De nieuwe Mazda3 model 2006: gerijpte kwaliteit
(6/21/2006)
De Mazda3 was in 2005 de best verkochte Mazda in Europa. Sinds zijn
introductie werden er 222.000 exemplaren van de Mazda3 in Europa
verkocht. Om aan de grote vraag te kunnen voldoen, verhoogde Mazda in
juni 2005 de productie in zijn Ujina fabriek in Hiroshima. Tot april
van dit jaar produceerde Mazda wereldwijd 920.000 stuks van de Mazda3
die nu zijn eerste bescheiden âmakeoverâ beleeft. Deze topper is nu op
vrijwel alle punten meer volwassen.
Mazda heeft altijd de gevestigde orde in de automobielindustrie
uitgedaagd. In 2003 stond Mazda opnieuw in de schijnwerpers bij de
introductie van de Mazda3, een geweldig rijdende auto in het
compactsegment met een hoog afwerkingsniveau en een krachtige
persoonlijkheid.
Inleiding
Mazda3 - Mazdaâs best verkochte auto in Europa
* Met meer dan 920.000 gebouwde exemplaren vanaf zijn introductie is
de Mazda3 sinds half 2005 het best verkochte model van Mazda Motor
Europe
* In 2005 werd de productie in de Ujina-fabriek verhoogd om aan de
toenemende wereldwijde vraag te kunnen voldoen
* De Mazda3 ontving wereldwijd 65 prijzen en werd in 2004 tweede bij
de Europese verkiezing tot auto van het jaar
Mazda kent een lange traditie van het bouwen van compacte autoâs, met
de Mazda 323 tot op heden als afgetekende winnaar met alleen al in
Europa 1,9 miljoen verkochte exemplaren. Met de introductie van de
Mazda3 in september 2003 beschikte Mazda over een compacte auto van de
vierde generatie die alle sterke punten van zijn drie voorgangers in
zich verenigde. Hiermee moest het merk zijn plaats gaan opeisen binnen
het zeer competitieve C-segment van de Europese automarkt, in 2005
goed voor 3,3 miljoen autoâs, dat is meer dan 20% van de totale markt
voor personenautoâs. Met zijn verzameling uitstekende eigenschappen,
zoals optimaal rijplezier, emotionele vormgeving en een hoog
afwerkingsniveau, beloofde de Mazda3 meer dan een waardig opvolger van
de Mazda 323 te worden.
Mazda3 â het wonderkind
In maart 2005, slechts 18 maanden na zijn introductie, brak de Mazda3
het record van zijn zeer succesvolle voorganger wat betreft verkochte
aantallen binnen een maand tijd. Bovendien gebeurde dat al in een veel
vroeger stadium van de levensduur van het model dan destijds bij de
323. En dat was nog maar het begin. Halverwege 2005 was de Mazda3 het
best verkochte model van Mazda in Europa en tegen het einde van dat
jaar waren er al bijna 96.000 eenheden geregistreerd, goed voor 2,5 %
van het totale compactsegment. Tot op heden vonden ongeveer 222.000
exemplaren van de Mazda3 een nieuwe eigenaar. De populariteit van
Mazdaâs wonderkind beperkt zich niet tot Europa. Sinds deze auto op
het wereldtoneel verscheen, van augustus 2003 tot april 2006, werden
er wereldwijd meer dan 920.000 gebouwd. De vraag is zo sterk dat eind
juni 2005 de productie in Mazdaâs Ujina No. 2 fabriek in Hiroshima
moest worden opgeschroefd.
Mazda3 hatchback met 1.6-liter benzinemotor â de ideale combinatie
Als u onderweg in Europa een Mazda3 tegenkomt, is de kans groot dat
dat een vijfdeurs hatchback is met een 1.6 liter motor onder de kap.
