Webscan Capgemini toont aan: ziekenhuis benut website nog steeds onvoldoende
Ziekenhuizen zetten website niet in bij slag om patiënt
Publicatiedatum 19 June 2006
Uit een onderzoek van Capgemini onder 97 Nederlandse ziekenhuizen naar
het ontwikkelstadium van hun website (de zogenoemde webscan), blijkt
dat ziekenhuizen de mogelijkheden van hun website nog steeds
onvoldoende benutten. Opvallend is dat ziekenhuizen hun website niet
gebruiken om in te spelen op belangrijke ontwikkelingen als de
toenemende marktwerking in de zorg en het nieuwe zorgstelsel. Zo
vermeldt slechts 28 procent van de ziekenhuizen met welke
zorgverzekeraars zij een overeenkomst hebben gesloten. Hiermee laten
ziekenhuizen kansen liggen.
Voor 1 mei 2006 moest elke Nederlander, desgewenst, een nieuwe
zorgverzekering afgesloten hebben. Om een goede keus te maken willen
mensen weten met welke zorgverzekeraar het ziekenhuis van hun keuze
een contract heeft gesloten. Volgens Ageeth Wahle, Capgemini
Adviesgroep Gezondheidszorg, is de concurrentie tussen ziekenhuizen
groot: "De jacht op de patiënt is geopend en hiervoor moet elk middel
worden ingezet. Een website is hét middel om patiënten te informeren
over belangrijke ontwikkelingen in de zorg, en hoe het ziekenhuis
daarmee omgaat dan wel op inspringt."
Volgens de onderzoekers benutten ziekenhuizen, vooral op het gebied
van voorlichting en het verbeteren van de communicatie met de patiënt,
niet alle kansen. Slechts 36 procent van de ziekenhuizen biedt de
mogelijkheid om via de website of een e-mail een klacht in te dienen.
Afspraken maken, inzien of wijzigen via internet kan maar bij één op
de twintig ziekenhuizen. De website wordt praktisch niet gebruikt om
een eigen identiteit neer te zetten en patiënt wordt daardoor
onvoldoende bereikt.
Een positieve ontwikkeling is de mogelijkheid voor ouders om hun
pasgeboren baby via de webcam te bewonderen. Op dit moment bieden
zeven ziekenhuizen deze mogelijkheid. Daarnaast hebben ziekenhuizen
goed ingespeeld op de invoering van DBC´s; Diagnose Behandel
Combinaties. De webscan wijst uit dat op de website van elk ziekenhuis
de DBC-prijslijst staat. Bij de vorige webscan was dit nog maar bij de
helft van de ziekenhuizen het geval. Op een aantal andere punten zijn
de websites van ziekenhuizen ook verbeterd. De sites zijn
patiëntvriendelijker geworden: 86 procent toont actuele wachttijden en
71 procent van de websites beschikt over een zoekmachine. Bij meer dan
de helft van de websites kan de patiënt informatie over ingrepen en
behandelingen downloaden in de vorm van folders of brochures.
Opvallend is hoe bescheiden ziekenhuizen zich opstellen bij het bekend
maken van prijzen of onderscheidingen die ze winnen. Er wordt op
websites ook nauwelijks bericht gemaakt van aansprekende resultaten
die zijn behaald door onderzoek of innovaties. De winnaar(s) van de
top 100 beste ziekenhuizen van het AD en Elsevier vermelden dit
bijvoorbeeld niet prominent op hun website. Onder de deelnemende
ziekenhuizen bevonden zich acht academische, achttien topklinische,
drie categorale en 68 algemene ziekenhuizen.
Over Capgemini
Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-,
technology- en outsourcingdiensten ter wereld, werkt op een unieke
manier samen met zijn klanten. Deze werkwijze noemt Capgemini de
"Collaborative Business Experience". Door zich te richten op
gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde
helpt Capgemini bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe
groeistrategieën, het optimaal benutten van de mogelijkheden van
technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking.
Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst en
realiseerde in 2005 een omzet van 6,9 miljard euro. Meer informatie
over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden
op www.nl.capgemini.com
Meer informatie
Capgemini, Lucas Stassen, woordvoerder
Telefoon: 030 689 5281, Mobiel: 06 4172 5315
E-mail: lucas.stassen@capgemini.com
Download het rapport Webscan ziekenhuizen 2005