Gemeente Zaanstad

Gemeente start in september vrijstellingsprocedure voor busbrug De Binding Het college van B&W wil na de zomervakantie starten met een vrijstellingsprocedure om toch de busbrug voor verkeer te kunnen openen. Deze procedure (artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening) maakt het mogelijk om af te wijken van het bestemmingsplan, waarin nu staat dat de busbrug gesloten blijft. 21-06-2006

De gemeente doet in de zomerperiode onderzoek naar aspecten als geluid, luchtkwaliteit en verkeer. De verwachting is dat de busbrug in 2009 kan worden opengesteld. De busbrug zal in elk geval gesloten blijven voor zwaar verkeer (vrachtwagens), en tijdens de spits (standaard van 7.00 - 9.00 uur en van 16.00 - 18.00 uur).

In september 2003 heeft de Raad van State bestemmingsplan De Binding vernietigd, waardoor openstelling van de busbrug niet door ging. Het college wil de busbrug (behoudens zwaar verkeer en buiten de spits) alsnog openstellen, om zo de bereikbaarheid van de wijk Westerwatering te verbeteren. Op dit moment heeft deze wijk maar één ontsluiting, via de Houtveldweg.

Bestemmingsplan versus vrijstelling
In 2001 is een bestemmingsplanprocedure gestart om de busbrug open te stellen. Dit bestemmingsplan is in 2003 door de Raad van State vernietigd. Naast het maken van een nieuw bestemmingsplan kan de busbrug ook worden opengesteld na het verlenen van vrijstelling. De vrijstellingsprocedure is korter en sneller dan een bestemmingsplanprocedure. Via een vrijstelling kan ook direct de beperking voor zwaar verkeer en tijdens de spits worden geregeld. Hierdoor is er ook meer zekerheid voor de buurt dat de busbrug niet ineens helemáál open gaat. Bij een nieuw bestemmingsplan is daar een apart verkeersbesluit voor nodig. Het college heeft daarom gekozen voor een vrijstellingsprocedure.

Vervolgprocedure
De interne voorbereiding zal plaatsvinden tot en met september 2006. In die periode zal extern geluid- en verkeerskundig onderzoek worden verricht. Wanneer in september voldoende onderzoek heeft plaatsgevonden, wordt een aanvraag ingediend. Als de onderbouwing in concept klaar ligt, zal worden besloten om een
ontwerp-vrijstellingsbesluit ter inzage te leggen. Gedurende 6 weken kunnen daar dan zienswijzen tegen worden ingediend. Parallel aan deze procedure zal, op grond van de Wet Geluidhinder, vanaf september aan Gedeputeerde Staten ontheffing worden gevraagd voor een hogere geluidsbelasting op de gevels van nader te bepalen woningen.

Na afloop van de inzagetermijn en afhankelijk van de aard en omvang van de ontvangen zienswijzen en de `ontheffing hogere geluidswaarde' zal naar verwachting begin 2007 een besluit worden genomen over de vrijstelling. Vervolgens wordt het besluit bekend gemaakt en - omdat geen bouwvergunning vereist is - staat tegen de vrijstelling rechtstreeks beroep open bij de rechtbank en eventueel hoger beroep bij de Raad van State.

Feitelijke openstelling in 2009, buiten de spits en niet voor zwaar verkeer
De totale procedure, inclusief (hoger) beroep, neemt naar verwachting 2,5 jaar in beslag. Aansluitend zullen geluidsreducerende maatregelen getroffen moeten worden, waarna de busbrug daadwerkelijk kan worden opengesteld - behoudens in de spits (standaard van 7.00 - 9.00 uur en van 16.00 - 18.00 uur) en voor zwaar verkeer (vrachtwagens). Dit betekent dat feitelijke openstelling in 2009 wordt voorzien.