ik heb mij wel verbaasd over de handelwijze van de VNG in december, en dan druk ik mij nog zachtjes uit. Op 16 november was er een principeakkoord tussen bedrijfsleven en VNG. De VNG had nog ruim tijd nodig om dit door haar leden te laten accorderen. Maar nog vóór het Algemeen Overleg inde Kamer op 15 december bleek het bestuur van de VNG het akkoord door haar eigen onderhandelaars al te hebben verworpen. De Kamer was daar indertijd niet van op de hoogte. Rare gang van zaken, en dan druk ik me nog zacht uit. Maar ook bij het bedrijfsleven zit het niet echt lekker geloof ik. Nedvang, als opvolger van SVM Pact, blijkt niet te voldoen als onderhandelingspartner. Kritische geluiden komen van VNO, MKB Nederland en Papier Recycling Nederland (PRN). Half april wordt Nedvang als onderhandelingspartner vervangen door een delegatie van vanuit het bedrijfsleven. Dat akkoord is er nu gelukkig, maar niet met alle partijen, zo begrijp ik. FME Nederland, PRN en Horeca Nederland willen onafhankelijk van Nedvang een eigen systeem. Van PRN begrijp ik dat in ieder geval heel goed. Die hebben sinds 1998 een goed functionerend systeem dat veel goedkoper werkt dan wanneer zij volgens het systeem en de tarieven aan Nedvang zouden moeten gaan betalen. De doelstellingen uit het verpakkingsconvenant en de AMvB worden ruimschoots gehaald. Waarom zouden zij meer gaan betalen als zij nu al hetzelfde resultaat behalen met een fractie van de kosten? Kan de Staatssecretaris deze informatie bevestigen? Is de Staatssecretaris het met mij eens dat als brancheorganisaties hetzelfde resultaat bereiken tegen veel lagere kosten dan via Nedvang, die brancheorganisaties daartoe in de gelegenheid moeten worden gesteld? Is de Staatssecretaris bereid dat te faciliteren in overleg met de VNG? In hoeverre geldt hetzelfde voor FME Nederland en Horeca Nederland? Niet alle bedrijven zijn aangesloten bij Nedvang. Wat is de omvang van de groep `free riders'? Wat gaat de Staatssecretaris daarmee doen? Hoe en op welke manier gaat hij handhaven? Hoe hoog zijn nu de administratieve lasten van de invoering van de producentenverantwoordelijkheid?

Kosten voor burger niet omhoog
De VVD stelde als voorwaarde voor invoering van de producentenverantwoordelijkheid dat de kosten van de burger niet omhoog zouden gaan door twee keer te betalen voor hetzelfde. Dit gebeurt als afvalstoffenheffingen en reinigingsrechten op het huidige niveau blijven, maar de kosten van het bedrijfsleven in de producten worden doorberekend. Het moet een systeem van communicerende vaten zijn: het één omhoog, dan het ander omlaag. Het resultaat is een zero-sum voor de burger. Voor de VVD is dit een principieel punt. Ik heb eerder gezegd dat als dit niet duidelijk is de AMvB wat de VVD betreft van tafel gaat. Welke garanties geeft deze Staatssecretaris aan de mensen in Nederland dat zij de facto niet meer gaan betalen? Waarom betalen inwoners van Dongen trouwens Euro 227,= aan afvalstoffenheffing, en die in Stadskanaal maar Euro 152,=? Voor meerpersoonshuishoudens zijn de verschillen nog groter: van 340,= in Dongen tot 208 in Stadskanaal. Zelfs binnen de gemeentegrenzen van Amsterdam verschillen de bedragen: 205 per jaar voor Amsterdam Centrum, in Osdorp Euro 183,= Vanwaar al deze verschillen? Hoe inzichtelijk zijn die kosten voor burgers eigenlijk? Hoe weten de burgers dat de opbrengsten niet hoger zijn dan de kosten? Zou het niet een goed idee zijn om de werking van de afvalmarkt eens goed in kaart te brengen? Is er bijvoorbeeld wel voldoende concurrentie? Is de Staatssecretaris bereid dat te laten onderzoeken? Kan het allemaal niet veel efficiënter en goedkoper? Als hij van mening is dat dit niet zo is, waar baseert hij dat dan op?

