Webscan Capgemini toont aan: ziekenhuis benut website nog steeds onvoldoende

Ziekenhuizen zetten website niet in bij slag om patiënt

Publicatiedatum 19 June 2006

Uit een onderzoek van Capgemini onder 97 Nederlandse ziekenhuizen naar het ontwikkelstadium van hun website (de zogenoemde webscan), blijkt dat ziekenhuizen de mogelijkheden van hun website nog steeds onvoldoende benutten. Opvallend is dat ziekenhuizen hun website niet gebruiken om in te spelen op belangrijke ontwikkelingen als de toenemende marktwerking in de zorg en het nieuwe zorgstelsel. Zo vermeldt slechts 28 procent van de ziekenhuizen met welke zorgverzekeraars zij een overeenkomst hebben gesloten. Hiermee laten ziekenhuizen kansen liggen.

Voor 1 mei 2006 moest elke Nederlander, desgewenst, een nieuwe zorgverzekering afgesloten hebben. Om een goede keus te maken willen mensen weten met welke zorgverzekeraar het ziekenhuis van hun keuze een contract heeft gesloten. Volgens Ageeth Wahle, Capgemini Adviesgroep Gezondheidszorg, is de concurrentie tussen ziekenhuizen groot: "De jacht op de patiënt is geopend en hiervoor moet elk middel worden ingezet. Een website is hét middel om patiënten te informeren over belangrijke ontwikkelingen in de zorg, en hoe het ziekenhuis daarmee omgaat dan wel op inspringt."

Volgens de onderzoekers benutten ziekenhuizen, vooral op het gebied van voorlichting en het verbeteren van de communicatie met de patiënt, niet alle kansen. Slechts 36 procent van de ziekenhuizen biedt de mogelijkheid om via de website of een e-mail een klacht in te dienen. Afspraken maken, inzien of wijzigen via internet kan maar bij één op de twintig ziekenhuizen. De website wordt praktisch niet gebruikt om een eigen identiteit neer te zetten en patiënt wordt daardoor onvoldoende bereikt.

Een positieve ontwikkeling is de mogelijkheid voor ouders om hun pasgeboren baby via de webcam te bewonderen. Op dit moment bieden zeven ziekenhuizen deze mogelijkheid. Daarnaast hebben ziekenhuizen goed ingespeeld op de invoering van DBC´s; Diagnose Behandel Combinaties. De webscan wijst uit dat op de website van elk ziekenhuis de DBC-prijslijst staat. Bij de vorige webscan was dit nog maar bij de helft van de ziekenhuizen het geval. Op een aantal andere punten zijn de websites van ziekenhuizen ook verbeterd. De sites zijn patiëntvriendelijker geworden: 86 procent toont actuele wachttijden en 71 procent van de websites beschikt over een zoekmachine. Bij meer dan de helft van de websites kan de patiënt informatie over ingrepen en behandelingen downloaden in de vorm van folders of brochures.

Opvallend is hoe bescheiden ziekenhuizen zich opstellen bij het bekend maken van prijzen of onderscheidingen die ze winnen. Er wordt op websites ook nauwelijks bericht gemaakt van aansprekende resultaten die zijn behaald door onderzoek of innovaties. De winnaar(s) van de top 100 beste ziekenhuizen van het AD en Elsevier vermelden dit bijvoorbeeld niet prominent op hun website. Onder de deelnemende ziekenhuizen bevonden zich acht academische, achttien topklinische, drie categorale en 68 algemene ziekenhuizen.

Over Capgemini

Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-, technology- en outsourcingdiensten ter wereld, werkt op een unieke manier samen met zijn klanten. Deze werkwijze noemt Capgemini de "Collaborative Business Experience". Door zich te richten op gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt Capgemini bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën, het optimaal benutten van de mogelijkheden van technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2005 een omzet van 6,9 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op www.nl.capgemini.com

Meer informatie

Capgemini, Lucas Stassen, woordvoerder
Telefoon: 030 689 5281, Mobiel: 06 4172 5315
E-mail: lucas.stassen@capgemini.com

Download het rapport Webscan ziekenhuizen 2005