Ingezonden persbericht
KvK in het geweer tegen invulling Natura 2000
Kabinet moet meer ruimte geven aan economie binnen natuurbeleid
Bedrijven en burgers dreigen de dupe te worden van de wijze waarop Nederland omgaat met de uitwerking van de Europese Vogel- en Habitatrichtlijnen. Er wordt te weinig rekening gehouden met de economische belangen. Toekomstige bedrijfsactiviteiten van ondernemers komen hierdoor ernstig in de verdrukking. De Tweede Kamer moet dan ook ingrijpen in de uitwerking van deze maatregel.
Dit schrijven de Kamers van Koophandel, belangenorganisaties als LTO, MKB, Recron en Hiswa en het productschap Vis in een brief aan de vaste commissie van Landbouw Natuurbeheer en Voedselkwaliteit (LNV) van de Tweede Kamer. Volgens de organisaties wordt de invoering van de Europese richtlijnen verweven met nationale natuurdoelen, waardoor de maatregelen van natuurbescherming worden opgestapeld. Er moet veel meer rekening gehouden worden met de economische en ook sociale en culturele belangen. Het is nu het moment om daar invulling aan te geven, schrijven de organisaties.
Zeeuwse natuurgebieden
In ons land zijn 162 natuurgebieden aangewezen waarvan 15 gebieden in Zeeland. Alle Deltawateren en de Voordelta zijn aangewezen als Natura 2000-gebied, evenals bijvoorbeeld de Kop van Schouwen, de Manteling van Walcheren en het Zwin in Zeeuws-Vlaanderen. Voor elk gebied is vastgelegd welke vogels en welke leefmilieus tot welk niveau moeten worden beschermd. Zo is bijvoorbeeld het doel om 500 zeehonden in de Deltawateren te hebben. Daarnaast is er sprake van externe werking. Zo kunnen activiteiten die grenzen aan natuurgebieden en invloed hebben op die gebieden, geblokkeerd worden.
In deze gebieden krijgen bedrijven in de buurt plotseling te maken met een milieuplafond en wordt bijvoorbeeld de bewegingsruimte en exploitatie van strandpaviljoens aan banden gelegd.
Na de zomer gaat LNV-minister Veerman over tot publicatie van de ontwerp-aanwijzingsbesluiten. Per gebied worden dan de zogeheten instandhoudingsdoelen en beheersplannen uitgewerkt. Het economisch belang zal, volgens de briefschrijvers, daarin veel zwaarder mee moeten wegen dan tot nu toe is gebeurd.
De door het ministerie van LNV gemaakte berekeningen zijn te globaal en geven onvoldoende inzicht in de werkelijke kosten en de consequenties van de aanwijzing van deze natuurgebieden. In de praktijk bestaat amper zicht op de gevolgen en effecten.
Voor de deur staat nu de precieze omschrijving van de diverse doelen in de natuurgebieden en de grenzen daarvan. Daarna wordt de procedure rond de vaststelling van deze Vogel- en habitatgebieden afgerond.De toezegging van minister Veerman om de doelen Žhaalbaar en betaalbaarÂŽ te maken, wordt nog steeds niet nagekomen. In de praktijk blijken de gevolgen veel ingrijpender dan LNV voorstelt.
De organisaties zijn ook tegen de eenzijdige bewijslast die bij ondernemers wordt gelegd. Bij een verdere ontwikkeling van het bedrijf moet de vergunningaanvrager aantonen dat nieuwe activiteiten geen schadelijke gevolgen hebben voor de natuur. Een heldere omschrijving van wat een negatief effect inhoudt, is echter niet beschikbaar. De regels kunnen zelfs zover gaan dat de verlichting op en rond campings en boerderijen om natuurredenen wordt verboden.
De organisaties stellen dat maatwerk ontbreekt. Bestaande en toekomstige bedrijfsmatige activiteiten komen door de onevenwichtige afweging van natuur en economie in de verdrukking. De Tweede Kamer moet, volgens de briefschrijvers, alsnog ingrijpen zodat de afweging veel grondiger en evenwichtiger wordt gemaakt.