Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Gemeente mee verantwoordelijk voor goed openbaar vervoer

Persbericht BTTB

Bus en tram in het stadshart, een goede doorstroming, toegankelijkheid: de gemeenten spelen een cruciale rol bij de totstandkoming van goed openbaar vervoer. Naar aanleiding van de nakende gemeenteraadsverkiezingen bundelt de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) daarom haar eisen in een memorandum aan de democratische partijen. De reizigersbond verwacht van de nieuwe besturen een proactief beleid ten voordele van bus en tram.

In de eerste plaats moeten bus en tram tot in het stadshart (blijven) komen. Tal van attracties in een stad of centrumgemeente zijn immers gelegen in het centrum. De BTTB benadrukt dat ook de streekbussen zoveel mogelijk de binnenstad moeten bedienen.

Ook een goede doorstroming is essentieel. Klanten van De Lijn geven telkens weer het gebrek aan stiptheid als het belangrijkste knelpunt aan. De BTTB vraagt dan ook prioriteit voor de doorstroming van bus en tram boven het autoverkeer, gecombineerd met een handhavingsbeleid tegen foutparkeren op bushaltes. Waar nodig dient te worden voorzien in bus- en trambanen. Essentieel is daarbij lichtenbeïnvloeding, waarbij bus en tram bij de verkeerslichten prioriteit krijgen. Al te vaak staat de bus op het eind van een busbaan minutenlang voor een rood licht.

In de toegankelijkheid spelen gemeenten eveneens een belangrijke rol: een (licht) verhoogde boordsteen aan de halte verbetert de toegankelijkheid. Uitstulpende haltes - waarbij de bus op de rijbaan halteert en niet in een haltehaven - optimaliseren zowel de toegankelijkheid als de doorstroming van bus en tram. Inzake schuilhuisjes scoort de ene gemeente al beter dan de andere.

Het derdebetalerssysteem van De Lijn biedt gemeentebesturen de mogelijkheid om financieel tussen te komen zodat tram of bus voor bepaalde doelgroepen goedkoper of gratis worden. De BTTB steunt ten volle dit beleid. Ook het gekozen parkeerbeleid heeft gevolgen voor het openbaar vervoer: zijn parkeerplaatsen overvloedig en gratis beschikbaar, dan is de verleiding groot om naar de auto te grijpen, zelfs als met het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief voorhanden is. Selectiviteit in parkeerplaatsen is dus de boodschap.