Directie Communicatie
Persbericht
Dit is een gezamenlijk persbericht van de gemeente Amsterdam en het stadsdeel Amsterdam-Centrum
Amsterdam screent prostitutiebranche:
Eerste voornemens tot weigeren prostitutievergunningen Wallengebied
De gemeente Amsterdam en het stadsdeel Amsterdam-Centrum zijn dit voorjaar gestart met een uitgebreide screening van de prostitutiebranche. De Wet Bibob, die deze screening mogelijk maakt, gaat op korte termijn intensiever in het Wallengebied worden toegepast, te beginnen met de prostitutiebranche. Daarna zullen ook hotels, restaurants, cafés, sekstheaters e.d. worden gescreend. Tot nu toe gebeurde dat alleen bij het indienen van (nieuwe) aanvragen. Deze intensievere screening heeft tot gevolg dat ook doorlopende vergunningen worden getoetst. Amsterdam wil hiermee de invloed van criminaliteit op de Wallen terugdringen.
Inmiddels zijn door het stadsdeel Amsterdam-Centrum in 2005 en 2006 795 vergunningsaanvragen (horeca, speelautomaten, seksinrichtingen/prostitutie) gescreend. Op basis van de screening zijn in deze periode tot nu toe 23 aanvragen geweigerd. Verder is door het stadsdeel een begin gemaakt met de screening van bouwaanvragen. Er zijn inmiddels 2 bouwaanvragen geweigerd.
Weigering
Het landelijk Bureau Bibob heeft onlangs op verzoek van Amsterdam adviezen uitgebracht over een aantal aanvragen voor prostitutievergunningen op de Wallen. Deze adviezen zijn negatief waardoor 37 vergunningen (waarvan 2 in Oud-Zuid) op grond van de Wet Bibob geweigerd of ingetrokken kunnen gaan worden. Het overgrote deel heeft betrekking op prostitutiebedrijven. Concreet houdt dit in dat betrokkenen hun zaak niet kunnen voortzetten. Amsterdam zal in samenwerking met het landelijk Bureau Bibob, het OM en de politie bij nieuwe aanvragen en bij verkoop van deze zaken de nieuwe exploitanten/eigenaren opnieuw screenen om te voorkomen dat er schijnconstructies worden gemaakt.
Bij het screenen van andere (prostitutie)vergunningen zal ook bekeken worden in hoeverre de nu betrokken exploitanten en of compagnons van de geweigerde vergunningen daarbij betrokken zijn.
De betrokken exploitanten zijn inmiddels op de hoogte gebracht en hebben de mogelijkheid om te reageren op het voornemen van de gemeente. Als deze reactie niet leidt tot een inhoudelijk ander inzicht, zullen betrokkenen in het najaar van de gemeente een besluit tot sluiting ontvangen. Betrokkenen kunnen dit besluit juridisch aanvechten. Deze juridische procedures hebben, tenzij de rechter anders beslist, geen opschortende werking en de bedrijven zullen in dat geval hangende de procedure dicht moeten.
De komende tijd gaat Amsterdam zich bij de toepassing van de Wet Bibob vooral richten op het Wallengebied om daar de goede van de slechte (prostitutie)bedrijven te scheiden. Amsterdam kan, als er twijfels bestaan over het verstrekken van vergunningen aan bepaalde personen, een beroep doen op het landelijk Bureau Bibob. Een negatief Bibob-advies van dit bureau houdt in dat er een 'ernstige mate van gevaar bestaat dat de aangevraagde of bestaande beschikking voor een vergunning mede zal worden gebruikt om uit gepleegde strafbare feiten verkregen of te verkrijgen, op geld waardeerbare voordelen te benutten en of strafbare feiten te plegen' (artikel 3, eerste lid onderdeel a en b van de Wet Bibob).
Op 1 juni 2003 is de Wet Bibob van kracht geworden (Bibob staat voor Bevordering van de integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur). De implementatie van deze wet in Amsterdam is sinds september 2003 gestart voor de horeca-, prostitutie- en speelautomatenhallenbranches en sinds september 2004 voor de milieuvergunningen. De bouwvergunningen en subsidies volgen in het najaar.
Amsterdam heeft een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van de wet en heeft ter borging van een uniforme toepassing in de hele stad richtlijnen ontwikkeld voor de genoemde beleidsvelden. Amsterdam hecht grote waarde aan zorgvuldigheid en uniformiteit bij het toepassen van de wet. Onlangs heeft de rechter in een aantal zaken (o.a. Teasers aan het Damrak) belangrijke uitspraken gedaan, die het beleid ondersteunen. Na de aanloopfase van de afgelopen tijd, zullen de effecten van de Wet Bibob de komende tijd steeds zichtbaarder worden.
Het stadsdeel Amsterdam-Centrum werkt aan een veilig en leefbaar Wallengebied en heeft voor de Noordelijke Burgwallen een plan van aanpak vastgesteld. De inzet is om integrale handhavingsacties te intensiveren en te verbreden waardoor de invloed van criminele actoren en functies wordt teruggedrongen. Ook is een omvangrijk investeringplan voor vernieuwing en herinrichting van de openbare ruimte in uitvoering. Amsterdam richt zich op een goede balans tussen wonen, werken en recreëren in dit relatief kleine gebied. In het kader van veiligheid wordt in overleg met bewonersorganisaties gewerkt aan de bestrijding van overlast.
Voor de gebouwde omgeving is een handhaving- en onderzoeksprogramma opgesteld. De screening maakt deel uit van het handhavingprogramma.
Pb-084
Gemeente Amsterdam