Ingezonden persbericht
Persconferentie A-Style TT Assen - De Alles is Assen-show
Persbericht A-Style TT Assen - 22-23-24 juni 2006
De Alles is Assen-show
De TT van Assen bestaat al 76 jaar en is nog steeds bruisend van leven. Ook dit jaar onderging het TT Circuit Assen een ingrijpende metamorfose, de enorme aantrekkingskracht op coureurs en bezoekers heeft het echter altijd behouden. De A-Style TT Assen heeft in de loop der jaren bewezen zijn eigen wetten te hebben, die op die laatste zaterdag van juni nieuwe helden deed opstaan en grootheden liet struikelen.
Eén van die grootheden die tien jaar geleden bij zijn Assen-GP-debuut struikelde, was Valentino Rossi. Daarna is het allemaal goed gekomen tussen de Italiaan en het TT Circuit Assen. Maar vooral nu snakt de Italiaan naar nieuw succes op zijn geliefde Assen. Jaren was hij de alleenheerser in de MotoGP-klasse, de meest prestigieuze klasse waarin vijf verschillende motorfabrikanten, drie bandenproducenten en de grootste sponsors zijn vertegenwoordigd. Zelfs zijn overstap eind 2003 van Honda naar Yamaha kon Rossi's zegereeks niet stoppen. Maar het geluk lijkt de door bandenpech en technisch malheur geplaagde zevenvoudig wereldkampioen namelijk in de steek te hebben gelaten. Is het tijdelijk? Dat is niet te voorspellen. Net als evenmin te voorspellen was dat na vier wedstrijden met diezelfde Rossi, Loris Capirossi, Marco Melandri en de verbluffende "rookie" Dani Pedrosa al vier verschillende winnaars gehuldigd waren - evenveel als vorig jaar in zeventien races!
Rossi 5x TT-winnaar
Zijn puntenachterstand betekent voor de 27-jarige Rossi een totaal nieuwe situatie in zijn MotoGP-carrière, maar zelfs zijn concurrenten weten dat het de eerzuchtige "Vale" alleen maar meer zal motiveren. Een achtste wereldtitel is heel ver weg, maar een favoriet is vijfvoudig Assen-winnaar Rossi nog immer. Vanaf 2001 is de publiekslieveling er niet van het podium af te slaan.
Maar het donderende decibellen-bal van 2006 kent veel meer potentiële kanshebbers dan verwacht. De afgelopen vier seizoenen kende de onverwoestbare Loris Capirossi weinig succes in Assen, maar hij is wel een groot liefhebber van de snelle slingers. Al in 1990 reed de 33-jarige Italiaan er zijn eerste GP en twee overwinningen en vier overige podiumplaatsen in de drie GP-klassen tonen aan dat Capirossi er heel aardig de weg weet.
Op het Asser-podium heeft Nicky Hayden nog nooit gestaan. De Amerikaanse Repsol/Honda-coureur heeft zich dit jaar echter als de meest constante vertegenwoordiger van het MotoGP-veld gepresenteerd. Hayden mag dan pas 24 jaar zijn, uit eigen Honda-kamp is de opmars van hongerige "rookies"niet meer te stuiten. Dani Pedrosa was de sensatie van de eerste vijf GP's. De 20-jarige vlieggewicht mocht twee keer vanaf de beste startplek aan de race beginnen en wist al na vier races een GP te winnen. Alle twijfels of de 51 kilo lichte MotoGP-nieuweling een 250pk sterk monster op wielen wel zou kunnen mennen, konden resoluut terzijde worden geschoven. Pedrosa won vijf jaar geleden in Assen zijn eerste GP. Sindsdien is er veel veranderd in het leven van de inmiddels drievoudige wereldkampioen. Eén ding lijkt onveranderd: een liefhebber van regen is Pedrosa nog steeds niet. En dat zwakke plekje kan in Assen wel eens lastig zijn. Pedrosa's leeftijdgenoot Casey Stoner manifesteerde zich in de eerste GP's eveneens als een grote aanwinst voor de MotoGP-klasse. In Assen is de uit de kwartliterklasse afkomstige Australiër een gevaarlijke outsider.
Maar van alle tegenstanders heeft Valentino Rossi misschien wel het meeste te duchten van zijn landgenoot Marco Melandri. De Honda-rijder werd vorig jaar vice-wereldkampioen in de MotoGP-klasse en tergde Valentino Rossi tijdens de TT van 2005 tot het uiterste. Melandri's prestaties aan het begin van het jaar waren wat wisselvallig, maar de 23-jarige coureur heeft inmiddels al wel weer enkele overwinningen op zijn naam staan. De wetenschap dat hij in Assen acht jaar geleden zijn eerste GP won -als 15-jarige!-, er vier jaar geleden nog eens een 250cc race op zijn naam schreef en ook de afgelopen twee jaar het MotoGP-podium mocht beklimmen, zal Melandri nauwelijks met tegenzin naar de Asser asfaltparty doen afreizen.
Het TT Circuit Assen is ook bij uitstek een plaats waar outsiders bijna traditioneel van zich doen spreken. Tot dat groepje behoren Ducati-coureur Sete Gibernau (in 2003 nog winnaar), ex-Superbike-wereldkampioen Colin Edwards (als teamgenoot van Rossi vorig jaar op het podium in Assen), de agressief rijdende Suzuki-kopman John Hopkins en zelfs diens teammaat Chris Vermeulen. Het afgelopen jaar wist die in Assen tijdens het WK Superbike nog beide races te winnen.
250cc: Aprilia tegen Honda, of.
Al jaren wordt de strijd in de 250cc-klasse bepaald door Honda- en Aprilia-coureurs. Dit jaar heeft het Oostenrijkse KTM zich nadrukkelijk in die strijd gemengd. Met dank aan de Japanner Hiroshi Aoyama. De voormalige Honda-beschermeling kwam dit voorjaar de Oostenrijkse gelederen in naam en daad versterken en heeft in de eerste vijf races al ontwikkeld tot een zeer serieuze tegenspeler. Zijn overwinning in Turkije was even onverwacht als indrukwekkend en hoewel Aoyama tijdens zijn eerste twee optredens in Assen niet mee kon doen om de overwinning, lijkt hij er beter voor te staan dan ooit. Door de promotie naar de MotoGP-klasse van wereldkampioen Dani Pedrosa en runner up Casey Stoner is de strijd in de kwartliterklasse een stuk opener geworden. Aanvankelijk leek het er op dat Aprilia-fabriekscoureur Jorge Lorenzo na twee overtuigende overwinningen de titelstrijd naar zijn hand zou zetten. Vanaf de derde race kwam echter de klad in de prestaties van de 19-jarige Spaanse heethoofd. Lorenzo heeft wel goede herinneringen aan Assen, want twee jaar geleden won hij er de wedstrijd in de 125cc-klasse en vorig jaar finishte hij als derde bij de kwartliters. Uit het Aprilia-kamp moeten Lorenzo's teammaat Hector Barbera (de winnaar van de Chinese GP) en de snelle, maar wisselvallige Alex De Angelis tot podiumklanten worden gerekend.
Van Honda-zijde wordt de hoop gevestigd op de teamgenoten Andrea Dovizioso en Yuki Takahashi. De laatste won in Frankrijk zijn eerste GP door zijn teammaat te kloppen. Dovizioso is echter een zeer constant en berekenend coureur. Die kwaliteiten brachten hem aan de kop van het kampioenschap - zonder ook maar één race te winnen. De enige kwartlitercoureur van het veld die in Assen wist te winnen, is de Argentijn Sebastian Porto. De laatste twee jaren was hij in Assen telkens de sterkste op een Aprilia. Zijn switch naar Honda maakte van Porto eerder een outsider dan een kanshebber. Eén naam mag niet ongenoemd blijven. Als het regent, zal Anthony West met een brede grijns zijn helm opzetten. In de plenzende regen boekte hij drie jaar geleden in Assen zijn enige GP-zege. En wat doet ex-GP-coureur Raymond Schouten met zijn wildcard in de 250cc race? Blijft hij zijn Nederlandse wildcard-concurrenten Randy Gevers, Bram Appelo en Jan Roelofs vóór.?
125cc: Oog voor de Nederlands talent
De 125cc-klasse was de afgelopen seizoen telkens de categorie waarin piepjonge coureurs van zich deden spreken. Maar na de eerste vijf GP's van 2006 waren slechts twee van de eerste vijftien coureurs jonger dan 20 jaar. Onveranderd is echter het onvoorspelbare karakter van de lichtste GP-klasse. Toch mogen ook in Assen mannen als Alvaro Bautista en zijn teamgenoten Mattia Pasini en Hector Faubel (Aprilia), Mika Kallio en zijn teammaat Julian Simon (KTM), de Derbi-eenling Lukas Pesek en Gabor Talmacsi, de winnaar van vorig jaar, getipt worden als Assen-kanshebbers. Of wereldkampioen Thomas Lüthi daarbij zit, is nog maar de vraag. De Zwitser brak eind mei tijdens een test voor de tweede maal dit seizoen zijn linker sleutelbeen, enkele dagen nadat hij de GP van Frankrijk had gewonnen!
Litjens en Van den Berg
De Nederlandse ogen zijn vooral gericht op Joey Litjens en Hugo van den Berg. Beiden pas 16 jaar, beiden vol ambitie en beiden gesteund door begeleiders met praktijkervaring. Litjens kan terugvallen op Jarno Janssen, Assen-winnaar Hans Spaan én teameigenaar Arie Molenaar. Patrick van den Goorbergh voorziet Van den Berg van bruikbare tips.
Litjens is er sinds begin dit seizoen elke GP bij. De kleine Limburger heeft na een aarzelend begin de smaak te maken en wil voor eigen publiek blijk geven van zijn progressie. Inmiddels weten zijn collega's ook: Litjens is een furieus starter. Van den Berg maakte dit jaar met zogenoemde GP-wild card-optredens leerzame kilometers. De Aprilia-coureur komt bepaald niet onvoorbereid naar Assen, want hij won in april op het vernieuwde Assen een race voor het Europese Kampioenschap. WK-punten zijn voor Litjens en Van den Berg waarschijnlijk te hoog gegrepen, maar allebei zullen zij als "beste Nederlander" weer huiswaarts willen keren. Of worden zij - net als vorig jaar - verrast door Nederlands kampioen Gert-Jan Kok of Mark van Kreij, die beiden voor een wildcard in aanmerking komen?
****************