Zorgswitch in 2007 maximaal 10%-12%
Marketresponse b.v.
Leusden, 21 juni 2006
Zorgswitch in 2007 maximaal 10%-12%
Tevredenheid over zorgverzekeraars sterk gestegen
Slechts een kleine meerderheid van de Nederlanders (58%) heeft dit voorjaar offertes van
verschillende zorgverzekeraars vergeleken. Dit leidde uiteindelijk tot een
switchpercentage van 22%. De groep die zich ook dit najaar weer gaat oriënteren op
een eventuele nieuwe zorgverzekering is duidelijk kleiner. Slechts 25% gaat zich zeker of
waarschijnlijk oriënteren. De helft hiervan heeft dit jaar die moeite niet genomen.
Dit blijkt uit de KlantenMonitor Zorgverzekeringen(r) van MarketResponse en Jan de Mos
Consultancy. Op basis van deze cijfers en de ervaringen van dit jaar voorspelt
onderzoeksbureau MarketResponse een switchpercentage van maximaal 10-12% voor 2007.
Het oordeel over de zorgverzekeraars blijkt in het afgelopen jaar sterk te zijn gestegen.
Dit geldt zowel voor het oordeel over de kwaliteit van dienstverlening, de
zorgverzekering als de premie. Toch is het oordeel over de contacten niet gestegen. Er
lijkt eerder sprake van een hernieuwde bewustwording van de bestaande kwaliteit.
Actieve oriënteerders veranderen vaker van zorgverzekeraar en kiezen uitgebreidere
pakketten
Lang niet alle Nederlanders hebben zich in de afgelopen maanden georiënteerd op een
nieuwe zorgverzekering. Dit blijkt uit de switchanalyse van MarketResponse. 6% van de
Nederlandse huishoudens heeft zich helemaal niet met de materie beziggehouden en 36%
heeft alleen de aanbieding van de oude verzekeraar bekeken. De groep die wel
verschillende aanbiedingen heeft vergeleken (58%) bestaat uit twee delen: een groep die
alleen de binnengekomen verzekeringen vergeleek (23% van het totaal) en een groep die
actief op zoek ging naar extra informatie (36%), bovenop de binnengekomen informatie. De
laatste groep switchte het vaakst (40%) en koos relatief vaak voor een individueel
contract. In vergelijking tot 2005 kozen ze bovendien vaker een uitgebreidere
verzekering.
In 2007 gaat een veel kleinere groep op zoek naar een eventuele nieuwe zorgverzekering.
Een kwart van de Nederlanders zegt dit zeker of waarschijnlijk te gaan doen, en nog eens
26% misschien. Op basis van de ervaring van MarketResponse met dit type onderzoek
verwachten we dat 30-35% van de Nederlanders zich opnieuw gaat oriënteren. Het
verwachte switchpercentage voor 2007 komt daarmee niet boven de 10-12%. Als de
premiestijgingen dit najaar beperkt blijven, zal dit percentage nog lager zijn.
Tevredenheid over zorgverzekeraars sterk toegenomen, wel duidelijk effect van
piekbelasting in voorjaar
De tevredenheid met de zorgverzekeraars is duidelijk hoger dan vorig jaar. Vorig jaar
gaven de verzekerden een 7,2 voor de dienstverlening, dit jaar is dat gestegen naar bijna
7,5. Ook het oordeel over de kwaliteit van de zorgverzekering steeg verder door en kreeg
dit jaar een 7,6 (was 7,3). Het sterkst steeg echter het oordeel over de premie. In 2005
werd de premie beoordeeld met een 6,2. Dit jaar is dat een 6,8. Er zijn hierbij geen
grote verschillen tussen mensen met een collectief contract en mensen met een individueel
contract.
De toename van de tevredenheid wordt niet veroorzaakt door een sterke verbetering van de
dienstverleningsprocessen zoals het telefonisch contact, declaratieverwerking etc. De
oordelen over deze processen zijn voor de markt als geheel vrijwel gelijk aan die van
2005. Alleen e-mailcontact wordt duidelijk lager beoordeeld dan in 2005 (van 7,3 naar
6,9).
De gevonden verschillen in de eindoordelen worden deels vooral veroorzaakt door een
toegenomen bewustzijn van de aanvullende dienstverlening door de zorgverzekeraar als
gevolg van het doorlopen oriëntatieproces. Verzekerden zijn zich beter bewust van
inspanningen van verzekeraars op het gebied van preventie, zorgbemiddeling, advies over
artsen en ziekenhuizen, verkorten van wachtlijsten en dergelijke. De oordelen over deze
dienstverleningsaspecten zijn bovendien sterk gestegen sinds vorig jaar.
In de resultaten zijn wel duidelijk de effecten van de hoge piekbelasting van dit voorjaar
zichtbaar. Respondenten die in de periode december-maart contact hadden zijn minder
positief over de (telefonische) bereikbaarheid en wachttijden, het nakomen van afspraken,
snelheid van reageren op e-mails en duidelijkheid van informatie dan verzekerden die in de
periode daarvoor contact hadden.
Over het onderzoek
Klantenmonitor Zorgverzekeringen(r) is een jaarlijks terugkerend gestandaardiseerd
tevredenheidsonderzoek onder de verzekerden van de zorgverzekeraars in Nederland. In het
onderzoek van 2006 werd de performance van 22 zorgverzekeringsmaatschappijen onderzocht.
Doel van het onderzoek is het geven van stuurinformatie aan de verzekeraars zodat zij hun
dienstverlening beter kunnen afstemmen op de eisen van hun eigen verzekerden.
Aan het onderzoek dat in maart/april werd uitgevoerd, is door ruim 6.300 huishoudens
deelgenomen. De uitkomsten geven daarmee een goed beeld van de ontwikkelingen op dit
gebied.
Vragen naar aanleiding van dit persbericht?
Voor vragen over Klantenmonitor Zorgverzekeringen(r) of een toelichting op de resultaten
van het onderzoek kunt u contact opnemen met:
MarketResponse Nederland:
- Wolter Kloosterboer: w.kloosterboer@marketresponse.nl, 033-3303220 of 06-20618614
Jan M. de Mos Management Consultancy:
- Jan de Mos: jmdemos@wxs.nl, 0346-350073 of 06-2153 3636