Ingezonden persbericht
Zoetermeer, 22 juni 2006
TLN: Europees modal shift beleid heeft gefaald
TLN vindt dat het modal shift beleid van de EU heeft gefaald en dat het tijd is voor een realistischer vervoersbeleid. Volgens de ondernemersorganisatie heeft de Europese Commissie grote moeite om de consequenties onder ogen te zien en de bakens te verzetten. Algemeen voorzitter Mich van der Harst: 'Europa heeft behoefte aan innovatie, dynamiek, nieuw elan. De Europese Commissie biedt slechts nieuwe wijn in oude zakken.'
Deze week heeft de Europese Commissie de tussenbalans van het Witboek Transport 2001 gepresenteerd. Tussen de regels door geeft ze toe dat het gevoerde vervoerbeleid de doelstellingen niet heeft gehaald. Zo heeft er geen stabilisatie of vergroting van het marktaandeel van spoor of binnenvaart plaatsgevonden. Integendeel, het marktaandeel van het wegvervoer groeide in de afgelopen jaren. Ondanks tal van maatregelen tegen het wegvervoer en voor andere vervoerswijzen. Van der Harst: 'In een markteconomie willen bedrijven zelf bepalen hoe ze hun spullen vervoeren. En dat staat duidelijk haaks op het gevoerde modal shift beleid van de EU. In de tussenbalans ziet de Commissie die realiteit nog altijd onvoldoende onder ogen. En dat is diep triest.'
Volgens TLN is de Europese Commissie op vervoersgebied de weg kwijt. De tussenbalans is daardoor een vat van allerlei tegenstrijdige belangen. Van visie is geen sprake. De EU moet de keuze van de markt respecteren en ondersteunen. Brussel kan een voorbeeld nemen aan de Nederlandse Nota Mobiliteit. De zwabberende Commissie zegt nu over vele onderwerpen de belanghebbenden te willen raadplegen, in een zoektocht naar nieuw beleid. Dat is positief. TLN wil graag een constructieve bijdrage leveren aan de vorming van een meer realistisch en stimulerend Europees vervoerbeleid.
Bel voor meer informatie naar de afdeling Communicatie, Rick Ohm, 079-3636208.