Mooie kleding én verantwoorde productie
20 juni 2006 - Mensen die op de Triodos Klantenbijeenkomst aanwezig
waren hebben er al een voorproefje van gehad: het nieuwe Nederlandse
kledingmerk M'Braze. Vanaf half mei is de collectie katoenen polo's en
T-shirts voor mannen en vrouwen te koop bij alle filialen van de
Bijenkorf en Hout-Brox. Erik de Wit, medeoprichter van M'Braze is erg
trots op het nieuwe kledingmerk. `M'Braze is het allereerste merk dat
basic design koppelt aan sociaal verantwoorde productie, en dat maakt
ons uniek.'
M'Braze is een initiatief van Solidaridad en wordt gefinancierd door
Triodos Bank. De shirts van M'braze zijn milieuvriendelijk, van de
biologische katoen tot en met de biologische afbreekbare verpakking
van natuurlijke grondstoffen. Het productieproces van M'Braze voldoet
aan de sociale en economische norm van Made-by, een overkoepelend
label voor duurzaam geproduceerde kleding. De Wit: `Dit betekent dat
de katoenboeren mede-aandeelhouder zijn, de werknemers een leefbaar
loon krijgen en in een veilige werkomgeving werken. Daarnaast is er
gegarandeerd geen sprake van kinderarbeid.'
De Wit beschouwt M'Braze als een vernieuwende stap op het gebied van
fair trade. `Fair Trade werd eigenlijk alleen nog maar uitgedragen via
`groene' merken. Wel verantwoord, maar voor veel consumenten niet
aantrekkelijk.' M'Braze richt zich op een brede doelgroep. Mannen en
vrouwen die kwaliteit, design en pasvorm waarderen. Mensen die bewust
keuzes maken. `Steeds meer consumenten kiezen bewust voor verantwoorde
producten, zolang dat maar niet betekent dat ze consessies moeten doen
aan andere eisen zoals kwaliteit, prijs en design. Ze willen mooie
kleding, van een merk waarmee ze zich kunnen identificeren en dat
voldoet aan hun modewensen, maar dan verantwoord en tegen een scherpe
prijs. M'braze is zo'n merk.'
M'Braze werd op 23 mei geïntroduceerd in de Amsterdamse Bijenkorf.
Minister van Ontwikkelingssamenwerking Van Ardenne en schaatster
Barbara de Loor, de kersverse ambassadrice van M'Braze, ontvingen uit
handen van Solidaridad-directeur Nico Roozen de allereerste M'Braze
shirts. Van Ardenne: `Duurzame kleding moet de consument verleiden.
Dat maakt maatschappelijk verantwoord ondernemen tot succesvol
ondernemen. Ik ben blij dat de Bijenkorf de Nederlandse consument
direct verbindt met de katoenboer in Peru. Ik reken er op dat meer
winkelketens dit goede voorbeeld volgen.' Voor Barbara de Loor is
M'Braze een bewuste keuze: `De gedachte achter M'Braze spreekt mij
aan. De makers verdienen er een redelijke boterham mee en het milieu
wordt niet zo zwaar belast. M'Braze is een mooi, puur en eerlijk merk.
En stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de producten en de productie
daarvan. Daarmee kiest men niet de makkelijkste weg, en daar heb ik
waardering voor.'
De eerste collectie van M'Braze bestaat uit katoenen basics, zoals
polo's voor dames en heren, dames t-shirts met v-hals en heren
t-shirts met print. Uniek is dat bij elk artikel een boekje zit waarin
de makers van M'Braze zich voorstellen, van boer tot designer. `De
verhalen van deze mensen geven een duidelijk beeld van de schone en
verantwoorde productie van onze kleding. Ook kun je via een uniek
nummer dat in het label is verwerkt via internet de exacte herkomst
van je shirt achterhalen. Zo weet je dus waar en door wie je
kledingstuk is geproduceerd. Dat is de toegevoegde waarde van
M'Braze.'
Kijk voor meer informatie op www.m-brazebasics.com
Triodos Nederland