Nike wint merkenstrijd van WK-sponsor Adidas
Tapps b.v.
Dit is een origineel persbericht
Nike wint merkenstrijd van WK-sponsor Adidas
Nederland gokt massaal middels WK pools
Amsterdam, 22 juni 2006 - De Telegraaf, Voetbal International en Nike zijn de voorlopige
winnaars van de merkenstrijd die woedt rond het WK voetbal. De voetballiefhebbers zien De
Telegraaf als hèt WK dagblad en surfen meer naar de site van Voetbal International
dan naar speciale WK sites. Opvallend is dat kenners het sportmerk Nike het meest
associëren met het WK, terwijl niet Nike maar Adidas de hoofdsponsor van het
toermooi in Duitland is.
Dat blijkt uit online onderzoek van TAPPS in opdracht van Universal Media naar het
mediagedrag van echte voetballiefhebbers tijdens het WK-voetbal. Vorige week bleek uit
een onderzoek van TAPPS onder uitsluitend vrouwen dat zij massaal naar internet vluchten
tijdens het WK om te chatten en o.a. Marktplaats.nl te bezoeken. De respondenten zijn
afkomstig van de (opt-in) e-mail adresbestanden van SBS 6, NET 5, Veronica, Talpa en Sky
Radio 101 FM. Er zijn 12.000 Nederlanders uitgenodigd mee te doen in de
leeftijdscategorie 20-60 jaar.
Merken
Als de kenners wordt gevraagd met welk merk ze het WK associëren, wordt door 30
procent het merk Nike genoemd. Dit is opvallend omdat Nike geen officiële sponsor is
en geen campagne op tv heeft lopen tijdens het WK. Nike doet wel aan zogeheten
guerillamarketing, met een site als www.joga.com voor voetballiefhebbers.
Adidas is wel de eerste officiële sponsor van het WK die wordt genoemd door 17
procent van de liefhebbers, met Coca-Cola als goede tweede. Andere niet-sponsors die
handig meeliften met de WK hype zijn Heineken (17 procent) en Nationale Nederlanden als
sponsor van de NOS programma's (7 procent).
Voor Hyundai, McDonald's, Continental, Gilette en T-Mobile, allen officiële
WK-sponsors, is er nog veel werk aan de winkel. Spontaan scoren zij onder de liefhebbers
respectievelijk niet meer dan 3 procent.
WK Pools
De WK liefhebbers hebben voorafgaand aan het WK massaal gegokt: 51,5 procent zegt een WK
pool te hebben ingevuld. De WK loting werd dor 49,3 procent gevolgd.
29 Procent heeft voor het WK begon het huis en/of de auto versierd. Opvallend is dat onder
toch nog 7 procent van de volwassen liefhebbers zelfs de ouderwetse Panini plaatjes nog
verzameld worden.
Media WK associatie
De televisie is de belangrijkste informatiebron van de echte voetballiefhebbers: zij
kijken het liefst thuis naar de WK-uitzendingen van de NOS. Nederland-Ivoorkust werd door
57,6 procent thuis voor de buis bekeken, 19,3 procent deed dat bij vrienden en 10,1
procent ging naar het café. De verwachting was dat het café bezoek tijdens
de gisteren gespeelde wedstrijd Argentinië-Nederland met 50 procent zou toenemen.
Voor informatie over het WK worden door de liefhebbers veel dagbladen en internetsites
geraadpleegd. Opvallend is dat pagina 800 van Teletekst nog steeds een zeer gewaardeerde
informatiebron voor de liefhebber is. De Telegraaf wordt door 36 procent van de kenners
gezien als het WK dagblad, gevolgd door het AD (28,5 procent). Op internet worden vooral
de sites van Voetbal International (13,3), de KNVB (7,9 procent) en de Fifa (7,0 procent)
als waardevol gezien. Deze sites winnen het bij de liefhebbers ruim van Oranje.nl (4,3
procent) en Oranjeplein.nl (1,4 procent).
Weblogs en (regionale) radio
94 Procent zegt nooit een WK weblog te bezoeken. Van de radiozenders wordt Radio 1 gezien
als de beste WK zender (41,2 procent), gevolgd door Radio 538 met 17,1 procent. De
regionale media spelen bij de liefhebbers een marginale rol in de WK berichtgeving. De
kranten doen het daarbij iets beter dan de regionale radio.
Over TAPPS
TAPPS is een gespecialiseerd e-mailmarketingbureau op het gebied van online zakelijke en
consumenteninformatie. TAPPS verhuurt en verrijkt (opt-in) e-mailadressen waarbij de
ontvangers vooraf zelf actief toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van
commerciële informatie. Op dit moment beschikt TAPPS over ruim 4 miljoen zakelijke
en e-mailadressen van consumenten en heeft daarmee het grootste bereik in Nederland.
Over Universal Media
Universal Media is een Communicatie adviesbureau dat met de best getalenteerde groep
professionals voor haar opdrachtgevers het meest doelgericht en innovatief marketing
communicatie vraagstukken oplost.
Noot voor de redactie,