Zwerfafval
De VVD is blij dat statiegeld voor blikjes en flesjes van de baan is. Het voorkomt een hoop administratie, kosten, en ongemak voor de consument. De aanpak die tussen de Staatssecretaris, de VNG en het bedrijfsleven is afgesproken lijkt mij ook veel efficiënter. Ik heb de volgende vragen.

1. Bedrijfsleven geeft 11 mln per jaar. Hoeveel dragen de andere partijen financieel bij? VNG geeft aan zelf de handhavingkosten te dragen, maar daar staan dan ook extra inkomsten van bestuurlijke boete tegenover. Het Rijk geeft aan "ruimte op de begroting" te zoeken. Tot half oktober zal verder onderhandeld worden over de financiële bijdragen van de partijen. Maar waarom heeft het bedrijfsleven nu al wel een concreet bedrag genoemd en `vastgelegd' (3 x 11 mln), en gemeenten en Rijk niet?


2. De VNG beschouwt het bod van het bedrijfsleven (3 x 11 mln) niet als eindbod, maar als "een uitnodiging tot het voeren van verdere onderhandelingen" (bron: mail VNG d.d. 20 juni). Welke financiële afspraken zijn er nu precies gemaakt? Hoe groot is de kans dat medio oktober blijkt dat partijen er financieel toch niet uitkomen?


3. Hoe voorkomen we freeriders gedrag? Dit akkoord is een goed begin. De VVD-fractie hoopt dat de uitwerking van deze raamovereenkomst, die volgt in oktober, en de resultaten die dat oplevert over drie jaar voldoende positief zijn. Indien die onverhoopt te wensen overlaten, kunnen we altijd nog terugvallen op statiegeld / ecotax, hoewel dat zeker niet mijn voorkeur heeft.


4. Zijn er ook kwantitatieve afspraken gemaakt over het terugdringen van zwerfafval? Of gaat het alleen om inspanningsverplichtingen? Voor zover er kwantitatieve afspraken zijn / worden gemaakt, hoe denken de partijen deze te meten? Meten is toch niet goed mogelijk?


5. In het persbericht van het ministerie van VROM van afgelopen maandag staat: "Er komt geen statiegeld op blikjes, kleine plastic flesjes en andere verpakkingen, maar wel een boete voor mensen die hun troep op straat gooien. Om dat te controleren, worden speciale, gemeentelijke afvalcontroleurs aangesteld. Die kunnen overtreders een zogenaamde bestuurlijke boete opleggen die kan oplopen tot zo'n vijftig euro." In de brief van de Staatssecretaris staat niets over deze speciale controleurs (wel over extra handhaving). Komen deze er inderdaad; een soort parkeerwachters maar dan anders?

Verwijderingsbijdragen
Producenten zijn verplicht om verwijderingsbijdragen te verlagen of te stoppen als aannemelijk is dat fondsen groot genoeg zijn om de historische voorraad te dekken, volgens de Europese Richtlijn. Uit antwoorden op Kamervragen van collega Van Velzen en mijzelf maakt ik niet duidelijk op dat de fondsen niet groter zijn dan nodig. Hoe weet u zeker dat dat niet het geval is? In hoeverre wordt dit werkelijk door de Inspectie gecontroleerd? De Raad voor de Nederlandse Detailhandel wil de afdrachten stoppen. Op grond waarvan? Kan dit zomaar? Hoe kijkt de Staatssecretaris daar tegenaan? Waarom bent u van mening dat een ecoheffing op spaarlampen geen dubbele heffing is, omdat consumenten c.q. burgers er ook al voor betalen via de afvalstoffenheffing?)

Nascheiding en AVI's
Ons bereiken - van verschillende kanten uiteraard - volkomen tegengestelde geluiden over voor- en nadelen van nascheidingsinstallaties versus AVI's. Ik wil de Staatssecretaris vragen die nadrukkelijk in kaart te brengen, zowel vanuit milieu- als vanuit economisch oogpunt.