Directie Communicatie
Persbericht
Amsterdam wil 32 miljoen euro ombuigen
Ombuigingsvoorstellen in het kader van de 10% Operatie
Het college van B&W heeft de Gemeenteraad voorgesteld om 32 miljoen euro structureel te bezuinigen. Dit staat in het voorstel 10% Operatie dat wethouder Financiën, Lodewijk Asscher vandaag (22 juni 2006) heeft gepresenteerd. Hiermee is een belangrijke stap gezet om de ambities die in het Programakkoord staan: veiligheid, armoedebestrijding, jeugd, groen en economie, waar te maken. Het college heeft bij de voorstellen als uitgangspunt genomen dat de benodigde ruimte in het Programakkoord overtroffen moest worden. Tevens heeft het college lastenverzwaring voor Amsterdammers zo veel mogelijk willen vermijden.
10% operatie
Op 22 december 2005 heeft de gemeenteraad tijdens de begrotingsbehandeling de motie voor de start 10% Operatie aangenomen. De raad gaf het college hiermee de opdracht de organisatie (exclusief de stadsdelen) kritisch door te lichten en de financiële ruimte in kaart te brengen om zo de nieuwe beleidsprioriteiten te kunnen financieren. De Taskeforce 10% Operatie (TFT) is met deze opdracht aan de slag gegaan en is gekomen tot 90 miljoen euro aan voorstellen. 20 miljoen euro hiervan werd door de TFT als strijdig gezien met het Programakkoord. Andere voorstellen zijn door het college niet overgenomen omdat het een ongewenst effect had op de Amsterdammer, op de dienstverlening en vanwege te grote risico's bij realisering. Dit heeft geleid tot het uiteindelijke raadsvoorstel van 32 miljoen euro structureel. Daarnaast doet het college een voorstel om 63 miljoen euro aan incidentele ruimte te creëren.
Van beleid naar uitvoering
De voorstellen van het college treffen alle gemeentelijke diensten en bedrijven, met uitzondering van de bedrijven die een winsttaakstelling hebben. De realisatie van de voorstellen zal op tal van onderdelen tot merkbare gevolgen leiden. Negatief, omdat er gekort wordt, posten worden geschrapt en formatie wordt gereduceerd. Positief, omdat dit hiermee de ambities uit het Programakkoord kunnen worden gerealiseerd.
Het eerste uitgangspunt bij de selectie van de voorstellen is dat de verschuiving van de focus van beleid en ondersteuning naar uitvoering. In dit kader is er sprake van een reductie van beleidscapaciteit, communicatie- en onderzoeksbudgetten, afstoten van taken en pakketten, nieuwe technieken en efficiënter werken. Hiermee kunnen de apparaatkosten omlaag en worden efficiency voordelen opgedaan.
Ook zijn voorstellen gedaan over het verhogen inkomsten, zoals het uitbreiden van reclame inkomsten, plaatsen van windmolens en hogere exploitatie-opbrengsten.
Gevolgen voor Amsterdammer
Het tweede uitgangspunt is het streven naar lage lokale lasten. Verstrekkende voorstellen die een lastenverzwaring voor de Amsterdammer tot gevolg zouden hebben, zijn niet overgenomen. Op korte termijn zullen een aantal tariefsverhogingen wel enkele groepen kunnen treffen, namelijk hondenbezitters en booteigenaren. Daar staat tegenover een tariefsverlaging voor het drinkwater. Het treffen van kostenbesparende maatregelen en efficiency voordelen door de vorming van Waternet zullen op termijn ten goede komen aan het drinkwatertarief.
Aanbevelingen
Uit het rapport van de TFT komen eveneens een aantal aanbevelingen naar voren die het college verder gaat uitwerken. De collegeleden zullen de haalbaarheid van de aanbevelingen aan een quickscan onderwerpen en de raad bij de begrotingsbehandeling nader informeren over de resultaten. Het rapport 'Beter Presteren voor Amsterdam' wordt hierin ook meegenomen. Het college wil de voorstelen over de aansturing en inrichting van de gemeentelijke organisatie, om te komen tot een grotere slagvaardigheid en snellere besluitvorming, nader uitwerken.
Het college geeft de raad ook in overweging om met voorstellen te komen voor een reductie op de eigen budgetten (raad, griffie, ombudsman en rekenkamer).
De gemeenteraad bespreekt het voorstel 10% Operatie op 12 juli 2006.
Pb-085
Gemeente Amsterdam