Nike wint merkenstrijd van WK-sponsor Adidas

Tapps b.v.

Dit is een origineel persbericht

Nike wint merkenstrijd van WK-sponsor Adidas
Nederland gokt massaal middels WK pools

Amsterdam, 22 juni 2006 - De Telegraaf, Voetbal International en Nike zijn de voorlopige winnaars van de merkenstrijd die woedt rond het WK voetbal. De voetballiefhebbers zien De Telegraaf als hèt WK dagblad en surfen meer naar de site van Voetbal International dan naar speciale WK sites. Opvallend is dat kenners het sportmerk Nike het meest associëren met het WK, terwijl niet Nike maar Adidas de hoofdsponsor van het toermooi in Duitland is.

Dat blijkt uit online onderzoek van TAPPS in opdracht van Universal Media naar het mediagedrag van echte voetballiefhebbers tijdens het WK-voetbal. Vorige week bleek uit een onderzoek van TAPPS onder uitsluitend vrouwen dat zij massaal naar internet vluchten tijdens het WK om te chatten en o.a. Marktplaats.nl te bezoeken. De respondenten zijn afkomstig van de (opt-in) e-mail adresbestanden van SBS 6, NET 5, Veronica, Talpa en Sky Radio 101 FM. Er zijn 12.000 Nederlanders uitgenodigd mee te doen in de leeftijdscategorie 20-60 jaar.

Merken
Als de kenners wordt gevraagd met welk merk ze het WK associëren, wordt door 30 procent het merk Nike genoemd. Dit is opvallend omdat Nike geen officiële sponsor is en geen campagne op tv heeft lopen tijdens het WK. Nike doet wel aan zogeheten guerillamarketing, met een site als www.joga.com voor voetballiefhebbers. Adidas is wel de eerste officiële sponsor van het WK die wordt genoemd door 17 procent van de liefhebbers, met Coca-Cola als goede tweede. Andere niet-sponsors die handig meeliften met de WK hype zijn Heineken (17 procent) en Nationale Nederlanden als sponsor van de NOS programma's (7 procent).

Voor Hyundai, McDonald's, Continental, Gilette en T-Mobile, allen officiële WK-sponsors, is er nog veel werk aan de winkel. Spontaan scoren zij onder de liefhebbers respectievelijk niet meer dan 3 procent.

WK Pools
De WK liefhebbers hebben voorafgaand aan het WK massaal gegokt: 51,5 procent zegt een WK pool te hebben ingevuld. De WK loting werd dor 49,3 procent gevolgd. 29 Procent heeft voor het WK begon het huis en/of de auto versierd. Opvallend is dat onder toch nog 7 procent van de volwassen liefhebbers zelfs de ouderwetse Panini plaatjes nog verzameld worden.

Media WK associatie
De televisie is de belangrijkste informatiebron van de echte voetballiefhebbers: zij kijken het liefst thuis naar de WK-uitzendingen van de NOS. Nederland-Ivoorkust werd door 57,6 procent thuis voor de buis bekeken, 19,3 procent deed dat bij vrienden en 10,1 procent ging naar het café. De verwachting was dat het café bezoek tijdens de gisteren gespeelde wedstrijd Argentinië-Nederland met 50 procent zou toenemen. Voor informatie over het WK worden door de liefhebbers veel dagbladen en internetsites geraadpleegd. Opvallend is dat pagina 800 van Teletekst nog steeds een zeer gewaardeerde informatiebron voor de liefhebber is. De Telegraaf wordt door 36 procent van de kenners gezien als het WK dagblad, gevolgd door het AD (28,5 procent). Op internet worden vooral de sites van Voetbal International (13,3), de KNVB (7,9 procent) en de Fifa (7,0 procent) als waardevol gezien. Deze sites winnen het bij de liefhebbers ruim van Oranje.nl (4,3 procent) en Oranjeplein.nl (1,4 procent).

Weblogs en (regionale) radio
94 Procent zegt nooit een WK weblog te bezoeken. Van de radiozenders wordt Radio 1 gezien als de beste WK zender (41,2 procent), gevolgd door Radio 538 met 17,1 procent. De regionale media spelen bij de liefhebbers een marginale rol in de WK berichtgeving. De kranten doen het daarbij iets beter dan de regionale radio.

Over TAPPS
TAPPS is een gespecialiseerd e-mailmarketingbureau op het gebied van online zakelijke en consumenteninformatie. TAPPS verhuurt en verrijkt (opt-in) e-mailadressen waarbij de ontvangers vooraf zelf actief toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van commerciële informatie. Op dit moment beschikt TAPPS over ruim 4 miljoen zakelijke en e-mailadressen van consumenten en heeft daarmee het grootste bereik in Nederland.

Over Universal Media
Universal Media is een Communicatie adviesbureau dat met de best getalenteerde groep professionals voor haar opdrachtgevers het meest doelgericht en innovatief marketing communicatie vraagstukken oplost.


Noot voor de redactie,