Ingezonden persbericht


Onderzoek MSN wijst uit: de consument bepaalt

Zelfbewuste consument vraagt om nieuwe bijdetijdse aanpak adverteerders

Amsterdam, 22 juni 2006 - Cannes, 22 juni 2006 - MSN, presenteert het rapport 'The Consumer in Control'. MSN onderzocht de machtsverschuiving die gaande is in de internationale reclamewereld. Belangrijkste conclusie is dat consumenten de macht overnemen van media en adverteerders. Voor adverteerders betekent dit: effectieve reclame moet meer dan ooit 'engaging' zijn, interactief en relevant.

De regels zijn aan het veranderen in de reclamewereld. Vanwege internet gaat "het digitale leven" een steeds belangrijker deel van het échte leven uitmaken. De consument bepaalt online zélf welke informatie hij aangeboden wil krijgen en in welke producten hij is geïnteresseerd. In het rapport 'The Consumer in Control' van MSN wordt duidelijk dat de adverteerders zich in de toekomst meer op het individu moeten richten dan op de massa, gezien de afnemende aandacht voor de conventionele televisiereclame en de toename van mediakanalen.

De uitdaging: het digitaal bereiken, boeien en overhalen van consumenten Om de adverteerders ertoe te bewegen zich op deze uitdaging te storten, werd het rapport verspreid op het Cannes Lions Advertising Festival, dat op 19 en 20 juni in Cannes plaatsvond. MSN wil met dit onderzoek adverteerders de elementen aanreiken die zij in overweging kunnen nemen bij het ontwikkelen van campagnes: - Consument is sceptisch
- Technologie maakt informatie consumptie waar en wanneer mogelijk - zonder advertenties - Media raakt verder gefragmenteerd

Julian Smith, marketinganalist bij Jupiter Media, schreef het voorwoord voor dit onderzoek. Hierin stelt hij dat het steeds moeilijker wordt om de zelfbewuste consument van vandaag - die de moderne media actief tot zich neemt - te bereiken, te boeien en over te halen. Marketeers worden daarom gedwongen zich te richten op nieuwe methodes om die consument wél te bereiken, nu de rol van de conventionele televisiereclame binnenkort uitgespeeld lijkt.

"Ons doel is om adverteerders, mediaplanners en reclamemakers ervan te doordringen dat het digitaal benaderen van doelgroepen - via online reclame, zoekopdrachten op internet of gedownloade informatie - een nieuwe en belangrijke uitdaging vormt die door de markt moet worden omarmd," reageert Chris Dobson, Vice President International Advertising Sales van de Microsoft Online Business Group. "Adverteerders moeten de fragmentatie van de media en de explosieve groei van het aantal digitale apparaten aangrijpen om de consument aan zich te binden, nu mensen over de hele wereld de mediabeleving naar hun eigen hand zetten. Samen met adverteerders tovert MSN campagnes om tot innovatieve, interactieve online verhalen. Hiermee worden niet alleen de investeringen terugverdiend en dus de campagnes efficiënter: de online beleving van de consument is er ook bij gebaat.

Deelnemers aan het festival in Cannes kunnen vanaf 22 juni in de MSN Cyber Lounge (in het atrium van het Palais des Festivals) een exemplaar van het rapport 'The Consumer in Control' afhalen. Ook is het rapport vanaf 22 juni te downloaden op www.advertising.msn.nl.

MSN
MSN, onderdeel van Microsoft, is 's-werelds en Nederlands meest bezochte internetbestemming. MSN trekt wereldwijd meer dan 420 miljoen unieke gebruikers per maand. De diensten worden gelokaliseerd aangeboden in 41 markten en 21 talen. MSN is wereldwijd leidend in het bieden van webdiensten aan consumenten (MSN Hotmail, MSN Messenger, MSN Spaces en MSN Search) en digitale marketingoplossingen aan bedrijven. Meer informatie is te vinden op www.msn.nl.

Windows Live(tm)
Windows Live staat voor een aantal persoonlijke Internetdiensten en software, gemaakt om alle contacten en relaties, informatie en zaken die mensen belangrijk vinden op één veilige plaats op Internet samen te brengen. Tevens biedt Windows Live beveiligingsfuncties voor de PC, mobiele apparaten en het web.