Schaken is oorlog
Wat moet het schaken doen in de niet aflatende strijd om de
publiciteit? Rudy Stroink, de Chief Executive Officer van TCN Property
Projects, had daar tijdens de opening van het Nederlands
Kampioenschapzo zijn gedachten over. TCN is samen met de Gemeente
Hilversum en de Provincie Noord-Holland een van de hoofdsponsors van
het kampioenschap en huisvest het toernooi.
Hieronder de toespraak van Stroink.
'In deze tijd en op deze plek dringt zich toch wel heel nadrukkelijk
de vraag naar de relatie tussen media en sport op.
Het lukt schaken niet in de belangstelling van het grote publiek te
komen, als in: 'Zes miljoen mensen zagen gisteren de zinderende finale
van het Nederlands Kampioenschap.'
Het punt is dat schaken zich moeilijk leent voor na- en vooral
voorbeschouwingen, er kan te weinig over 'geprietpraat' worden. Er
zijn te weinig opties om over te speculeren.
Mocht u een knieval willen maken voor het grote mediamonster, dan heb
ik een aantal suggesties voor u:
- de opstelling variëren, in de geest van: vandaag openen we in een
6-3-3-4 opstelling;
- transfers toestaan, van tevoren de koningin inruilen voor twee
torens en een pion;
- hoe kunt u ooit een journalist lyrisch over een wedstrijd laten
schrijven als hij het bij toren a2-a4 moet houden? Misschien kunt u
overwegen om elke zet uit drie stappen te laten bestaan: een hakje
naar a4, een schijnbeweging naar b4 en daarna de kill op b7;
- medische rapporten laten verschijnen, inclusief röntgenfoto's van de
duim- en wijsvinger van de sterspeler;
- als u wilt dat in huiselijke kring nog lang over de schaakwedstrijd
wordt nagesproken moet u de buitenspelregel introduceren, maar dan zo
dat er altijd nog een schijn van willekeur aan kan blijven hangen. Zo
van: Ja, eigenlijk staat die pion buitenspel, maar hij doet niet meer
mee aan het spel, dus dan telt het niet;
- u hebt geen arbiters die willekeurig gele en rode kaarten kunnen
uitdelen en stukken van het veld kunnen sturen, en die de wedstrijd
volkomen willekeurig vijf minuten langer kunnen laten doorlopen;
- u kunt de Servische en Chinese maffia interesseren in het omkopen
van spelers;
- vergeet de bobo's niet, bestuurders die af en toe onmogelijke
maatregelen nemen, zoals: vanaf nu wordt in de kleuren groen en paars
geschaakt. Overigens is het een idee om de schaakstukken in de kleuren
van het land te verven, wat bierfabrikanten weer tot allerlei
creatieve marketingideeën kan brengen. Bobo's kunnen ook beslissen dat
vuurwerk alleen na de wedstrijd kan worden afgestoken;
- en daar kan dan weer uren over gepraat worden. En dan zegt de
Cruijff van het schaken: 'Als je de stukken niet naar voren beweegt
ken je niet winnen';
- we hebben nog gedacht om in overleg met de organisatie de gemeente
aan te laten kondigen dat ze voor het weekend honderd man extra ME
hebben ingezet in het kader van dit schaaktoernooi en dat er voor
zessen en na een uur 's nachts geen bier meer geschonken wordt in
Hilversum.
Schaken is geen mediaoorlog
U begrijpt dat dit allemaal niet werkt en ik hoop dat u compromisloos
dit edele spel nog vijfhonderd jaar zijn eigen regels laat houden. En
als Mozes, in dit geval de media, niet naar de berg komt, komt de berg
naar Mozes, dacht Jan Nagel en zo zijn wij blij dat u in ons midden
dit kampioenschap houdt. En misschien struikelt er nog een
voetbaljournalist over een schaakbord en gaat hij erover berichten.
Ik houd van de mystiek van het schaken; van Euwe, Kasparov en Fischer
(die heeft tenminste recentelijk weer een bijdrage geleverd aan de
media-exposure van het schaken) en van de uitleg van Hans Böhm. Ik
hoop op creativiteit in het spel en op genialiteit in de oplossingen
voor netelige situaties waarin u zich dadelijk stort, en ik wil graag
eindigen door het toernooi te openen met het buitengewoon poëtische
1. d2-d4'
---
Koninklijke Nederlandse Schaakbond