Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Contactpersoon Uw brief 31 mei 2006 Doorkiesnummer Ons kenmerk SV/R&S/06/47608 Datum 21 juni 2006 Onderwerp Kamervraag/vragen van het lid Verburg

Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid Verburg (CDA) over de Wajong en het praktijkonderwijs.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)

Ons kenmerk SV/R&S/06/47608

2050614060

Vragen van het lid Verburg (CDA) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over Wajong en loondispensatie. (Ingezonden 30 mei 2006)


1
Herinnert u zich het werkbezoek dat u begin april van dit jaar hebt gebracht aan christelijke school voor praktijkonderwijs "de boog" in Zwolle?

Antwoord 1
Ja.


2
Klopt het dat u daar hebt gesproken over de complicaties die de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) met zich meebrengt voor jongeren van 16-18 jaar met structurele functionele beperkingen (SFB) voor wie een baan gecombineerd moet gaan met het hebben van een jobcoach en loondispensatie?

Antwoord 2
Ja.


3
Klopt het dat u daar hebt toegezegd dat een wetswijziging terzake, ingaande 1 januari 2007, wordt voorafgegaan door het per direct mogelijk maken van het aanvragen van loondispensatie enz. bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) voor jongeren met een arbeidshandicap die jonger zijn dan 18 jaar?

Antwoord 3
De mogelijkheid voor jongeren onder 18 jaar om met loondispensatie en met job coach te werken bestaat al in de wet. Dit is voor de loondispensatie geregeld in artikel 59a van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong) en voor de job coach in artikel 35, tweede lid Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (Wet WIA) en artikel 18 van het Reïntegratiebesluit (Staatsblad 2005, 622). Loondispensatie is mogelijk indien de arbeidsprestatie in een bepaalde functie duidelijk minder is dan de arbeidsprestatie die het voor de werknemer geldende wettelijke minimumloon rechtvaardigt. Voor jongeren die vanaf hun 18e jaar een Wajong-uitkering ontvangen, kan de loondispensatie daarna gecontinueerd worden. De job coach is onafhankelijk van het wel of niet hebben van een Wajong-uitkering, maar is gebaseerd op de individuele beoordeling van de noodzaak overeenkomstig het hierna te noemen protocol van het UWV.

---

Ons kenmerk SV/R&S/06/47608

De toegezegde wetswijziging heeft betrekking op de bevoegdheid van het UWV om een verklaring af te geven dat een jongere zonder Wajong-uitkering, bij indiensttreding bij een werkgever, voldoet aan de voorwaarden voor de instrumenten no risk polis en premiekorting (artikel 29b, eerste lid, onderdelen d en e, Ziektewet, en artikel 49, eerste lid, onderdelen e en f, Wet financiering sociale verzekeringen). Het UWV heeft nu al de mogelijkheid om een dergelijke verklaring af te geven, maar er is nog geen expliciete wettelijke grondslag voor.


4
Hoe is dit inmiddels effectief binnen het UWV opgepakt, uitgezet en ingevoerd?

Antwoord 4
Het UWV heeft in de uitvoeringsinstructie aandacht besteed aan de loondispensatie, de job coach, en de aanspraak op no risk polis en premiekorting ten behoeve van jongeren die belemmeringen hebben ondervonden bij het volgen van onderwijs en die geen Wajong- uitkering hebben. Een landelijk model voor de verklaring is in de week van 12 juni door het UWV over de uitvoeringskantoren verspreid. Voor de toekenning van een job coach heeft het UWV met ingang van 2006 een nieuw protocol: "Beleidsregels Protocol Jobcoach" (Staatscourant 2006, 15).


5
Is het u bekend dat scholen zoals "de boog" in hun contacten met het UWV medio mei nog vaak de indruk hebben dat medewerkers niet op de hoogte zijn van de mogelijkheid, laat staan het actief en doelgericht kunnen toepassen?

Antwoord 5
Ik heb dit signaal onder de aandacht gebracht van het UWV.


6
Welke stappen zult u op de meest korte termijn nemen om er voor te zorgen dat deze belemmering in de praktijk voor jonggehandicapten en hun begeleiders wordt weggenomen, zodat deze - vaak kwetsbare - jongeren via betaalde arbeid volwaardig kunnen meedoen en zich verder kunnen ontplooien?

Antwoord 6
Aansluitend op de bovenstaande activiteiten met betrekking tot de inzet van instrumenten en ondersteuning zijn of worden nog de volgende stappen gezet:
· aan sociale partners wordt gevraagd welke aanpassingen in CAO's mogelijk zijn waardoor aan de vraagkant van de arbeidsmarkt meer ruimte komt voor maatwerk;
· verbetering van de infrastructuur voor toeleiding naar de arbeidsmarkt van jonggehandicapte schoolverlaters: door invoering door het UWV in april 2006 van een cliëntvolgsysteem voor schoolverlaters, en met het ministerie van OCW wordt thans
---

Ons kenmerk SV/R&S/06/47608

gewerkt aan een overzicht van de mogelijkheden tot het bieden van ondersteuning aan schoolverlaters bij het vinden van werk;

· verbetering van de informatievoorziening aan Wajonggerechtigden waarmee door de CWP geconstateerde knelpunten worden opgelost.


---