Europese erkenning NIMA diploma's

Nima

Amstelveen, 21 juni 2006: Sinds 3 juni jl. kunnen marketeers met een NIMA diploma makkelijker aan de slag in Europa. Op die datum zijn in de Finse Hoofdstad Helsinki de diploma's van het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) met unanieme instemming internationaal erkend door de overkoepelende organisatie van nationale marketinginstituten, de European Marketing Confederation (EMC).

NIMA heeft gezorgd voor een doorbraak door als eerste Europese marketinginstituut een diploma-erkenning van buiten de eigen landsgrenzen te verkrijgen en loopt hiermee voorop in de internationale ontwikkelingen.

Dankzij deze internationale erkenning komen NIMA-gediplomeerden in aanmerking voor het EMC Marketing Qualification Certificate. Dit certificaat opent de grenzen naar alle zeventien aangesloten landen van de EMC. Naast Nederland zijn dat België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Ierland, Oekraïne, Portugal, Rusland, Slowakije, Tsjechië, Turkije, Zuid-Afrika en Zweden. Het werkveld van marketeers wordt daarmee uitgebreid tot de Europese markt; ook Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland, Polen, Roemenie, Slovenië en IJsland sluiten zich binnenkort aan bij de EMC. 'Echt geweldig, dit geeft de mogelijkheid aan alle Nederlandse marketeers om hun hier bewezen competenties ook van waarde te laten zijn in het buitenland', aldus Alfred Levi (bestuursvoorzitter NIMA).

Was het tot voor kort lastig om buiten de landsgrenzen aan te geven waar een NIMA diploma precies voor staat en hoe dit zich verhoudt tot buitenlandse opleidingen, dankzij de internationale erkenning is dat nu een stuk eenvoudiger. Dat betekent meer duidelijkheid over de specifieke competenties en daarmee betere carrièrekansen voor NIMA-marketeers met een internationale focus. 'Deze accreditatie geeft blijk van respect en internationale waardering voor de Nederlandse NIMA-marketeers, daar zijn we heel trots op' vindt Petra Claessen (Directeur NIMA).


---
EMC
De European Marketing Confederation is in 1993 in het leven geroepen als de opvolger van het in 1967 opgerichte European Marketing Council. De koepelorganisatie telt 21 leden. Daarvan zijn er negen full member, onder wie het NIMA, dat ook de rol van vice-voorzitter invult. De EMC onderhoudt samenwerkingsverbanden met andere internationale organisaties als de American Marketing Association, de Asian Marketing Association, de Federation of Direct Marketing (Fedma), het internationaal overkoepelend onderzoeksinstituut Esomar, de European Marketing Academy (EMAC) en tal van andere organisaties. Meer informatie over het EMC is te vinden op www.emc.be

NIMA
NIMA stimuleert, ontwikkelt en professionaliseert marketeers werkzaam in het marketingvakgebied. Dit gebeurt enerzijds via de NIMA vereniging in haar rol als marketingplatform voor circa 3.000 leden en anderzijds door het afnemen van ruim 10.000 examens per jaar op het gebied van marketing, sales, communicatie en marktonderzoek. NIMA-examens staan onder toezicht van de Stichting Examenkamer voor de nationale en internationale afname. NIMA bestaat reeds 40 jaar en is gevestigd in Amstelveen. Meer informatie over NIMA is te vinden op www.nima.nl

EINDE PERSBERICHT

Noot voor de redactie,