Europese erkenning NIMA diploma's
Nima
Amstelveen, 21 juni 2006: Sinds 3 juni jl. kunnen marketeers met een NIMA diploma
makkelijker aan de slag in Europa. Op die datum zijn in de Finse Hoofdstad Helsinki de
diploma's van het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) met unanieme instemming
internationaal erkend door de overkoepelende organisatie van nationale
marketinginstituten, de European Marketing Confederation (EMC).
NIMA heeft gezorgd voor een doorbraak door als eerste Europese marketinginstituut een
diploma-erkenning van buiten de eigen landsgrenzen te verkrijgen en loopt hiermee voorop
in de internationale ontwikkelingen.
Dankzij deze internationale erkenning komen NIMA-gediplomeerden in aanmerking voor het EMC
Marketing Qualification Certificate. Dit certificaat opent de grenzen naar alle zeventien
aangesloten landen van de EMC. Naast Nederland zijn dat België, Denemarken,
Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Ierland,
Oekraïne, Portugal, Rusland, Slowakije, Tsjechië, Turkije, Zuid-Afrika en
Zweden. Het werkveld van marketeers wordt daarmee uitgebreid tot de Europese markt; ook
Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland, Polen, Roemenie, Slovenië en IJsland sluiten
zich binnenkort aan bij de EMC. 'Echt geweldig, dit geeft de mogelijkheid aan alle
Nederlandse marketeers om hun hier bewezen competenties ook van waarde te laten zijn in
het buitenland', aldus Alfred Levi (bestuursvoorzitter NIMA).
Was het tot voor kort lastig om buiten de landsgrenzen aan te geven waar een NIMA diploma
precies voor staat en hoe dit zich verhoudt tot buitenlandse opleidingen, dankzij de
internationale erkenning is dat nu een stuk eenvoudiger. Dat betekent meer duidelijkheid
over de specifieke competenties en daarmee betere carrièrekansen voor
NIMA-marketeers met een internationale focus. 'Deze accreditatie geeft blijk van respect
en internationale waardering voor de Nederlandse NIMA-marketeers, daar zijn we heel trots
op' vindt Petra Claessen (Directeur NIMA).
---
EMC
De European Marketing Confederation is in 1993 in het leven geroepen als de opvolger van
het in 1967 opgerichte European Marketing Council. De koepelorganisatie telt 21 leden.
Daarvan zijn er negen full member, onder wie het NIMA, dat ook de rol van vice-voorzitter
invult. De EMC onderhoudt samenwerkingsverbanden met andere internationale organisaties
als de American Marketing Association, de Asian Marketing Association, de Federation of
Direct Marketing (Fedma), het internationaal overkoepelend onderzoeksinstituut Esomar, de
European Marketing Academy (EMAC) en tal van andere organisaties. Meer informatie over het
EMC is te vinden op www.emc.be
NIMA
NIMA stimuleert, ontwikkelt en professionaliseert marketeers werkzaam in het
marketingvakgebied. Dit gebeurt enerzijds via de NIMA vereniging in haar rol als
marketingplatform voor circa 3.000 leden en anderzijds door het afnemen van ruim 10.000
examens per jaar op het gebied van marketing, sales, communicatie en marktonderzoek.
NIMA-examens staan onder toezicht van de Stichting Examenkamer voor de nationale en
internationale afname. NIMA bestaat reeds 40 jaar en is gevestigd in Amstelveen. Meer
informatie over NIMA is te vinden op www.nima.nl
EINDE PERSBERICHT
Noot voor de redactie,