Socialistische Partij
`Verkoop aandelen Schiphol is kortzichtig'
21-06-2006 * In de Eerste Kamer klonk dinsdagnacht weinig applaus voor
het voorstel van minister Zalm om de helft van de aandelen Schiphol te
verkopen. Deze aandelen zijn nu nog in overheidshanden. Met de verkoop
kan de minister van Financiën eenmalig geld incasseren, maar verliest
de overheid zeggenschap over de nationale luchthaven aan particuliere
aandeelhouders. Alleen VVD en CDA, die samen een meerderheid hebben in
de Senaat, steunen de plannen van de minister. Voor alle andere
partijen was onduidelijk waarom juist nu aandelen Schiphol moeten
worden verkocht en welke problemen met de aandelenverkoop worden
opgelost. Volgens de SP is de verkoop niet ingegeven door bestuurlijke
of financiële problemen, maar door ideologische blindheid van minister
Zalm.
Ronald van Raak SP-senator Ronald van Raak: "Deze minister zou ik niet
graag te logeren vragen. Voor je het weet verkoopt hij al je gordijnen
en meubilair. Busbedrijf Connexxion moet worden verkocht, aan
beleggers of aan een bank. 49 procent van de aandelen van de
Luchthaven Schiphol moet worden verkocht. Daarbij laat de minister
vooral zijn oren hangen naar president-directeur Cerfontaine van
Schiphol, die hoopta een beursgang meer geld te kunnen lenen. Maar
Schiphol is financieel gezond en heeft nooit problemen gehad met
investeringen. Misschien is er geld nodig voor de internationale
ambities van Schiphol, maar het is tekenend dat dit nu al ten koste
moet gaan van de nationale luchthaven. Minister Zalm hoopt met de
verkoop eenmalig een miljard euro binnen te halen. De luchthaven
Schiphol is echter volop in ontwikkeling en het bedrijf Schiphol is,
behalve een luchthaven, ook een vastgoedfirma en een internationaal
opererende grondexploitant. Het is de vraag of we nu ons tafelzilver
niet tegen schrootprijs verkopen."
De verkoop van aandelen kan aanleiding zijn voor bestuurlijke
ondoorzichtigheid rondom Schiphol. Zalm wil door de aandelenverkoop
meer private investeerders binnenhalen en Schiphol "meer
bedrijfsmatig" laten werken. Volgens Van Raak is het wachten tot die
aandeelhoudersbelangen botsen met de publieke belangen rondom
Schiphol, op het gebied van milieu, veiligheid en gezondheid en de
noodzaak om niet alleen te blijven investeren in de commerciële
activiteiten rondom Schiphol, maar vooral in de luchthaven zélf: "Over
dit debat hangt de schaduw van het verleden, toen marktwerking in de
publieke sector een geloofsartikel was waarover geen serieus debat
mogelijk was. Ondertussen hebben we meer ervaring opgedaan met
liberaliseringen, bij bus, trein en taxi. Het moet ook Zalm duidelijk
zijn geworden dat de beloften van lagere kosten, meer investeringen en
betere service illusies zijn gebleken. De politiek van liberalisering
van publieke diensten werd geformuleerd ten tijde van Paars I. Tien
jaar later is dit beleid toe aan een herziening, zeker in het
transport en vervoer. PvdA, die tien jaar geleden een voorstander was
van liberaliseringen, is ondertussen "om". CDA zal onder coalitiedwang
instemmen met de plannen van Zalm. Op die manier houdt de VVD de
politiek gevangen in kortzichtige ideologische concepten."
De gemeenten Amsterdam en Rotterdam, die naast het rijk
medeaandeelhouder zijn van Schiphol, moeten nog instemmen met de
aandelenverkoop. Zij hebben zich uitgesproken tegen de verkoop, maar
worden door de minister financieel onder druk gezet om toch met zijn
plannen in te stemmen.