- PERSBERICHT -
- 22 juni 2006 -
PvdA Almere en Flevoland: verbinding A6-A9 beste optie
Een nieuwe verbinding tussen de A6 en A9 is de beste optie om de bereikbaarheid tussen Flevoland en Schiphol te verbeteren. Een tunnel langs het Naardermeer levert de grootste bijdrage aan het verbeteren van de bereikbaarheid en kan zonder nadelige effecten voor de natuur en de waterhuishouding worden aangelegd. De PvdA fracties van Almere en Flevoland roepen het kabinet op zich uit te spreken voor het Verbindingsalternatief.
Een nieuwe wegverbinding tussen de A6-A9 is volgens de PvdA in Almere en Flevoland noodzakelijk om de bestaande bereikbaarheidsproblemen tussen Flevoland en Schiphol op te lossen. De plannen voor de verbinding A6-A9 dateren uit 1969. De verbinding hoort bij de huidige groeiopgave van Almere. Een opgave voor de geconcentreerde bouw van vele duizenden woningen die het mede mogelijk maakt om groene en waterrijke gebieden elders in de noordelijke randstad te beschermen en conserveren. De A6 is bovendien de belangrijkste verbindingsschakel tussen het Noorden van het land en de Randstad.
Op dit moment telt Almere 180 duizend inwoners. Het Rijk wil graag dat de stad in de periode tussen 2010 en 2030 doorgroeit met circa 45 duizend woningen en recent is vanuit Utrecht het verzoek gekomen om voor de groei van die provincie nog eens 15.000 woningen extra te bouwen. Flevoland, en Almere in het bijzonder, is bereid om opnieuw zo'n opgave te aanvaarden maar dan moeten het Rijk en de besturen van steden en dorpen op het 'oude land' ook boter bij de vis doen. Flevoland kan de groei van de Randstad en het Gooi niet langer opvangen zonder snelle uitbreiding van de weginfrastructuur.
Tunnel beste optie
Uit de Planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere van Rijkswaterstaat blijkt dat een nieuwe verbinding tussen de A6 en de A9 de grootste bijdrage levert aan de opvang van het wegverkeer en het verbeteren van de bereikbaarheid. De nieuwe route zorgt voor een kortere reistijd naar verschillende bestemmingen en ontlast de bestaande verbinding via de A1 en de A9.
Uit recente studies blijkt bovendien dat een tunnel langs het Naardermeer geen nadelige milieueffecten heeft voor dit natuurgebied. Er zijn ook geen nadelige effecten aangetoond voor de waterhuishouding van het Naardermeer. Dat het gebied in gevaar zou zijn, zoals aangevoerd door onder meer de PvdA Tweede Kamerfractie, is weliswaar een begrijpelijke zorg, maar die zorg wordt niet gestaafd door de koele feiten.
Alles overwegende vinden de fracties van de PvdA in de gemeenteraad van Almere en de provinciale staten van Flevoland de A6-A9 verbinding in de tunnelvariant de beste optie. Wel moet de inpassing en aanleg van deze verbinding - bijvoorbeeld bij de situering van de tunnelmonden - uiterst zorgvuldig plaatsvinden, zodat de natuurwaarden van dit kwetsbare gebied niet worden verstoord.
Beprijzen
De Flevolandse PvdA is niet tegen beprijzen in de spitstijden, maar vindt dat er dan wel sprake moet zijn van een volwaardig alternatief voor de mensen die niet buiten die spits kunnen reizen: een alternatieve wegverbinding of hoogwaardig openbaar vervoer, bijvoorbeeld in de vorm van een IJmeerverbinding. De PvdA Flevoland is verheugd dat de Tweede Kamerfractie van de PvdA dit pleidooi voor de aanleg van een volwaardige IJmeerverbinding ondersteunt. Het kabinet neemt op 30 juni een besluit over de verbinding Schiphol- Almere.
Noot voor de redactie,
PvdA fractie Flevoland