Van de twee carrosserieversies, een sportieve hatchback en een elegant
gelijnde sedan, is het vijfdeursmodel in Europa veruit favoriet. Zo
nam de hatchback 97% voor zijn rekening van alle Mazda3ân die in 2005
in Italië werden verkocht. In Frankrijk was dat 96 %, in het Verenigd
Koninkrijk 90 %, in Duitsland 84 %, in Spanje 69 % en in Nederland 70
%. In totaal was bijna 80% van alle in 2005 verkochte exemplaren van
de Mazda3 een hatchback. In 2005 voerde onder de motorkap de
benzinemotor de boventoon: 70% van de klanten koos voor deze
krachtbron. Daarvan koos 71% voor de 1.6-literversie, niet echt een
verrassing omdat deze pittige 105 pk motor voor veel rijplezier zorgt.
Internationale prijzen â de teller staat nu op 65 en de stroom houdt
aan
De klanten zijn niet de enigen die de Mazda3 weten te waarderen. Net
als de Mazda6 is deze auto ook erg geliefd bij mensen die beroepsmatig
met autoâs te maken hebben. In 2004 bewees de Mazda3 uitstekend te
kunnen meekomen met de grote namen in zijn segment toen deze auto met
de VW Golf de tweede plaats deelde tijdens de verkiezing tot Europees
âAuto van het Jaarâ. In veel landen, waaronder Denemarken, Kroatië,
Tsjechië, Canada en Turkije, wist de Mazda3 de nationale titel in de
wacht te slepen. Ook kreeg de auto verschillende prijzen toegekend
door vooraanstaande autotijdschriften en consumentenorganisaties,
zoals de verkiezing tot Best Economy Car 2004 in de VS door Auto Week.
Tot april 2006 sleepte de Mazda3 in totaal 65 prijzen in de wacht,
toegekend door zowel de automobielwereld als consumentenorganisaties.
Vormgeving
Hoger kwaliteitsniveau
* Discrete wijzigingen zorgen voor een krachtiger persoonlijkheid
* Zowel hatchback als sedan meer individualistisch dan voorheen
* Hoger kwaliteitsniveau door nieuwe interieurkleuren en âmaterialen
en hoger afwerkingsniveau
De sleutel tot het succes van de Mazda3 in Europa ligt in de
aantrekkingskracht van het carrosserieontwerp. Bij het kopen van een
nieuwe auto wordt het carrosserieontwerp het vaakst genoemd als het
belangrijkste koopargument. De Mazda3 is leverbaar in twee duidelijk
herkenbare en markante carrosserievormen: een elegante en atletisch
vormgegeven sedan en een agressiever ogende vijfdeurs hatchback. De
facelift versie kreeg van zijn ontwerpers subtiele wijzigingen mee die
de bestaande emotionaliteit van dit model verder benadrukken.
De vóór- en achterbumper kregen iets andere accentlijnen. Zo loopt
de accentlijn vanaf de binnenkant van de koplampen niet langer door in
de bovenkant van de bumper, maar tot de bovenkant van de bumperlijn
tussen beide spatschermen. Dit schept een duidelijker visuele overgang
tussen motorkap en bumper waardoor beide modellen een iets krachtiger
vooraanzicht krijgen. Aan de achterkant werden de bumperreflectoren
iets dichter naar de kentekenplaathouder verplaatst en kreeg de
facelift nieuwe zwarte sierringen rond de achterlichten. In aanvulling
daarop heeft de nieuwe Mazda3 nieuwe lichtmetalen wielen en zeven
nieuwe lakkleuren, waarmee het totaal op twaalf komt. Voor een betere
herkenbaarheid van de verschillende carrosserievormen kreeg de sedan
een chroomstrip boven de grille ter ondersteuning van diens elegantie,
en heeft de hatchback nu een grille deels in carrosseriekleur ter
accentuering van zijn sportiviteit.
GT-M
In navolging van de Mazda6 is de Mazda3 ook leverbaar in een GT-M
uitvoering, met onder meer nieuwe 17 inch wielen, rechthoekige
mistlampen, GT-M vóór- en achterbumper, zijskirts en een
achterspoiler. Voor een meer gedistingeerde uitstraling beschikt de
GT-M over achterlichten met LED-technologie.
