Braziliaanse bedrijven kopen politieke gunsten
Promotie Economie
donderdag 22 juni 10.00 uur
Erik Feijen onderzocht de stelling dat machtige bedrijven waarschijnlijk hun connecties misbruiken en financiële markten manipuleren, met hoge maatschappelijke kosten tot gevolg. Hij bestudeerde de relatie tussen campagnegiften van beursgenoteerde bedrijven aan verkiezingskandidaten en politieke gunsten. Feijen analyseerde de Braziliaanse verkiezingen in 1998 en vond sterke aanwijzingen dat winnende kandidaten alleen hun campagnedonoren specifieke gunsten verleenden. Waarschijnlijk is een voorkeursbehandeling bij kredietverstrekking een van deze gunsten. Feijen schat dat dit de Braziliaanse maatschappij 0.2 procent van het bruto nationaal product in 1998 heeft gekost. Daarnaast richtte hij zich op de politieke invloed van gevestigde bedrijven op de mate waarin jongere bedrijven toegang hebben tot financiële markten, in het bijzonder tijdens economisch zware omstandigheden. Daaruit bleek dat gevestigde bedrijven via hun connecties concurrenten opzettelijk in ernstige financiële moeilijkheden brengen. In sectoren die sterker afhankelijk zijn van bankfinanciering gaan van nature meer bedrijven failliet tijdens een bancaire crisis. Dit effect is nog groter in corrupte landen, omdat machtige bedrijven daar meer vrij spel hebben.
E.H.B. Feijen: The Influence of Powerful Firms on Financial Markets. Promotor is prof. dr. E.C. Perotti.
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam