KPMG
Herstel Nederlandse hotelmarkt zet door
21 juni 2006
De hotelbranche in Nederland heeft vorig jaar de bezettingsgraad en de
opbrengst per kamer verder zien herstellen.
De gemiddelde bezettingsgraad nam toe met 0,8% van 63,4% in 2004 tot
64,2% in 2005, de gemiddelde kamerprijs steeg van 81 euro in 2004 tot
84 euro in 2005. De gemiddeld opbrengst per kamer van de Nederlandse
hotels steeg vorig jaar met 1,3% ten opzichte van 2004, van 45.468
euro tot 46.046 euro. Vooral hotels in de Randstad deden vorig jaar
als gevolg van de herstellende zakelijke markt goede zaken, met
Amsterdam en Schiphol als uitschieters. Mede door het groeiend aantal
buitenlandse toeristen in Amsterdam nam de bezettingsgraad met 6,2%
toe tot 76% en steeg de gemiddelde kamerprijs met zon 8%. Dit blijkt
uit onderzoek van KPMG onder 200 Nederlandse hotels in het drie-,
vier- en vijfsterren segment.
Uit het onderzoek blijkt dat het belang van internet als
distributiekanaal vorig jaar verder is toegenomen en dat een
aanzienlijke verschuiving heeft plaatsgevonden van traditionele
distributiekanalen naar online distributiekanalen. Het gebruik van de
traditionele methoden voor het boeken van een kamer, zoals het directe
contact, de touroperator en de eigen reserveringscentrale van het
hotel, is vorig jaar afgenomen tot 73%. In 2003 werd nog 81% op deze
wijze geboekt. Het gebruik van het internet bij hotelboekingen, zoals
de eigen website van het hotel en online agenten, steeg in 2005 met 9%
tot 27%. Het aandeel reserveringen via de eigen website van het hotel
steeg tot 13%. Volgens Boudewijn Tinge, verantwoordelijk voor de
hotelbranche bij KPMG, een bewijs dat het laagste prijs
garantie-beleid op de eigen websites van hotels werkt. Tinge: Deze
trend zal dit jaar verder doorzetten, waarbij uiteindelijk de
vrijetijdsmarkt vooral vanwege de transparante kamerprijzen volledig
het internet als distributiekanaal zal gebruiken. Voor veel hotels
ligt er dan ook nog een enorme uitdaging om ook voor de zakelijke
markt de kamerprijzen op niveau te houden.
Het gemiddeld aantal personeelsleden bij de hotels vertoonde vorig
jaar een lichte daling. Tinge: Deze daling is vooral zichtbaar bij
hotels met meer dan 150 kamers. Een belangrijke oorzaak is een verdere
professionalisering van de hotelorganisatie. Zo zijn vooral de grotere
hotels en de hotelketens bezig met een verdergaande centralisatie van
de sales- en marketingfunctie en de overheaddiensten, zoals de
administratie en personeelszaken. Daar tegenover staat dat als gevolg
van de herstellende zakelijke markt bij de grotere hotels het aantal
werknemers in de cateringfuncties toenam Uit het onderzoek blijkt dat
de opbrengstenverdeling tussen hotels in de Randstad en de rest van
Nederland aanzienlijk verschillen. Buiten de randstad zijn de
inkomsten door de verkoop van drank en voedsel hoger dan de
kamerinkomsten. Dit heeft enerzijds te maken met de lagere gemiddelde
kamerprijs, anderzijds door de veelal uitgebreidere restaurantfunctie
van deze hotels."
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.