Gewijzigd interieur â nog aangenamer
Het interieur van de oorspronkelijke Mazda3 weerspiegelde de
emotionaliteit van de buitenkant in een combinatie van functionele
elegantie en esthetiek, een hoog afwerkingsniveau en ergonomische
doordachtheid. In de nieuwe Mazda3 zijn nieuwe interieurkleuren en
âmaterialen verwerkt die er samen met aluminiumaccenten en een nog
hoger afwerkingsniveau voor zorgen dat het interieur niet alleen
fraaier oogt maar ook aan comfort heeft gewonnen.
Drie nieuwe kleurencombinaties verfraaien het interieur: een versie
met grijze bekledingsstof voor chique raffinement, een stijlvolle
zwarte versie en een sportieve grijs-zwarte combinatie voor de GT-M
uitvoering. Nieuwe bekledingmaterialen voor de stoelen hebben een
prettiger structuur en dragen bij aan een meer luxe uitstraling. De
drie interieurversies kennen ook stijlvolle dashboarddecoraties in
pianozwart (Exclusive, Touring en Executive) of in een titanium
kleurstelling en de tellers zijn nu voorzien van elegante
zilverkleurige ringen. De sierdelen op en rond de ruitbediening, het
stuurwiel en de middenconsole zijn in donkerkleurig zilver uitgevoerd.
De GT-M-versie heeft een grijs-zwart interieur, black-out meters met
zwarte wijzerplaten en een sierpaneel met een fijne structuur, die het
afwerkingsniveau en de sportiviteit van deze uitvoering extra
accentueren.
Functionaliteit, uitrusting en comfort
Voortzetting van een succesvol concept
* Nieuwe instrumenten en verlichting, kofferruimte van sedan
vernieuwd
* Interieurgeluid, trillingen en stugheid verder teruggebracht voor
meer comfort bij hogere snelheden
* Nu leverbaar met geavanceerd toegangsysteem zonder sleutel en
Bose^(TM) geluidsinstallatie
De Mazda3 ziet er van buiten en van binnen goed uit, maar is ook zeer
veelzijdig, comfortabel en praktisch. Als een van de grotere modellen
in het C-segment biedt de Mazda3 zowel voorin als achterin goede
been-, schouder- en hoofdruimte, goed zicht voor de bestuurder en een
in hoogte en afstand verstelbaar stuurwiel.
De voorstoelen zijn ook op langere ritten comfortabel en geven goede
zijdelingse steun. Met de in ongelijke delen (60/40) neerklapbare
rugleuningen van de achterbank kan de bagageruimte worden vergroot, en
verder zijn er vier deurvakken, een grote middenconsole met dubbele
bodem en bekerhouders en vakken in de rugleuningen van de
voorstoelen.
Nog meer praktische mogelijkheden
De interieurontwerpers voegden nog meer gebruiksgemak toe aan het al
zeer ruime en praktische interieur van de Mazda3. De Exclusive,
Touring en Executive kregen meters met witte wijzerplaten en indirecte
blauwe verlichting voor betere afleesbaarheid tijdens de schemering.
De bagageruimte van de sedan werd aan de binnenkant aangepast voor het
makkelijker inladen van grote voorwerpen en het kofferdeksel is nu
gebruiksvriendelijker te openen. De nieuwe Mazda3 GT-M is nu standaard
voorzien van een geavanceerd systeem voor toegang en starten zonder
sleutel (Smart Card). Versies met de 2.0-liter benzinemotor en de 109
pk sterke 1.6-liter CiTD dieselmotor zijn standaard voorzien van
cruise-control.
Dankzij de optionele Bose^(TM) geluidsinstallatie met zeven luidsprekers
is de Mazda3 om te toveren tot een mobiele concertzaal. Dit systeem
beschikt over een krachtige digitale versterker van 222 Watt voor een
uitstekende geluidsweergave, die specifiek is afgestemd op de
akoestische eigenschapen van de nieuwe interieurmaterialen. Alle
versies van de Mazda3 zijn standaard voorzien van een radio met
CD-speler.
Meer interieurcomfort â stil genieten onderweg
Het interieur van de Mazda3 Model 2006 is niet alleen
gebruiksvriendelijker dan dat van zijn voorganger, maar dankzij enkele
ingrepen op gebied van rijgeluiden, trillingen en stugheid ook veel
comfortabeler, in het bijzonder tijdens lange ritten bij hogere
kruissnelheden op de autosnelweg. De ventilatorschoepen van de nieuwe
dynamo werden aangepast voor minder geluidsproductie. Het dreunen van
de motor bij hogere toerentallen werd ook beperkt dankzij het
verstijven van de verbindingssteun bij de rechter aandrijfas en door
het verstijven en verplaatsen van de motorophanging. De
Mazda-ingenieurs voorzagen ook de onderkant van de motorkap van nieuwe
geluidsisolatie, die samen met de bestaande dashboardisolatie zorgt
voor het effectief dempen van motorgeluid bij hoge snelheden. Ook
rijgeluiden werden teruggebracht, onder meer door het monteren van
nieuwe banden met een gewijzigde interne structuur voor minder
rolgeluiden. De trillingskarakteristieken van de wielophanging werden
verbeterd, de velgen werden versterkt en voor minder resonantie werden
er dynamische dempers gemonteerd op de dwarsverbinding van de
achterwielophanging. Tot slot werd het passagierscompartiment voorzien
van nieuw Thinsulate^TM geluiddempend materiaal, dat helpt voorkomen
dat rijgeluiden en windgeruis tot het passagierscompartiment
doordringen. Het resultaat van al deze maatregelen is een reductie van
het geluidsniveau met 1,5 decibel, waarmee de nieuwe Mazda3 zich tot
de stilste autoâs in zijn klasse mag rekenen.
Aandrijflijnen
Nog meer rijplezier
* Alle motoren aanmerkelijk zuiniger
* 2.0-liter benzinemotor nu met S-VT en elektronisch geregelde
gasklep
* Nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak en gemoderniseerde
viertrapsautomaat
De grote aantrekkingskracht van de Mazda3 schuilt niet alleen in de
fraaie buitenkant en het gebruiksgemak. Een groot pluspunt van dit
model is zijn sportieve en prettige rijgedrag. Onderhuids beschikt de
nieuwe Mazda3 over dezelfde krachtbronnen als die van zijn voorganger,
maar dan anders afgesteld en aangepast voor nog betere acceleratie en
trekkracht bij lage toerentallen en een gunstiger verbruik. Kort
samengevat: de nieuwe Mazda3 biedt nog meer rijplezier.
2.0-liter benzinemotor â sneller en responsiever
De 2.0-liter benzinemotor, de krachtigste van de Mazda3-serie,
beschikt nu over een beter koppelkarakteristiek, betere acceleratie,
een lager verbruik en is nu uitgerust met een nieuwe handgeschakelde
zesbak. Sequentiële klepbediening (S-VT) werd toegevoegd om de
inlaatklepbediening en daarmee de cilindervulling te optimaliseren.
Dankzij deze variabele klepbediening beschikt de nieuwe Mazda3 over
het gehele toerenbereik over een indrukwekkende trekkracht. Hoewel
deze motor hetzelfde vermogen produceert als zijn voorganger, 110
kW/150 pk bij 6500 t/min, bereikt de motor zijn maximumkoppel van 187
Nm nu bij 4000 t/min, 500 t/min eerder dan voorheen (4500 t/min). Het
acceleratiegevoel van de 2.0-liter motor werd verbeterd dankzij een
elektronisch geregelde gasklep, wat de motor nog levendiger en
pittiger lijkt te maken.
Transmissies â nieuwe handgeschakelde zesbak voor 2.0-liter
benzinemotor en gemoderniseerde automaat
Om het rijden verder te veraangenamen is de 2.0-liter benzinemotor nu
verkrijgbaar met een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak,
voorzien van dezelfde pookknop als die van de Mazda6 MPS. De eerste
twee versnellingen hebben drievoudige synchronisatie en de derde en
vierde versnelling zijn voorzien van tweevoudige synchronisatie.
Toepassing van twee- en drievoudige synchronisatie zorgt voor sportief
en licht schakelen met een korte schakelslag. De zesde versnelling
heeft een hogere overbrengingsverhouding voor minder geluidsproductie
en een lager verbruik. Alle andere motoren houden de handgeschakelde
vijfversnellingsbak. Deze transmissie heeft in grote mate bijgedragen
aan de geweldige rijeigenschappen van de Mazda3 en is nu verder
verfijnd dankzij een beter aangrijpingspunt van de koppeling. De
1.6-liter benzinemotor is nog altijd leverbaar met een elektronisch
geregelde viertrapsautomaat (Activematic) waarmee de bestuurder kan
kiezen uit automatische of sequentiële schakeling. Deze transmissie
werd gewijzigd voor een soepeler en lineaire vermogensafgifte, beter
afgestemd op de motorprestaties.
1.6 en 1.4-liter benzinemotoren â beter acceleratiegevoel
De populairste motor van het gezelschap, de 1.6-liter benzinemotor met
een maximumvermogen van 77 kW/105 pk bij 6.000 t/min en een
maximumkoppel van 145 Nm bij 4.000 t/min, is voorzien van dezelfde
S-VT en VIS (Variabel Inlaat Systeem) als het vorige model. Ook aan de
basisversie, de 1.4-liter benzinemotor, ging modernisering niet
onopgemerkt voorbij. Deze motor, bij uitstek geschikt voor de
kostenbewuste autorijder, levert nog altijd 62 kW/84 pk bij 6.000
t/min aan vermogen en een maximumkoppel van 122 Nm bij 4.000 t/min,
maar beschikt nu over gemodificeerde klepbediening gebaseerd op het
bestaande S-VT systeem. Dit systeem zorgt voor betere cilindervulling
bij lage toerentallen en biedt meer trekkracht bij lage en gemiddelde
toerentallen voor soepel en ontspannen rijden.
Mazda3 CiTD dieselmotor
In Europa wordt de vernieuwde Mazda3 ook leverbaar met de bestaande
1.6-liter CiTD dieselmotor met een vermogen van 80 kW/109 PK bij 4.000
t/min en een maximumkoppel van 240 Nm bij slechts 1.750 t/min. De
motor kent een perfecte balans van vermogen, laag verbruik en emissies
en lage geluidsproductie. De lichte en sterke aluminium motor beschikt
over DOHC 16-kleps techniek, is voorzien van een 1600 bar
ultra-hogedruk common-rail inspuitsysteem en heeft een turbocompressor
met variabele geometrie en een roetfilter (DPF).
Lager verbruik voor alle motoren
De Mazda-ingenieurs bedachten ook voor alle motoren manieren om het
verbruik te beperken. Een voorbeeld daarvan is de montage van andere
zuigerveren wat bijdraagt aan het verlagen van interne frictie. Ook
werd de luchtweerstand van de nieuwe Mazda3 verlaagd van 0,31 tot 0,30
(hatchback met 15 inch wielen, zie het volgende hoofdstuk voor meer
details). Dat heeft geresulteerd in een lager verbruik voor alle
modelversies. Gezien de hoge brandstofprijzen van dit moment zorgen
deze verbeteringen voor een aanzienlijke reductie in de
gebruikskosten.
Onderstel en veiligheid
Betere handelbaarheid bij hoge snelheden
* Stijvere carrosserie
* Aangepaste aërodynamica voor lagere luchtweerstand en
handelbaarheid bij hoge snelheden
* Verdere verbetering van de passieve veiligheid
De uitstekende wegligging en veiligheid hadden een groot aandeel in
het succes van de oorspronkelijke Mazda3. In aanvulling op zijn
aantrekkelijke vormgeving en functionaliteit beschikte de vorige
Mazda3 over een lange lijst met actieve en passieve
veiligheidsvoorzieningen. Opgeteld bij zijn comfort, handelbaarheid en
responsieve besturing maakte dit van de Mazda3 een plezierige en
veelzijdige auto voor dagelijks gebruik.
Stijvere carrosserie voor scherpere stuurrespons
De koets van de Mazda3 werd plaatselijk versterkt om de auto
structureel nog stijver te maken. Een nieuwe steun verbindt de
veerpoottorens met het frame van de binnenschermen, en de
dwarsverbinding tussen de transmissietunnel en de chassisbalken van de
bodem werd tot aan de zijliggers doorgetrokken. Deze twee ingrepen
beperken de vervorming van de veerpoottorens en de body en helpen
daarmee afwijkingen in de wielgeometrie tijdens stevig bochtenwerk te
voorkomen voor een meer lineaire stuurrespons. Dit komt ook het
rijcomfort ten goede doordat trillingen vanaf de voorzijde van de
carrosserie minder worden doorgegeven.
Aangepaste wielophanging voor betere handelbaarheid tijdens sportief
rijden
Mazdaâs alom geprezen wielophangingsysteem, met MacPherson
voorwielophanging en multi-link achterwielophanging, werd voor de
nieuwe Mazda3 aangepast voor betere stuureigenschappen, meer
stabiliteit en meer comfort. Het bevestigingspunt van de spoorstangen
werd verplaatst voor minder onderstuur tijdens snel genomen bochten en
een reductie in het uitspoor van de voorwielen met 25% bij het nemen
van hobbels. De gewijzigde voordempers beperken de vertraging tussen
inveren en uitveren van de schokdempers, wat ertoe bijdraagt dat de
Mazda3 soepeler en stabieler is tijdens bochtenwerk of verandering van
rijstrook bij hoge snelheden. De achterwielophanging werd gewijzigd
voor meer grip van de achterwielen en verbetering van de stabiliteit
bij hoge bochtsnelheden. De nieuwe Mazda3 heeft 30% meer toespoor
tijdens het rijden over hobbels dankzij het verplaatsen van de
dwarsverbinding aan de voorzijde van het scharnierpunt. De achteras is
nu voorzien van enkelbuisschokdempers met een grotere zuigerdiameter
dan die van de vorige dubbelbuisschokdempers. De kortere
demperuitslagen zorgen voor een vlakkere dempingkarakteristiek. Het
effect van de stabilisator werd geoptimaliseerd door de ruimte tussen
het achtersubframe en het achterste bevestigingspunt van de
stabilisator de vergroten.
Aangepaste aërodynamica
De Mazda-technici wisten ook de luchtweerstandscoëfficiënt van de
Mazda3 te verlagen van 0,31 tot 0,30 (hatchback met 15 inch wielen),
door het optimaliseren van de luchtstroming langs de onderkant van de
auto. De lagere luchtweerstand zorgt voor nog meer stabiliteit en
sportiever weggedrag. Dit wordt bereikt door het aanbrengen van een
vloerplaat onder het midden van de body en het monteren van spoilers
die de lucht langs de banden leiden. Deze relatief kleine aanpassingen
dragen bij aan een nog grotere rechtuitstabiliteit en een voorspelbaar
weggedrag bij het wisselen van rijstrook bij hoge snelheid.
Inzittenden nog beter beschermd
Het weggedrag van de Mazda3 was onder normale condities altijd al
veilig en voorspelbaar. De actieve veiligheid bestond onder meer uit
geventileerde schijfremmen van 278 mm op de voorwielen en massieve 265
mm schijven op de achterwielen (voor de MZR 2.0-liter respectievelijk
300 en 280 mm) en verder ABS, EBD en noodstophulp. Dynamische
stabiliteitsregeling (DSC) garandeert rotsvast weggedrag en de
automatisch inschakelende verlichting en ruitenwissers zorgen voor
helder zicht tijdens slecht weer en in het donker. De eerder
beschreven aanpassingen aan het onderstel dragen ertoe bij dat de
nieuwe Mazda3 stabieler is, zowel rechtuit als in bochten. De
carrosserie van de nieuwe Mazda3 is stijver dan die van zijn
voorganger. Een nieuwe steun verbindt de veerpoottorens met het frame
van de binnenschermen, en de dwarsverbinding tussen de
transmissietunnel en de chassisbalken van de bodem werd tot aan de
zijliggers doorgetrokken.
