Gemeente Hoogezand-Sappemeer

College stelt doorgaan School Jeugd Akkoord voor aan de Raad

Het College van Hoogezand-Sappemeer stelt de commissie Welzijn en de raad voor om de komende vier jaren door te gaan met de geïntegreerde aanpak van het preventief jeugd- en onderwijskansenbeleid: het School-Jeugd-Akkoord.

Met dit beleid beoogt de gemeente de ontwikkelingskansen van jongeren te vergroten door jongeren zo hoog mogelijk op te leiden, zodat iedere jongere werk kan vinden dat aansluit bij zijn of haar vaardigheden, kennis en talenten.

Het School Jeugd Akkoord 2006-2010 sluit naadloos aan bij de ambities van het Coalitieprogramma 2006-2010: bouwen aan een sociale samenleving. Aangezien het huidige beleid succesvol is, wordt voorgesteld dit beleid met kracht voort te zetten. In het School-Jeugd-Akkoord heeft het College vier thema's vastgesteld, die belangrijk zijn voor de jaren 2006 tot 2010:

1. versterken van de voorschool,

2. zorg en veiligheid in en om de school,

3. stimuleren van onderwijskansen,

4. voorkomen en bestrijden voortijdig schoolverlaten.


1. Het College wil dat er goede peuterspeelzalen zijn, die samenwerken met de basisscholen. Daarnaast vindt het College het van belang dat jonge kinderen (twee- tot vierjarigen) voorschoolse voorzieningen (peuterspeelzalen en kinderdagverblijven) bezoeken, zodat alle kinderen goed voorbereid zijn op hun start in het basisonderwijs. In de peuterspeelzalen werken de leidsters met Startblokken voor basisontwikkeling, een ontwikkelingsgerichte werkwijze, waarbij de leidsters de spel -en taalontwikkeling van de peuters stimuleren.


2. Er wordt hulp verleend aan ouders en kinderen, die problemen hebben in de opvoeding van hun kinderen. Kinderen voelen zich veilig op school en in de buurt van de school.


3. De basisscholen zijn verantwoordelijk om de taalvaardigheid van de leerlingen te stimuleren, zodat alle leerlingen kans maken om naar het type voortgezet onderwijs te gaan dat aansluit bij hun mogelijkheden.


4. Het College wil dat alle jongeren onder de 23 jaar bezig zijn met het behalen van een diploma of zelf een betaalde baan hebben. De leerlingen die van school gaan zonder diploma worden begeleid om een diploma behalen, waarmee ze betaald werk kunnen verrichten. Jongeren die wel een diploma hebben maar geen werk, worden actief begeleid om een baan te vinden.