http://www.evo.nl
PERSBERICHT
22 juni 2006
'Scheepvaartmaatschappijen doen slinkse poging kartel in stand te houden'
Naar alle waarschijnlijkheid trekt de Europese Raad van Ministers op korte termijn de verordening in die het rederijen mogelijk maakt prijzen onderling af te stemmen. Via hun belangenorganisatie 'European Liner Affairs Association' (ELAA) hebben de scheepvaartmaatschappijen vandaag tijdens een persconferentie in Brussel een alternatief op tafel gelegd dat voor verladers ronduit onacceptabel is. Want als het aan de rederijen ligt, krijgen verladers via de achterdeur alsnog een kartel in de maag gesplitst. Volgens EVO kan de Europese Commissie niet anders dan het voorstel van de rederijen in zijn geheel afwijzen.
De huidige mededingingsregels die voor iedere industrie gelden, moeten ook worden toegepast in deze sector. De vrijstelling van het kartelverbod zadelt het im- en exporterend bedrijfsleven jaarlijks op met honderden miljoenen euro's extra aan vrachtkosten, omdat rederijen nu onderling afspraken kunnen maken over het opleggen van toeslagen.
Het voorstel van ELAA leidt ertoe dat deze praktijk in stand wordt gehouden. De rederijen stellen een systeem voor dat gebruik maakt van een prijsindex. Zij willen onderling gegevens uitwisselen over marktinformatie, beschikbare capaciteit, ladingvolumes en toeslagen. EVO kijkt met argwaan naar de intenties achter het plan om deze kostenontwikkelingen te publiceren. Juist dit soort informatie vormt nu de basis voor brandstof, valuta en haventoeslagen die de rederijen opleggen aan verladers. Als rederijen elkaar inzicht geven in dat soort gegevens, dan kunnen ze daar ook hun prijsstrategie onderling op afstemmen.
Het voorstel van de rederijen maakt het nog steeds mogelijk om onderling commercieel gevoelige marktinformatie uit te wisselen. Hoewel consultatie met verladers onderdeel uitmaakt van de plannen, kunnen de rederijen hierdoor hun positie op voorhand bepalen. Daarmee worden de klanten met de rug tegen de muur gezet en blijven individuele onderhandelingen een wassen neus.