De inzittenden beschikken over vóór- en zijairbags, gordijnairbags,
gordelspanners met spankrachtbegrenzers en een wegklapbaar rempedaal.
Twee nieuwe voorzieningen bieden de inzittenden van de nieuwe Mazda3
meer bescherming. Twee aanpassingen helpen de kans op knieletsel voor
de bestuurder bij een ernstige frontale aanrijding te verkleinen: de
geheel nieuwe stuurkolom is voorzien van energieabsorberende bekleding
en de vorm van de stuurwielverstelhendel werd aangepast. Ook nieuw is
het waarschuwingssysteem voor de autogordels voor alle inzittenden. Op
een display boven de binnenspiegel wordt aangegeven dat alle
inzittenden hun gordel hebben vastgemaakt. Er klinkt een
geluidssignaal als dat niet het geval is.
Mazda3 Model 2006 in het kort
Vormgeving exterieur en interieur
* Nieuwe grille
* Nieuwe vóór- en achterbumpers
* Nieuwe achterlichten (zwarte sierranden)
* Nieuwe mistlampen vóór (GT-M)
* LED-achterlichten (GT-M, nu ook op sedan versie)
* Nieuwe lichtmetalen wielen (16 en 17 inch)
* Zeven nieuwe carrosseriekleuren
* Nieuwe sierdelen in interieur
* Instrumentenpaneel met afwerkingdetails in pianozwart of
titaniumgrijs (afhankelijk van versie)
* Bedieningstoetsen van airconditioning voorzien van zilverkleurige
accenten
* Nieuw decoratief sierpaneel in instrumentenpaneel (GT-M)
Functionaliteit, uitrusting en comfort
* Tellers met witte wijzerplaten en indirecte blauwe verlichting
voor betere afleesbaarheid (afhankelijk van versie)
* Kofferruimte sedan beter toegankelijk dankzij nieuwe uitsparing in
de kofferklep
* Smart Card systeem voor toegang en starten zonder sleutel (GT-M)
* Centrale ruitbediening m.b.v. Smart Card
* Bose^(TM) geluidsinstallatie (GT-M)
* Nieuw geluiddempend materiaal onder de motorkap en onder het dak
* Nieuwe en stille dynamo
* Modificaties om motorgebrom te reduceren
* Andere banden voor lagere geluidsproductie
* Cruise control op 2.0-liter benzine en 1.6 CiTD diesel
Aandrijflijn
* Lager verbruik voor alle motoren
* Sequentiële klepbediening (S-VT) op 2.0-liter benzinemotor voor
soepeler gebruik van motorkoppel en aangepaste klepbediening voor
1.4 liter benzinemotor
* Elektronische gasklepbediening voor 2.0-liter benzinemotor voor
beter pedaalgevoel
* 2.0-liter benzine standaard met handgeschakelde zesversnellingsbak
Onderstel en veiligheid
* Veerpoottorens van de voorwielophanging en de dwarsverbinding van
transmissietunnel aangepast voor meer carrosseriestijfheid
* Nieuwe schokdempers op de voorwielen
* Andere positie stuurstang voor minder uitspoor bij rijden over
hobbels
* Nieuwe, dikkere enkelbuisschokdempers op de achterwielen
* Andere positie dwarsverbinding achterwielophanging voor meer
toespoor bij rijden over hobbels
* Betere prestaties van achterstabilisator door gewijzigde positie
* Nieuwe bandenspoilers en een centrale vloerplaat onder de bodem
voor betere aërodynamica
* Waarschuwingssysteem voor de veiligheidsgordels uitgebreid naar de
bijrijderplaats en achterzitplaatsen
* Nieuwe hendel voor de stuurwielverstelling en stuurkolom bekleed
met schokdempend materiaal om kans op knieletsel te verkleinen
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai