Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Gemeente mee verantwoordelijk voor goed openbaar vervoer
Persbericht BTTB
Bus en tram in het stadshart, een goede doorstroming,
toegankelijkheid: de gemeenten spelen een cruciale rol bij de
totstandkoming van goed openbaar vervoer. Naar aanleiding van de
nakende gemeenteraadsverkiezingen bundelt de Bond van Trein-, Tram- en
Busgebruikers (BTTB) daarom haar eisen in een memorandum aan de
democratische partijen. De reizigersbond verwacht van de nieuwe
besturen een proactief beleid ten voordele van bus en tram.
In de eerste plaats moeten bus en tram tot in het stadshart (blijven)
komen. Tal van attracties in een stad of centrumgemeente zijn immers
gelegen in het centrum. De BTTB benadrukt dat ook de streekbussen
zoveel mogelijk de binnenstad moeten bedienen.
Ook een goede doorstroming is essentieel. Klanten van De Lijn geven
telkens weer het gebrek aan stiptheid als het belangrijkste knelpunt
aan. De BTTB vraagt dan ook prioriteit voor de doorstroming van bus en
tram boven het autoverkeer, gecombineerd met een handhavingsbeleid
tegen foutparkeren op bushaltes. Waar nodig dient te worden voorzien
in bus- en trambanen. Essentieel is daarbij lichtenbeïnvloeding,
waarbij bus en tram bij de verkeerslichten prioriteit krijgen. Al te
vaak staat de bus op het eind van een busbaan minutenlang voor een
rood licht.
In de toegankelijkheid spelen gemeenten eveneens een belangrijke rol:
een (licht) verhoogde boordsteen aan de halte verbetert de
toegankelijkheid. Uitstulpende haltes - waarbij de bus op de rijbaan
halteert en niet in een haltehaven - optimaliseren zowel de
toegankelijkheid als de doorstroming van bus en tram. Inzake
schuilhuisjes scoort de ene gemeente al beter dan de andere.
Het derdebetalerssysteem van De Lijn biedt gemeentebesturen de
mogelijkheid om financieel tussen te komen zodat tram of bus voor
bepaalde doelgroepen goedkoper of gratis worden. De BTTB steunt ten
volle dit beleid. Ook het gekozen parkeerbeleid heeft gevolgen voor
het openbaar vervoer: zijn parkeerplaatsen overvloedig en gratis
beschikbaar, dan is de verleiding groot om naar de auto te grijpen,
zelfs als met het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief
voorhanden is. Selectiviteit in parkeerplaatsen is dus de boodschap.