Actieplan Gemeentelijke dienstverlening
21 juni 2006
Minister Pechtold biedt hierbij de Tweede Kamer het Actieplan
Gemeentelijke dienstverlening 2006-2010 ter informatie aan. Dit plan
is een gemeenschappelijk initiatief van zeven gemeentesecretarissen en
drie DG'n van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Op 2 juni is het
plan door hen ondertekend.
De minister vindt dit een goed initiatief van een overheid die
samenwerkt om de dienstverlening aan burgers en bedrijven te
verbeteren. Met het actieplan wordt namelijk verder gewerkt aan een
klantgerichte, transparante en toegankelijke gemeente.
---
Hierbij bied ik u het Actieplan Gemeentelijke dienstverlening
2006-2010 ter informatie aan. Dit plan is een gemeenschappelijk
initiatief van zeven gemeentesecretarissen en drie DG'n van het
ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben zich informeel verenigd
in `De Kloosterhoeve'. Het gaat om de gemeentesecretarissenvan
Amsterdam, Den Haag, Dordrecht, Enschede, Leiden, Rotterdam en Zwolle
en de Directeuren-Generaal Programma Andere Overheid,
Koninkrijksrelaties en Bestuur en Management Openbare Sector. Op 2
juni is het plan door hen ondertekend.
Ik vind dit een goed initiatief van een overheid die samenwerkt om de
dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren. Met het
actieplan wordt namelijk verder gewerkt aan een klantgerichte,
transparante en toegankelijke gemeente. Met de tekening is daarom weer
een stap gezet in het realiseren van de Andere Overheid op een manier
die daarbij past: gemeenten gaan samen aan de slag om de samenleving
betere diensten te leveren en het Rijk ondersteunt hen daarin. De
concrete acties gaan over de realisatie van de gemeentelijke
contactcentra (`Antwoord'), de Persoonlijke Internetpagina's (PIP),
het verminderen van de lasten voor burgers, ondernemers en
instellingen en de kwaliteitsinstrumenten voor de
gemeenten. Persoonlijk commitment, passie voor de overheid en de wil
om echt samen te werken en van elkaar te leren hebben dit plan
mogelijk gemaakt.
Daarbij is slim gebruikt gemaakt van hetgeen al eerder bestuurlijk
ontwikkeld is, zoals de uitvoeringsagenda van de VNG-commissie
Jorritsma en het actieprogramma Andere Overheid. Maar ook de onlangs
door mij aan u toegezonden Verklaring `Beter dienstverlening, minder
lasten met een elektronische overheid' heeft een belangrijke rol
gespeeld. Met deze verklaring die ik op 8 april gesloten heb met de
VNG, IPO en de Unie van Waterschappen is een gemeenschappelijke
bestuurlijke agenda gemaakt. Hiermee kan beter regie worden gevoerd op
dit domein en kan bijvoorbeeld het bouwen aan onderdelen van de
e-overheid zoals de contactcentra en de Persoonlijke Internet Pagina
en de vermindering van administratieve lasten effectiever en
efficiënter plaatsvinden. De kracht van het voorliggende actieplan is
dus ook dat al deze bestuurlijke afspraken meteen in de praktijk
worden gebracht, natuurlijk binnen de kaders van de
gemeentelijke collegeprogramma's.
Verder is het bijzonder dat dit plan niet alleen bestemd is voor de
zeven gemeenten die het ontwikkeld hebben. Juist niet. De
gemeentesecretarissen en de DG'n nodigen expliciet andere gemeenten
uit zich aan te sluiten en met het actieplan aan de slag te gaan. De
ervaringen die men opdoet, deelt men met andere gemeenten om zo van en
met elkaar te leren. Aan deze oproep is meteen al op 2 juni gehoor
gegeven door de gemeentesecretarissen van Utrecht, Emmen en Ede. Het
komend jaar spannen zij zich allen in om met nog meer collega's aan de
slag te gaan. Daarom organiseren zij samen met Andere Overheid, en
overigens ook ondersteund door de VNG en het IPO, regionale
themabijeenkomsten.
Het is dus een kwestie van Gewoon Samen Doen en dit soort initiatieven
steun ik dus van harte!
De minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties
Alexander Pechtold
Rechts in de kantlijn kunt u het Actieplan Gemeentelijke
dienstverlening downloaden in PDF formaat
***
Download het originele bericht in PDF-formaat.
Zie het origineel
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties