Designers Against Aids & MEN.at.WORK bundelen krachten

Men.at.work

Persbericht: DAA & MEN-at-WORK (VOOR PUBLICATIE NA 20 JULI 2006)

Designers Against Aids & MEN-at-WORK bundelen krachten om de Aids Awareness onder jongeren te vergroten.

Geen truttig gepreek of een vage abstracte boodschap en nauwelijks symboliek, maar een concrete boodschap gecombineerd met hetgeen jongeren dag in dag uit bezig houdt; FASHION!

Het idee van DAA is vrij simpel; het gaat om een fashionline met als core product een basic T-shirt, voorzien van een door bekende artiest of ontwerper gemaakt ontwerp.

Onder de internationale artiesten, dj's, ontwerpers en fotografen die de ontwerpen van de shirts in de huidige collectie verzorgen zijn Rogan Gregory, Faithless, Playboy Design, Katharine Hamnett, Christophe Coppens, Chicks on Speed, Agatha Ruiz de la Prada en Bernhard Willhelm. Ook Vive la Fète en MTV hebben op hun eigen manier een bijdrage geleverd aan het geheel...

Sinds het bekend worden van het HIV virus en de daaruit voortvloeiende ziekte AIDS in de jaren '80, ziet het er voor de dragers van het virus en de ziekte de laatste jaren iets beter uit. Het ontwikkelen van betere medicijnen houdt deze mensen intussen 'wat langer op de been'. Maar dit geldt eigenlijk alleen voor de meeste mensen in het Westen. In Afrika worden nog steeds bijna letterlijk hele stammen en bevolkingsgroepen weggevaagd door AIDS en gek genoeg is de media-aandacht hiervoor verslapt. Met dien gevolge dat ook de gevolgen van AIDS door veel mensen, onder wie veel jongeren, nog altijd worden onderschat.

Om de 'hiv/AIDS awareness' te vergroten heeft de Beauty Without Irony Foundation, geleid door Ninette Murk en Javier Barcala, het fashionlabel DESIGNERS AGAINST AIDS (DAA) opgericht.

Doel; AIDS onder de aandacht brengen van de media en daardoor de aandacht van jongeren opnieuw te pakken.

Ninette Murk was eerder Creative Director van 'Designers do Denim'. Deze boodschap is reeds in diverse landen opgepakt en bij diverse grote en aansprekende winkelconcepten (denk aan: Colette en Comme des Garcons in Parijs/ Dover Street Market in Londen, MoCa in Los Angeles, Best Shop in Berlijn en Fish&Chips in Antwerpen) vliegen de shirts dan ook over de toonbank. De shirts zijn wanted! Of beter gezegd; de boodschap komt over!

Vanaf medio juli 2006 zal MEN-at-WORK de shirts van Designers Against Aids exclusief in Nederland gaan verkopen.

Het MEN-at-WORK concept leent zich uitstekend voor de verspreiding van de boodschap. Via de Nederlandse retailer komt de boodschap van DAA gelijk bij de mensen waar het moet komen; jonge mensen die de toekomst hebben en geïnteresseerd zijn in mode. Waar eerder een behoorlijk schokkende kerstetalage met bebloede shirts het middel was om de awareness van Zinloos Geweld te vergroten is het nu zaak om de AIDS awareness van Nederlandse jongeren aan te pakken.

Inmiddels heeft ook de coole en upcoming modeontwerper Bas Kosters zijn medewerking reeds bevestigd voor de collectie voor lente 2007. Buiten het zoeken naar een geschikte partner zoeken de organisatoren nog steeds naar meer Nederlandse designers, muzikanten en kunstenaars die mee willen helpen om het doel te bereiken.

De door het Fair Trade label 'American Apparel' gemaakte shirts gaan standaard 39,95 euro kosten. 50% van de opbrengsten gaan rechtstreeks naar het Antwerpse Instituut voor Tropische Geneeskunde (www.itg.be), dat baanbrekend onderzoek verricht voor de ontwikkeling van medicijnen tegen AIDS.

Op 21 juni 2006 organiseerde DAA in Cafe Anvers in Antwerpen een groot feest om ook daar van zich te laten horen en de nieuwe collectie te presenteren. Voor de grotere Belgische popfestivals is er deze zomer een speciale serie DAA t-shirts met bijpassende condoomdoosjes uit onder de naam 'Belgian Popline' uitgebracht.

MEN-at-WORK zijn aan het kijken naar de mogelijkheden om ook een feest in Nederland te organiseren.